۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
تکمیل ۷۰درصدی سامانه‌های شناسایی کالای قاچاق
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد

تکمیل ۷۰درصدی سامانه‌های شناسایی کالای قاچاق

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از اجرا و تکمیل ۷۰درصد سامانه‌های مربوط به شناسایی کالای قاچاق خبر داد و تأکید کرد این اطلاعات در اختیار بازرسان و مردم قرار می‌گیرد.

به گزارش بازار، حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به پیشرفت ۷۰درصدی سامانه‌های مربوط به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: سامانه یک‌پارچه املاک تملیکی در قانون مبارزه با قاچاق آمده؛ ولی در آیین‌نامه مواد ۵ و ۶ خیر و سامانه دیگر با عنوان پرونده‌های قاچاق تعزیرات نیز در مرحله پیاده‌سازی مستقر نشده است.

وی با بیان این مطلب افزود: سامانه‌های فوق مربوط به بعد از تعیین تکلیف و کشف قاچاق است و کالایی که تحویل گرفته می‌شود، با محتوای پرونده ارتباط داده می‌شود و سامانه‌های دیگر به شفاف‌سازی مراحل تجارت و قبل از رسیدگی به پرونده اختصاص دارند.

به گفته دهقانی نیا سامانه‌های شفاف ساز در حال کار هستند و اطلاعات نیز دریافت می‌شود و برداشت اشتباه این است که عده‌ای می‌پندارند اگر سامانه‌های به کار افتد، کالای قاچاق به‌صورت خودکار محو می‌شود درحالی‌که این سامانه‌ها یک زیرساخت است.

وی این سامانه‌ها را ابزاری دانست که امکان شناسایی کالای قاچاق را مهیا می‌سازد و لذا انتظار می‌رود بازرسان در گلوگاه‌ها ورود کرده و تشکیل پرونده دهند. این ابزارها در اختیار همگان هست و به بازرس و مردم اطلاعات بسیاری می‌دهد؛ مثلاً این که یک کالا از مبادی رسمی وارد کشور شده است یا خیر و کشور سازنده در مورد محصولات وارداتی و تاریخ تولید و... نیز در این سامانه‌ها درج می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو پیاده‌سازی دیگر سامانه‌ها را به پایان سال موکول کرد و افزود: استقرار این سامانه‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۲ صورت می‌گیرد و انشا الله به کار خواهد افتاد.

کد خبر: ۱۷۶٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha