۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۸
اکتشاف در معادن مغفول مانده است| زنجیره‌ محصولات معدنی تکمیل شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

اکتشاف در معادن مغفول مانده است| زنجیره‌ محصولات معدنی تکمیل شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت باید سریع موضوع اکتشاف در مناطق مختلف که تاکنون به آن‌ها بی توجهی شده را در دستورکار قرار دهد

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حجت اله فیروزی درباره چالش‌های پیش‌روی معادن، گفت: معادن ظرفیت بزرگی برای نظام اقتصادی کشور هستند، به گونه‌ای که می‌توان ظرفیت معادن را جایگزین درآمدهای نفتی کرد در واقع توجه به معادن علاوه بر اینکه می‌تواند ارزبری مناسبی برای کشور داشته باشد، پتانسیل اشتغالزایی بالایی نیز دارد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محصولات معدنی تحریم شدنی نیست زیرا بسیاری از کشورها به آن نیاز دارند، افزود: کشور ما به جهت تنوع اقلیمی از ظرفیت‌های بزرگی در حوزه معدن برخوردار است و تاکنون اکتشاف محدودی که انجام گرفته، موجب شناسایی ۸۰ ماده معدنی شده است.

وی با بیان اینکه دولت باید سریع موضوع اکتشاف در مناطق مختلف که تاکنون به آن‌ها بی توجهی شده را در دستورکار قرار دهد، اضافه کرد: در بسیاری از مناطق کشور اقدامات لازم برای اکتشاف صورت نگرفته است، برای تحقق این مهم وزارت صمت می‌تواند با استفاده از سازمان‌های زیرمجموعه، اقدامات مناسب را انجام دهد علاوه بر این روش می توان از پتانسیل بخش خصوصی نیز در حوزه اکتشاف استفاده کرد البته باید توان مجموعه‌های خصولتی را نیز در این حوزه به کار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در حال حاضر برخی پهنه‌های معدنی توسط افراد ثبت شده یا مجوز آن گرفته شده اما بهره‌برداری از این معادن سال‌ها بلاتکلیف مانده است هرچند در اواخر دولت گذشته اقدامی برای تعیین تکلیف این معادن صورت گرفت اما هنوز اتفاق عملی چندانی در این حوزه رخ نداده است، دولت باید هرچه سریعتر اقدامات لازم برای فعال‌سازی پهنه‌های معدنی که ثبت شده اما بلاتکلیف است را انجام دهد.

وی ادامه داد: قانون فعلی معادن تعارضاتی دارد که باید اصلاح شود به نحوی که فعالیت در حوزه معدن تسهیل و حقوق دولتی نیز پرداخت شود که برای رفع این مشکلات طرح مربوط به اصلاح قانون معادن در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دست بررسی است.

فیروزی با بیان اینکه باید از خام‌فروشی محصولات معدنی جلوگیری کرد، ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از محصولات معدنی به صورت خام به سایر کشورها صادر می‌شود این در حالی است که زنجیره‌های این معادن می‌تواند در همان منطقه‌ی استخراج تکمیل شود.

وی با اشاره به ضرورت نوسازی ماشین آلات و تجهیزات معدنی، افزود: اگر ماشین‌آلات معدنی مناسب و به روز وجود نداشته باشد عملا اتفاق خاصی در این حوزه رخ نمی‌دهد، ما زمانی می‌توانیم بهره‌برداری مناسبی از معادن داشته باشیم که تجهیزات مناسب نیز وجود داشته باشد که متاسفانه تجهیزات ما در حوزه معدن محدود است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: باید از شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی حمایت شود تا نیاز این بخش را تامین کنند، از سوی دیگر از طریق واردات مدل‌های به روز شرایط فعلی را مدیریت کرد؛ البته مجلس نیز در قانون بودجه ۱۴۰۱ اختیاراتی برای واردات ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و معادن به دولت داد، امیدواریم دولت از این ظرفیت قانونی استفاده کند البته شنیده شده که مذاکراتی با کشورهای سازنده ماشین آلات معدنی و راهسازی، انجام شده است.

کد خبر: ۱۷۶٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha