۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
نظام صلاحیت حرفه‌ای در صنعت برق پیاده‌سازی می‌شود
مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر توزیع برق وزارت نیرو:

نظام صلاحیت حرفه‌ای در صنعت برق پیاده‌سازی می‌شود

مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو با اشاره به پیاده‌سازی نظام صلاحیت حرفه‌ای در صنعت برق، از پیش‌بینی مشوق‌های مالی و غیرمالی قابل توجه برای کارکنان این صنعت خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، عبدالصاحب ارجمند، با بیان اینکه مهم‌ترین عناصر هر سازمان در عصر حاضر منابع انسانی آن است، اظهار کرد: آموزش نیروی انسانی به‌عنوان سرمایه‌گذاری، نه هزینه، بلکه به یک ضرورت در سازمان‌ها تبدیل‌شده و داشتن منابع انسانی کیفی با توان بهره‌وری بالا و صلاحیت‌های حرفه‌ای از عوامل رشد یک سازمان است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای نظام صلاحیت حرفه‌ای در صنعت برق، یادآور شد: صنعت برق نیز به‌عنوان یک صنعت مهم و زیرساختی در کشور از این امر مستثنی نبوده و تاکنون نظام‌های مختلفی برای ارتقای شغلی در بخش‌های مختلف تصویب و پیاده‌سازی کرده اما در عمل در ایجاد تمایز و انگیزه میان نیروهای متخصص ناکارآمد بوده‌اند که نتیجه آن عدم ایجاد انگیزه کاری و ایجاد سرخوردگی در نیروهای متخصص بوده است.

به گفته مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو، در حال حاضر نبود انگیزه کافی، مهمترین عامل خروج نیروهای متخصص از کشور و کاهش سطح کیفی کارکنان سازمان‌ها است.

وی با بیان اینکه در نظام صلاحیت حرفه‌ای پیش‌بینی شده برای صنعت برق، متخصصان و مدیران از منظر وزارت نیرو در چند سطح حرفه‌ای دسته‌بندی خواهند شد، خاطرنشان کرد: در این نظام برای ارتقا از یک سطح به سطح بالاتر نیاز به احراز شایستگی‌های عمومی و تخصصی، گذراندن دوره‌های تخصصی مربوط به همان سطح و اجرای یک یا چند پروژه تخصصی در سطح منطقه‌ای یا ملی است که نظام ارزیابی و ارتقا به گونه‌ای طراحی شده که قرار گرفتن در سطوح بالاتر بیانگر سطح دانش و مهارت بالاتر متخصص است. متخصصانی که در بالاترین سطح این نظام دسته‌بندی می‌شوند، خبره‌ترین افراد در حوزه تخصصی خود خواهند بود.

ارجمند گفت: یکی دیگر از شاخص‌های ارزیابی متخصصان، شناسنامه حرفه‌ای آن‌ها است که شامل اطلاعات عملکرد موفق و ناموفق این اشخاص در حوزه کاری مربوطه و در بازه‌های زمانی مختلف است که در حین ارتقا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، در نظام صلاحیت حرفه‌ای، مشوق‌های مالی و غیرمالی قابل توجهی برای ایجاد انگیزه جهت ارتقا به سطوح بالاتر پیش‌بینی شده است که از محل صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری ایجاد شده ناشی از پیاده سازی این نظام و سایر محل های قانونی اعمال خواهد شد.

مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو در پایان با اشاره به ویژگی‌های پیاده‌سازی این طرح اضافه کرد: دستاوردهای پیاده‌سازی نظام صلاحیت حرفه‌ای شامل ارتقای سطح سیستم، ارتقای سطح فنی، ارتقای سطح دانش و تخصص صنعت برق، کاهش حوادث نیروی انسانی، برجسته شدن ارزش نیروهای کیفی در صنعت برق، کاهش حوادث نیروگاهی و شبکه، ایجاد انگیزه و تعلق سازمانی، جذب نخبگان و جلوگیری از خروج متخصصان صنعت برق، تربیت نیروی تخصصی در سطح بین‌المللی، اطمینان از کیفیت تعمیرات نیروگاهی و شبکه و کاهش هزینه‌های کل سیستم به علت عملکرد مطلوب‌تر نیروهای انسانی است.

کد خبر: ۱۷۶٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha