۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
گلستان در جایگاه نخست تولید کلزای کشور | کشت کلزا از۱۵ مهرماه آغاز می شود
معاون جهادکشاورزی گلستان:

گلستان در جایگاه نخست تولید کلزای کشور | کشت کلزا از۱۵ مهرماه آغاز می شود

گرگان- عباسی، معاون بهبودتولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه  گلستان در جایگاه نخست تولید کلزا در کشور قراردارد، گفت: کشت کلزا در گلستان از ۱۵ مهر شروع می شود و تا اوایل آذرماه ادامه دارد.

محمد رضا عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار وسعت اراضی کشاورزی استان را 667 هزار هکتار دانست و اظهار کرد: کشت کلزا سالانه در ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان انجام می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان، افزود: طبق برنامه ابلاغ شده به جهاد کشاورزی استان، تامین بذر و کود شیمایی برای کشت کلزا در ۶۵ هزار هکتاراز اراضی استان برعهده این سازمان است.

وی با بیان اینکه بعد از غلات، کلزا مهم‌ترین محصول استراتژیک کشور محسوب می شود، ادامه داد: کشت کلزا از نیمه دوم مهر ماه شروع می شود که تا نیمه آذرماه ادامه دارد و برداشت محصول نیز از اواخر اردیبهشت سال آینده آغاز می شود.

عباسی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود ۷۵ هزار تن کلزا درگلستان تولید شود که این مشروط به عدم بروز اتفاقات غیر مترقبه اقلیمی است.

به گفته وی، لازم است کشاورزان از بذر خود مصرفی کلزا استفاده نکنند همچنین کودهای شیمیایی را از مراکز معتبر و مورد تایید سازمان جهادشاورزی دریافت کرده و نسبت به خرید فاکتور اقدام کنند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی گلستان یادآورشد: حدود ۱۵ رقم کلزا شامل هایولای ۵۵۹، هایولای۵۰، هایولای ۴۸۱۵، آر جی‌ اس، تراپل و دلگان در گلستان کشت خواهد شد.

عباسی گفت: کشت کلزا در شرایطی که با کمبود آب مواجه هستیم بسیار مقرون به صرفه است ضمن اینکه بقایای کلزا در خاک باعث افزایش حاصلخیزی خاک و عملکرد محصول بعدی و جلوگیری از فرسایش خاک خواهد شد.

وی با بیان اینکه سهولت در کاشت، داشت، برداشت و سوددهی مناسب از جمله عواملی است که سبب استقبال کشاورزان از کشت کلزا شده، گفت: کنترل علف های هرز، مقاومت در برابر سرما، خاصیت سازگاری با محیط، برداشت زودهنگام، استفاده بهینه و رطوبت وبارندگی از مزایایی کشت کلزا محسوب می شود.

به گفته معاون سازمان جهاد کشاورزی گلستان، قیمت تضمینی هر کیلوگرم کلزا ۲۴ هزار و۵۰۰ تومان اعلام شده است.

کد خبر: ۱۷۶٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شیرالی IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      0 0
      سلام هیچ کس کلزا نمیکاره مگه مابه التفاوتی که اعلام کردین به کشاورز دادین که انتظار کشت دارین