۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
برنامه ریزی برای میزهای بزرگتر  با فاصله های اجتماعی /  دارندگان فضای باز رستورانی برنده اند!
رستوران ها و تالارهای پذیرایی برای بازگشایی چه پروتکل هایی رعایت کنند

برنامه ریزی برای میزهای بزرگتر با فاصله های اجتماعی / دارندگان فضای باز رستورانی برنده اند!

موسسه مطالعاتی فیوچرز در مطالعه اخیر نشان داده که رستوران ها باید چه پروتکل هایی اجرا کنند که امکان فعالیت داشته باشند و پیش بینی کرده که خرده فروشی ها رونق می گیرد و محیط ادارات کوچک می شود.

مونا مشهدی رجبی؛ خبرگزاری بازار- قبل از همه گیری کرونا یکی از اصلی ترین و مهمترین بخشهای زندگی مردم حضور در رستوران ها و کافی شاپ ها بود. این مکان ها هم مکانی برای خوردن غذا و استراحت بود وهم به مکان هایی برای وقت گذراندن با دوستان و آشنایان تبدیل شده بود. حتی بسیاری از جلسات کاری در رستوران ها و در حین صرف وعده های غذایی انجام می شد. اما بعد از شیوع این ویروس از رستوران ها به عنوان مشاغل پر ریسک نام برده شد.  فضاهایی که تعداد زیادی از انسانها در فاصله بسیار نزدیک به هم قرار می گرفتند و بستر برای  انتقال ویروس از یک  فرد به دیگری فراهم بود به همین دلیل به سرعت تعطیل شدند و جزو آخرین مشاغلی بودند که بعد از پایان همه گیری کرونا در کشورها بازگشایی خواهند شد.اما به نظر می رسد انتظار صاحبان این کسب و کارها به پایان رسیده است و به تدریج ما شاهد آغاز فعالیت رستوران ها خواهیم بود.

تغییراتی در میزهای رستوران ها

 در روزهای کنونی که  اقتصاد در حال بازگشایی است و به تدریج زندگی در تمامی دنیا جریان پیدا می کند، این سوال پیش می آید که رستوران ها چگونه کار خواهند کرد؟ آیا امکان فعالیت رستوران ها وجود دارد یا خیر؟

موسسه مطالعاتی فیوچرز در مطالعه اخیر خود در مورد نحوه کار رستوران ها  نوشت: « به نظر می رسد روزهایی که ما در کنار هم و نزدیک به هم می نشستیم و غذا می خوردیم پایان یافته است. باید ابعاد میزها بزرگتر شود و افرادی که دو طرف میز می نشینند بالغ بر ۱.۵ متر باهم فاصله داشته باشند. در نتیجه در محیط های رستوران ها تعداد  افراد کمتری جا می شود. البته نصب تهویه های بسیار قوی که ویروس های احتمالی را از محیط خارج کنند یا ضرورت است و نصب دوربین های حساس به دما که از ورود افراد بیمار به محیط رستوران جلوگیری کند هم امری بسیار با اهمیت است.»

بزرگ شدن ابعاد میزها، پذیرایی از مشتریان کمتر در محیط رستوران، توجه به پاکیزگی در فرایند پخت  غذا و  عرضه آن به مشتری و اهمیت دادن به نظافت کامل محیط رستوران  از اصلی ترین مسایلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 روزهایی که ما در کنار هم و نزدیک به هم می نشستیم و غذا می خوردیم پایان یافته است. باید ابعاد میزها بزرگتر شود و افرادی که دو طرف میز می نشینند بالغ بر ۱.۵ متر باهم فاصله داشته باشند. در نتیجه در محیط های رستوران ها تعداد  افراد کمتری جا می شود. البته نصب تهویه های بسیار قوی که ویروس های احتمالی را از محیط خارج کنند یا ضرورت است و نصب دوربین های حساس به دما که از ورود افراد بیمار به محیط رستوران جلوگیری کند هم امری بسیار با اهمیت است

قرار دادن رستوران ها در محیط های روباز

 طبق این مطالعه بهترین  حالت این است که رستوران ها در فضای باز قرار داشته باشد. یعنی صندلی ها و میزها با در نظر گرفتن فاصله اجتماعی در محیط باز قرار داشته باشد که شانس انتقال ویروس را کاهش دهد. این وضعیتی ایده ال است که در شمار زیادی از رستوران های بزرگ در امریکا که در آستانه بازگشایی هستند ایجاد شده است و چین هم بعد از پایان قرنطینه این طرح را اجرا کرد. 

 از طرف دیگر تمیز کردن سطح میزها و صندلی ها با مواد ضدعفونی کننده قوی بعد از خارج شدن هر یک از مشتری ها یک مساله ضروری است . تغییر مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت میزها و صندلی های رستوران ها به گونه ای که امکان تمیز کردن مداوم انها و حتی شستشو با آب و صابون وجود داشته باشد یک امر ضروری است. در دنیای پسا کرونا نظافت و تمیزی محیط های عمومی مانند رستوران ها وکافی شاپ ها یک عامل بسیار مهم در جذب مشتری است. در صورتیکه خطر انتقال ویروس در رستوران ها از بین برود، صاحبان این کسب و کارها می توانند اطمینان داشته باشند که دوباره رونق به کارشان باز خواهد گشت.

خرده فروشی ها  رونق می گیرد ادارات کوچک می شوند

 مساله دیگری که مطرح می شود این است که آیا فضاهای کافی برای ایجاد رستوران ها در محیط های باز وجود دارد یا خیر؟ مرکز مطالعاتی فیوچرز در این مورد نوشت: «در دنیای پسا کرونا دفاتر کاری کوچک تر می شود زیرا سهم زیادی از نیروهای کاری دورکاری می کنند و دیگر نیازی به داشتن دفاتر بزرگ وجود ندارد. از طرف دیگر فروشگاه های خرده فروشی لباس و کفش و غیره اغلب به صورت آنلاین فعالیت می کنند و باز هم نیازی به وجود فروشگاه های بزرگ وجود ندارد. بنابراین فضای بیشتری برای کار رستوران هاو مراکز تفریحی در فضای باز وجود دارد. همچنین  کاهش سفرهای داخل شهری باعث کاهش آلودگی هوا و مناسب تر شدن شرایط برای صرف غذا در خارج از خانه می شود. بنابراین شاید در روزهای پسا کرونا بتوان با شرایط بهتری از حضور در رستوان ها و کافی شاپ ها لذت برد.

در دنیای پسا کرونا دفاتر کاری کوچک تر می شود زیرا سهم زیادی از نیروهای کاری دورکاری می کنند و دیگر نیازی به داشتن دفاتر بزرگ وجود ندارد. از طرف دیگر فروشگاه های خرده فروشی لباس و کفش و غیره اغلب به صورت آنلاین فعالیت می کنند و باز هم نیازی به وجود فروشگاه های بزرگ وجود ندارد

محکی برای مسئولیت اجتماعی افراد

نکته مهم دیگری که در این مطالعه به آن تاکید شده، توجه مردم به  مسئولیت اجتماعی شان است. مسولیتی که در برابر سلامت جامعه دارند. اینکه در صورت مشاهده علایم بیماری در خود نه در محیط کار حضور داشته باشند و نه اینکه از خانه خارج شوند. عدم حضور در محیط کار در صورت مشاهده علایم بیماری در شرایطی که دور کاری امری پذیرفته شده و مورد تایید است و در شرایطی که باید قوانین کاری تغییر کند تا متناسب با شرایط این روزهای دنیا شود، امکان پذیر خواهد بود. 

 البته در تمامی فضاهای عمومی تست های اولیه برای اطمینان از سلامت افراد قبل از ورود به آن محیط انجام می شود ولی قبل از آن باید افراد بپذیرند که به عنوان یک عضو جامعه جهانی مسولیت دارند تا از سلامت خود و دیگران محافظت کنند.هم اکنون هم در ورودی تمامی مراکز عمومی در کشور چین از قبیل ورودی فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ، تستهای سریع تعیین دمای بدن انجام می شود و افرادی امکان ورود به این فضا ها را دارند که از سلامت کامل برخوردار باشند ولی  نمی توان با اطمینان گفت این طرح تا چه زمانی قابل اجرا است.

کد خبر: ۱۷٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha