۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
افزایش پیش بینی نشده عمل های جراحی، سرم را کمیاب کرد| کمبودها با افزایش تولید و واردات برطرف می شود
سرپرست اداره کل دارو سازمان غذا و دارو:

افزایش پیش بینی نشده عمل های جراحی، سرم را کمیاب کرد| کمبودها با افزایش تولید و واردات برطرف می شود

شمالی، معاون برنامه ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو گفت: هر چند امسال تولید سرم در هر ماه بیش از ۱۳ میلیون واحد انجام شد اما افزایش عمل های جراحی غیر ضروری چالش تامین ایجاد کرد.

بازار؛ گروه صنعت: امسال هم زمزمه هایی از کمبود سرم در بازار دارویی کشور شنیده شد و برخی داروخانه های خصوصی نتوانستند به میزان نیاز خود از تولید سرم کشور سهم ببرند. این نیز درحالی است که قدری از موج شیوع بیماری کرونا کاسته شده و انتظار می رفت امسال این چالش کمتر باشد.

بر اساس میزان مصرف سنوات قبل، در حالت عادی پیش بینی شده بود که میزان مصرف حدود ۹ میلیون واحد در ماه باشد

در این رابطه حسین شمالی، سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه سال گذشته نیز با چالش تامین سرم در کشور مواجه بوده ایم گفت: بر اساس میزان مصرف سنوات قبل، در حالت عادی پیش بینی شده بود که میزان مصرف حدود ۹ میلیون واحد در ماه باشد که در زمان پیک این رقم به حدود ۱۱ میلیون واحد هم افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: با توجه به تجربه سال های گذشته برنامه ریزی کردیم که از کل ظرفیت داخلی تولید سرم در کشور بهره ببریم و حتی اگر خطوط تولید یک واحد هم دچار مشکلاتی باشد کمک به رفع آن کنیم. در این راستا نیز جلسات متعددی را با تولیدکنندگان سرم برگزار کردیم و نتیجه آن شد که تولید به ۱۳ تا ۱۴.۵ میلیون واحد در ماه برسد.

واردات خلا تولید داخلی را آهسته رفع می کند

سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره تمهیداتی که برای جلوگیری از کمبود سرم در نظر گرفته شده بود به نظر می رسد کمبودی پیش نیاید، گفت: متاسفانه مصرف از آنچه برنامه ریزی کرده بودیم افزایش یافت. البته به محض مشاهده افزایش مصرف و نیاز به سرم بیشتر به سرعت تامین سرم از طریق واردات را در برنامه قرار دادیم.

واردات سرم خیلی سخت و زمان بر است و از دو هفته قبل محموله های سرم خرد خرد وارد کشور می شود و هر چقدر هم می آید سریع در سیستم توزیع قرار می گیرد

شمالی با اشاره به دشواری های واردات سرم افزود: واردات سرم خیلی سخت و زمان بر است و از دو هفته قبل محموله های سرم خرد خرد وارد کشور می شود و هر چقدر هم می آید سریع در سیستم توزیع قرار می گیرد. در حال حاضر اگر بخواهیم مقایسه ای با سال قبل کنم، سال قبل شرایط خیلی وضعیت بدتر بود چون یکی از مجموعه های تولید سرم که ماهانه ۳ و نیم میلیون تن سرم تولید می کند را نداشته ایم.

وی ادامه داد: شرایط سال قبل خیلی بدتر بود و می توانم بگویم امسال شاهد بهبود وضعیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم و تامین سرم بهتر انجام می شود. با این حال همچنان امسال موجودی سرم در داروخانه های خصوصی خیلی کم شده است اما در مراکز درمانی سعی کرده ایم که مدیریت شده مانع کمبود شویم. در نتیجه اگر کمبودی هم اعلام شود به سرعت از سرم های وارداتی معضل را مرتفع خواهیم کرد. البته هنوز لبه مرز کمبود قرار داریم و در بخش دولتی هم سرم به مقدار کافی وجود ندارد.

تغییر فصل چالش تامین سرم را رفع می کند

سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: با توجه به اینکه گرما فروکش کرده امیدواریم مشکلات تا نیمه مهرماه مرتفع شود و محموله های سرم وارداتی بیشتر شود و نیاز به مصرف نیز کاهش یابد. اما چرا امسال مصرف سرم نسبت به سال های گذشته افزایش یافته؟ بخاطر این است که برآوردهای سال گذشته چندان خوب نبوده است و برنامه ریزی که می کردیم و عدد مصرفی اشتباه ۱۱ و ۱۲ میلیون واحد در ماه را ملاک قرار داده بودیم.

این فرضیه وجود دارد که عمل های الکتیو در سال جاری افزایش یافته باشد؛ چرا که فقط تامین سرم با چالش مواجه نشده بود و تهیه برخی از داروهای بیهوشی نیز به سختی انجام شده و کمبود هایی را هم در این حوزه تجربه کردیم

شمالی اضافه کرد: این فرضیه هم وجود دارد که عمل های الکتیو در سال جاری افزایش یافته باشد؛ چرا که فقط تامین سرم با چالش مواجه نشده بود و تهیه برخی از داروهای بیهوشی نیز به سختی انجام شده و کمبود هایی را هم در این حوزه تجربه کردیم. این نیز درحالی است که تولید داروهای بیهوشی نسبت به سال های قبل رشد قابل توجهی داشته و نباید کمبودی پیش می آمد.

گفتنی است عمل جراحی الکتیو به عنوان یک روش انتخابی برای درمان به شمار می رود و شامل عمل های اورژانسی پزشکی نمی باشد. بنابراین بیمار قبل از انجام آن برنامه ریزی می کند و این عمل برای حفظ سلامتی و زندگی بیمار انجام می شود اما نیازی به انجام سریع آن برخلاف بیماری های اورژانسی نیست.

تامین سرم مورد نیاز زوار اربعین از طریق واردات

سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در خصوص چرایی افزایش عمل های الکتیو بیان کرد: با توجه به اینکه طی سه سال اوج شیوع بیماری کرونا برخی از عمل های جراحی به تاخیر افتاده بود تقاضا در سال جاری برای انجام این عمل ها افزایش یافت و بخش قابل توجهی از آن ها انجام شد.

حتی در روزهای منتهی به اربعین حسینی برای زوار ایرانی نیز سرم چندانی به موکب ها ارسال نشده است و کل سرم ارسالی ۱۵ هزار واحد بوده که در مقایسه با تولید ۱۴.۵ میلیونی در ماه عدد ناچیزی است

شمالی در پاسخ به این سوال که برخی مدعی هستند که در اوج کمبود سرم در کشور صادرات سرم داشته ایم گفت: حتی در روزهای منتهی به اربعین حسینی برای زوار ایرانی نیز سرم چندانی به موکب ها ارسال نشده است و کل سرم ارسالی ۱۵ هزار واحد بوده که در مقایسه با تولید ۱۴.۵ میلیونی در ماه عدد ناچیزی است. بنابراین حتی برای اربعین هم سرم چندانی ارسال نشده است و با توجه به کمبودهای داخلی نیز قرار شد تامین از کشورهای خارجی انجام شود. همچنین به صراحت می توان گفت که مشکل کمبود سرم ناشی از صادرات نیست.

کد خبر: ۱۷۶٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      2 0
      چه عجب یکی پیدا شد گفت سرم کمه ، مسئولان دانشکده های پزشکی که میگفتن هیچ کمبودی نداریم ، آخه آب نمک درست کردن هم کاری داره