۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
جهل به قانون رافع مسئولیت نیست| فعالان اقتصادی اطلاعات روز را بدانند
گزارش خبری؛

جهل به قانون رافع مسئولیت نیست| فعالان اقتصادی اطلاعات روز را بدانند

همدان- برگزاری سالانه هفت تا ۱۰ هزارنفرساعت آموزش درباره مسایل مالیاتی و تامین اجتماعی در استان همدان بیانگر ضرورت آگاهی فعالان اقتصادی نسبت به مسال روز است چراکه جهل به قانون رافع مسئولیت نیست.

بازار؛ گروه استان ها: هوشمندسازی نظام مالیاتی به نوعی حکمرانی داده مبنا است که در آن داده‌های جمع‌آوری شده از تمام خریدها و فروش‌ها و معاملات مرتبط با تمام فعالیت‌های اقتصادی جاری در کشور در اختیار نظام مالیاتی قرار می‌گیرد.

این اطلاعات و داده‌ها از طریق اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین انجام تکالیف قانونی مندرج در مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و سایر مواد قانونی مرتبط به دست می‌آید و مبنای رسیدگی‌ها و محاسبه میزان درآمد مشمول مالیات مودیان قرار می‌گیرد.

لزوم توجه فعالان اقتصادی به این موضوع اعضای کمیسیون امور مالیاتی اتاق بازرگانی همدان را در شهرستان ملایر گرد هم آورد تا به بررسی بیشتر آن بپردازند.

علی اکبر فلاح نایب رئیس اتاق بازرگانی همدان در نشست اعضا کمیسیون مالیاتی اتاق بازرگانی که ظهر چهارشنبه در شهرستان ملایر برگزار شد با تاکید بر اینکه کمیسیون مالیاتی یک کمیسیون مهم برای تمام فعالان اقتصادی است، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۳۰ بخشنامه مالیاتی صادر شده است.

وی در رابطه با معافیت‌های مالیاتی با اشاره به اینکه در برخی از فعالیت‌ها معافیت‌های مالیاتی برای مدت پنج تا ۱۰ سال انجام می‌شود، ادامه داد: کسب و کارهایی که از مالیات معاف می‌شوند هم باید دارای دفتر قانونی، ثبت و اظهار نامه باشند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی همدان در رابطه با مالیات بر درآمد با اشاره به اینکه داشتن دفاتر برای کسب و کارهای تازه تاسیس بعد از چهار ماه یا یک سال ضروری است، افزود: این دفاتر گویای فعالیت فعال اقتصادی است.

وی در رابطه با صدور قرار در هیئت بدوی با بیان اینکه در قراری که اعضای هیئت صادر می‌کنند، ابتدا باید تخصص‌ها و عنوان قرار مشخص شود، اضافه کرد: بعد از صدور قرار باید موضوع رسیدن به قرار و حاصل شدن قرار توسط خود هیئت حصول به مقصود تایید شود.

جهل به قانون رافع مسئولیت نیست| فعالان اقتصادی اطلاعات روز را بدانند

فلاح به برگزاری نشست هیئت نمایندگان با اداره امور مالیاتی پیرامون مسائل و مشکلات در آینده اشاره کرد و ادامه داد: در استان همدان براساس قانون دو مجموعه برای رسیدگی به مشکلات و مسائل فعالان اقتصادی و کسب و کارها و رفع موانع تولید وجود دارد.

کار ستاد تسهیل رسیدگی به موارد خاص انفرادی است و هر واحد تولیدی یا فعال اقتصادی مشکلی با هر دستگاه اجرایی دارد، دادخواست خود را در سامانه بهین‌یاب ثبت می‌کند و بعد برای حضور در ستاد تسهیل دعوت می‌شوند

وی با اشاره به اینکه یکی از مجموعه‌ها برای رفع موانع تولید ستاد تسهیل است که هر هفته تشکیل می‌شود، افزود: کار ستاد تسهیل رسیدگی به موارد خاص انفرادی است و هر واحد تولیدی یا فعال اقتصادی مشکلی با هر دستگاه اجرایی دارد، دادخواست خود را در سامانه بهین‌یاب ثبت می‌کند و بعد برای حضور در ستاد تسهیل دعوت می‌شوند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه ابتدا یک جلسه کارشناسی در ستاد تسهیل برگزار می‌شود، افزود: نتیجه جلسه به صورت خاص کارشناسی می‌شود و مصوبه در راستای اجرایی شدن و قابلیت اجرایی در کارگروه با حضور استاندار بررسی و در آن جلسه مصوب می‌شود و براساس مصوبه دستگاه مورد نظر باید کار را انجام دهد چراکه مصوبه قاطع است.

وی با اشاره به اینکه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی مربوط به یکسری مسائل مقررات زدایی است، اضافه کرد: قانون، تغییر قانون و از بین بردن قانون و مواردی از این دست در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت مطرح می‌شود و این شورا مربوط به مسائل عام و مربوط به همه فعالان اقتصادی است که در نهایت موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود.

رئیس کمیسیون مالیات،تامین اجتماعی و روابط کار اتاق همدان با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل فعالان اقتصادی به تصویب شورای ملی بر می‌گردد، بیان کرد: دستور شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مسائل و مشکلات عمومی است.

وی با تاکید بر اینکه جهل به قانون رافع مسئولیت نیست و فعالان اقتصادی باید خود را به اطلاعات روز مجهز بکنند، ادامه داد: در استان بیش از هفت تا ۱۰ هزار نفر ساعت آموزش در سال در مورد مسایل مالیاتی و تامین اجتماعی و ... برگزار کردیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی همدان با تاکید بر اینکه هر شرکت و هر فرد در ایران دارای یک‌ پرونده مالیاتی است، ادامه داد: یک فرد ممکن است چند فعالیت اقتصادی داشته باشد و همه فعالیت‌های او در همان پرونده مالیاتی تجمیع می‌شود اما شرکت یک شخصیت حقوقی است و مدیرعامل با شخصیت حقیقی نمی‌تواند کار حفوقی انجام دهد.

سعی شده خلاصه‌ای از قانون مالیات را به صورت کتابچه تهیه کرده و در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهیم

وی با اشاره به اینکه در اتاق بازرگانی سعی شده خلاصه‌ای از قانون مالیات را به صورت کتابچه تهیه کرده و در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهیم، افزود: در صدد تهیه یک کتابچه در مورد قوانین تامین اجتماعی هستیم تا فعالان اقتصادی با قوانین این حوزه هم آشنا شوند.

جهل به قانون رافع مسئولیت نیست| فعالان اقتصادی اطلاعات روز را بدانند

فلاح در رابطه با مصوبه اخیر جلسه شورای گفت و گو در زمینه درخواست کد کارگاه برای تامین اجتماعی افزود: در شورای گفت و گو مصوب شد برای فاکتورها کد کارگاهی به سازمان تامین اجتماعی ارائه نشود.

وی در زمینه ابلاغ‌های الکترونیکی یاد آور شد: هیچ ابلاغی دیگر به صورت کتبی و نامه رسان انجام نمی‌شود و همه ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه طبق ماده ۱۷۷ هر شخص حقیقی موظف است چهار ماه پس از فعالیت اقتصادی خود در امور مالیاتی پرونده تشکیل دهد، اظهار کرد: یک فعال اقتصادی بعد از اینکه کار خود را شروع کرد باید یک سال مالیاتی کار کند و پس از آن سه تا چهار ماه فرصت دارد تا اظهارنامه مالیاتی خود را برای سال قبل داشته باشد.

در صورتی که قانون معافیت در نظر نگیرد فعال اقتصادی از روزی که کار خود را آغاز کرده باید مالیات پرداخت کند

جعفری نسب با بیان اینکه اگر قانون برای فعال اقتصادی و کسب و کار او معافیتی در نظر گرفته باشد می تواند از آن معافیت استفاده کند، ادامه داد: در صورتی که قانون معافیت در نظر نگیرد فعال اقتصادی از روزی که کار خود را آغاز کرده باید مالیات پرداخت کند.

وی با بیان اینکه حداقل دریافت مالیات ۱۵ درصد و سقف آن ۲۵ درصد است، افزود: همه تصور می‌کنند مالیاتی که رئیس شهرستان‌ها و مدیران کل وصول می‌کنند را در صورت اشتباه می‌توانند برداشت کنند اما تمام مالیات‌ها در بانک ملی است و مدیران فقط اجازه واریز دارند و اجازه برداشت ندارند.

مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان در رابطه با موضوع آموزش در زمینه مالیات تاکید کرد: انتظار داریم در شهرستان ملایر ضریب آموزش مسائل مالی، مالیاتی، ارزی، صادرات و ... بالا برود.

وی با بیان اینکه وقتی کالایی وارد کشور می‌شود مشخص شده که چه میزان باید باید مالیات بدهد، ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده برای دارو معاف است.

جعفری نسب با تاکید بر اینکه از سال آینده اگر کسی اظهار نامه ندهد و حساب و کتاب نداشته باشد سیستم برای او اظهار نامه تعریف خواهد کرد، افزود: از سال آینده اگر کسی مدارک حساب نداشته باشد، سیستم درآمد مشمول مالیات را محاسبه می‌کند و در این صورت ممیز دخل و تصرفی نمی‌تواند بکند.

وی با اشاره به اینکه از سال آینده مالیات علی الراس نخواهیم داشت بلکه مالیات برآورد تشخیص خواهیم داشت، تاکید کرد: فعالان اقتصادی حساب شخصی خود را وارد حساب تجاری نکنند.

کد خبر: ۱۷۶٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha