۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۲
بهانه های وزارت صمت برای ابطال معاملات بورس کالا| وقتی تحقیق و تفحص از فولاد فراموش می شود
«بازار» گزارش می دهد

بهانه های وزارت صمت برای ابطال معاملات بورس کالا| وقتی تحقیق و تفحص از فولاد فراموش می شود

دولتی ها مدعی هستند برخی مواقع قیمت در بورس کالا با قیمت واقعی فاصله دارد، به همین دلیل مچینگ معاملات برای فولاد را ابطال می کند، در حالی که نتیجه تحقیق و تفحص چیزی جز فساد ناشی از این دخالت ها نیست.

بازار؛ گروه بورس: بار دیگر وزارت صنعت به معاملات فلزات در بورس کالا ورود کرده و روز گذشته مچینگ فولاد در بورس کالا را ابطال کرده است، این مساله هرچند برای نخستین بار نیست و قبلا هم این دخالت دولت وجود داشته است، اما از آنجایی که به تازگی گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه نشان داده که حدود نیمی از این تخلفات فولاد مبارکه مربوط به معاملات بورس کالا بوده که تحت تاثیر قیمت گذاری تکلیفی بود است، ادامه روند کنونی نشان می دهد که عملا دولت تلاشی برای اصلاح روند گذشته ندارد و همچنان مرغ یک پا دارد.

یک کارشناس بورس در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه شرکت های بوسی از چند جهت زیر فشار هستند، گفت: از یک سو اختلاف قیمت ارز آزاد و قیمت ارز نیمایی به ۲۵ درصد رسیده و نمی توانند ارز صادراتی خود را راحت به کشور بازگردانند و این باعث شده شرکت ها بیشتر به عرضه بورس کالا روی بیاورند. از طرف دیگر قیمت جهانی فلزات کاهش یافته و دخالت دولت در معاملات بورس کالا باعث شده تا تاثیر مشکلات این شرکت ها افزایش یابد.

سیاست های دستوری وزارت صنعت مشکلاتی برای عرضه محصولات در بورس کالا ایجاد کرده است و مدعی هستند قیمت مورد معامله با قیمت واقعی فاصله دارد، به طور قطع وقتی بنگاه را مجبور می کنند که قیمت محصول در عرضه بورس کالا را کاهش دهند شرکت های زیرمجموعه به این معامله ها ورود می کنند و عده ای از این وضعیت سود می برند و در ادامه مشکلاتی را ایجاد می کند

همایون دارابی با بیان اینکه در شرایط کنونی دولت باید اصلاح ساختارهای فساد زا بعد از تحقیق و تفحص فولاد مبارکه را پیش بگیرد، افزود: تاکنون این اتفاق نیفتاده است و رویه گذشته همچنان ادامه دارد و دود این مساله نخست به چشم دولت می رود زیرا درآمد مالیاتی دولت کاهش می یابد و در مرحله دوم کارگران و سهامداران این شرکت ها زیان می بینند.

او با نگاهی به سیاست های دستوری وزارت صنعت و مشکلاتی که برای عرضه محصولات در بورس کالا ایجاد کرده است، تصریح کرد: پس از کش و قوس های فراوان با وزارت صنعت بالاخره موضوع عرضه خودرو تسهیل شده است اما در مقطع کنونی این بار فشار بر معاملات فولادی در بورس کالا رخ داده و تصمیماتی که در معاملات رخ داده منطقی نیست و جریان های فساد زا حتی با پوشش های خیر خواهانه وارد می شوند و دخالت های خود را انجام می دهند.

هم اکنون فرمولی که برای محاسبه قیمت فولاد تعیین شده در پایان هر ماه انجام می شود و از آنجایی که در طول یک ماه ممکن است که قیمت فولاد در بازار جهانی تغییر کند و در ایران تغییری ندارد همین موضوع باعث می شود در یک مقاطع زمانی قیمت فولاد در ایران با قیمت جهانی اختلاف داشته باشد و می تواند به رانت و ... تبدیل شود

دارابی با بیان اینکه دولت و تامین اجتماعی و ... زودتر از همه در سودسازی شرکت ها سود می برند، اظهار کرد: دولت یا وزارت صنعت در شرایطی که معلات بورس کالا را ابطال می کند بر روی قیمت گذاری تاثیر می گذارد و مدعی هستند قیمت مورد معامله با قیمت واقعی فاصله دارد، به طور قطع وقتی بنگاه را مجبور می کنند که قیمت محصول در عرضه بورس کالا را کاهش دهند شرکت های زیرمجموعه به این معامله ها ورود می کنند و عده ای از این وضعیت سود می برند و در ادامه مشکلاتی را ایجاد می کند.

او درباره مشکلاتی که در تعیین قیمت فولاد در بورس کالا وجود دارد، گفت: هم اکنون فرمولی که برای محاسبه قیمت فولاد تعیین شده در پایان هر ماه انجام می شود و از آنجایی که در طول یک ماه ممکن است که قیمت فولاد در بازار جهانی تغییر کند و در ایران تغییری ندارد همین موضوع باعث می شود در یک مقاطع زمانی قیمت فولاد در ایران با قیمت جهانی اختلاف داشته باشد و می تواند به رانت و ... تبدیل شود.

دلایل رکود و بی اعتمادی در معاملات

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار ضمن تاکید بر اینکه معاملات در بورس این ذهنیت را در فعالان اقتصادی تقویت می کند که مکانیسم قیمت گذاری دچار مشکل دستکاری است، اظهار کرد: اما مشکل اصلی این است که در معاملات به قواعد بازار پایبند نیستیم و باید اجازه داد عرضه و تقاضا، قیمت ها را تعیین کند و اگر قرار باشد یک کالا را به صورت دستوری در بازار عرضه کنیم و قیمتی که ما تعیین می کنیم مبنای معاملات شود به نوعی دستکاری در قیمت گذاری است و مزید بر علت می شود که مردم اعتماد خود را نسبت به بازار از دست بدهند.

متاسفانه واسطه گری و دلالی در اقتصاد ایران شیوع پیدا کرده و عده ای اجازه رسیدن محصول به قیمت واقعی را نمی دهند و اگر قرار باشد به نتیجه برسیم باید همچنان اصرار به عرضه محصولات در بورس داشته باشیم، زیرا سایر بازارها ابهامات بیشتری دارند و نظارت ها بسیار ضعیف است، از این رو مکانیسم قیمت گذاری باید اصلاح شود

عظیم ثابت با بیان اینکه در تمام دنیا قیمت تمام شده مبنای معامله است و بعد عرضه و تقاضا قیمت نهایی را تعیین می کند، تصریح کرد: متاسفانه واسطه گری و دلالی در اقتصاد ایران شیوع پیدا کرده و عده ای اجازه رسیدن محصول به قیمت واقعی را نمی دهند و اگر قرار باشد به نتیجه برسیم باید همچنان اصرار به عرضه محصولات در بورس داشته باشیم، زیرا سایر بازارها ابهامات بیشتری دارند و نظارت ها بسیار ضعیف است، از این رو مکانیسم قیمت گذاری باید اصلاح شود.

او با بیان اینکه با توجه به اینکه هنوز در عرضه کالا در بورس در ابتدای مسیر هستیم باید اجازه بدهیم با نظارت و تجربه بازار شفاف تر شود، گفت: یکی از معضلات در معاملات مچینگ آن است که نگرانی هایی در مچینگ قیمت ها در بورس کالا وجود دارد و دولت به بهانه این مساله معاملات مچینگ را ابطال می کند و این مساله با اعتماد سرمایه گذار آسیب می بیند در حالی که بسیاری از کالاهایی که در بازار دیگر عرضه می شوند با قیمت واقعی به دست مصرف کننده ها نمی رسد.

ثابت افزود: در شرایط کنونی با کاهش قیمت جهانی مواجه هستیم و بخشی از تولیدات شرکت ها روی دست آنها مانده است و از آنجایی که عرضه نسبت به تقاضا برتری دارد، برای جلوگیری از ضرر تولیدکننده سقف ها و محدودیت های بهین یاب را برداشته اند اما این ناشی از ضعف صادرات است و اگر از فرصت ها بیشتر و بهتر استفاده می کردیم شاید وضعیت معاملات بورس کالا اینگونه نبود، هرچند برخی از شرکت ها فعلا ترجیح می دهند که محصولات خود را در انبار دپو کنند، البته بازار جهانی به سمت رکود می رود و می تواند اثرات منفی آن روی بورس نمایان شود.

او با بیان اینکه در وضعیت کنونی ممکن است افت بورس در ایران رخ ندهد اما روند سودآوری شرکت ها با مشکل مواجه شود گفت: اگر نتوانیم پرونده برجام، مراودات بانکی و ... را سامان دهیم این پیام را مخابره می کنیم که شرایط اقتصادی کشور به زودی بهبود نخواهد یافت، به همین دلیل است که حجم معاملات در بازار سهام به شدت کاهش یافته و به نوعی رکود دامن گیر بازار شده است.

کد خبر: ۱۷۶٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha