۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
 نرخ تسهیلات تولید صفر نشود، موج بیکاری راه می افتد
تبعات کرونا در گفتگو با کارشناس بازار کار

 نرخ تسهیلات تولید صفر نشود، موج بیکاری راه می افتد

یک کارشناس بازار کار می گوید: تشکیل کمیته های مشاوره فنی برای تحرک تولید ضرورت دارد و دولت برای حمایت  از نیروی کار و مشاغل آسیب دیده از کرونا، نرخ سود تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی را ۱۲ درصد در نظر گرفته است در حالی که این نرخ باید صفر باشد.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار – زمین گیر شدن کسب و کارها، مشاغل و کندی چرخ اقتصاد کشور بدنبال شیوع ویروس مرموز کرونا بر کسی پوشیده نیست تا جایی که این بیماری خطرناک بر پایداری ۴ میلیون شغل اثر گذار شده است، اثر گذاری که موج کارگران را برای دریافت حق بیمه بیکاری به مراکز بیمه راه انداخته است و خیلی از مشاغل به قدری در فشار قرار گرفته اند که اکنون انگیزه آنچنانی برای ادامه کار ندارند.

دولت البته برای حفظ تولید، اشتغال و پایداری صنوف درگیر با این بیماری، ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار با نرخ ۱۲ درصد را اختصاص داده است تا صاحبان مشاغل توانایی پایداری و ادامه کار را داشته و محدودیت های بوجودآمده باعث نشود که کارگاهی تعطیل و یا نیروی کاری اخراج شود.

هر چند خیلی از صنوف، کارگاهها و مراکز تولید با تعطیلی واحدهای خود مجبور به ادامه حیات البته با تعدیل نیرو بودند اما کارشناسان حوزه کار معتقدند؛ پویایی مشاغل با تامین منابع مالی و ارایه تسهیلات با نرخ سود بالا آنچنان کارساز نیست و چنانچه نرخ سود تسهیلات برای مراکز تولید و خدمات اندک و در حد صفر قرار گیرد، بی شک تحول خاصی در این بخش ایجاد و بهانه ای برای کارفرمایان و یا صاحبان مشاغل در اخراج نیروهای کار به جای نمی گذارد.

قوز بالا قوز کرونا برای کارگران

حمید حاج اسماعیل کارشناس بازار کار در گفتگو با« خبرگزاری بازار» درباره وضعیت کارگران در پی تاثیر گذاری شیوع ویروس کرونا برکسب و کارها، گفت: کارگران قبل از این بیماری نیز مشکلات فراوانی از حیث میزان دستمزد با توجه به رقم ۴۰ درصدی نرخ تورم و فشارهای اقتصادی داشتند و کرونا نیز به نوعی قوز بالا قوز شد تا بخشی از مشاغل و نیروهای کار قربانی این بیماری شوند.

وی با بیان این که دولت در حمایت از بازار کار باید حمایت های جانبی و مستقیم خود را از کارگران دریغ نکند، افزود: این بدان معنا نیست که دولت به کارگران پول بدهد بلکه باید شرایط اشتغال مجدد آنها را با مکانیزم خاص چون حمایت از کارفرمایان فراهم کند.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: دولت در راستای حمایت از مشاغل و کسب و کارها ۱۰۰هزار میلیارد تومان را به این بخش اختصاص داد که ۷۵ هزار میلیارد تومان آن به صورت تسهیلات با سود ۱۲ درصد بوده است. از طرفی ۱ میلیارد یورو نیز از سوی مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره برداشت شده تا حمایتها از مراکز تولید، صنایع و کسب و کارها از سر گرفته شود با این وجود در مجموع حدود ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان منابع برای رونق بخشی اقتصاد با محور تولید و اشتغال اختصاص یافته است.

نرخ سود در ایران ۱۲ و در کشورهای دیگر صفر

وی به تجربه سایر کشورها در پرداخت تسهیلات با نرخ سود صفر درصد در این شرایط سخت اشاره کرد و گفت: سود ۱۲ درصدی تسهیلات برای حمایت از بخش تولید در چنین موقعیتی بسیار بالاست چرا که کسب و کار اکنون بی رونق هستند و این مسئله فشار بیشتری را به بنگاههای تولید وارد می کند و دود آن به چشم کارگران بینوا می رود.

حاج اسماعیل خاطرنشان کرد: وجود تورم بالای ۴۰ درصد هزینه تمام شده در بخش مشاغل خدماتی بخصوص دستمزدها را بسیار بالابرده است. این در حالی است که در بخش صنعت و کشاورزی و.. این گونه نیست. در چنین شرایطی تقویت بنگاههای اقتصادی به هر شکل ممکن در بخش تولید و خدمات باید به گونه ای باشد که مشکلات این بخش ها بیشتر نشود.

وی افزود: دولت در بخش بیمه و مالیات نیز حمایت هایی داشته تا بنگاههای اقتصادی و نیروهای کارگری با مشکل جدی مواجه نشوند، اما این حمایت ها طوری است که پرداخت حق بیمه و مالیات را معوق کرده است و به معنای بخشش نیست. در چنین شرایطی کارفرمایان و صاحبان مشاغل بی شک در پرداخت این معوقات نیز درگیر مشکل خواهند شد چرا که جرایم سازمان مالیاتی و بخش بیمه  بابت مطالبات از نرخ سود بانکی بیشتر است.

ضرورت تشکیل کمیته های مشاوره فنی برای تحرک تولید

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه دولت در بخش کارفرمایی باید حمایت های خود را با هدف حفاظت از اشتغال کارگران به کار گیرد، افزود: تشکیل کمیته های مشاوره ای و فنی در شرایط کنونی ضروری است تا بازار کار به خوبی شرایط خود را دریابد. در چنین شرایطی باید از طریق مکانیزم های خاص از سوی نهادها و وزارت خانه ها، اقدامات لازم بکار گرفته شود تا با رایزنی های لازم نسبت گشوده شدن مرز گمرکات صادرات کالا و محصولات از سر گرفته شود.

حاج اسماعیل حمایت مستقیم دولت از بخش کارگری در شرایط کرونایی را اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان به بیمه بیکاری عنوان کرد و افزود: البته سازمان برنامه و بودجه هنوز میزان مبلغ و زمان پرداخت آن را تعیین نکرده و تصمیم نهایی در این زمینه را نگرفته است.

وی مبلغ در نظر گرفته برای پرداخت بیمه بیکاری را با توجه به خیل عظیم بیکاران اندک دانست و گفت: زمانی که ۳ میلیون بیکار داشتیم آنها کار جو بودند اما اکنون کارگران بیکار شده جدیدی به آنها اضافه شده است که رقم ۵ هزار میلیارد برای این افراد پایین است.

کرونا  ۷۰۰ هزار نفر مشمول  بیمه بیکاری می کند

این کارشناس بازارکار خاطرنشان کرد: کرونا باعث بیکاری حدود ۷۰۰ هزار نفر شده که آنها برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند رقم پایین منابع برای بیمه بیکاری نشان می دهد که دولت آمادگی و یا منابع لازم را برای حمایت از بیکاران و کارجویان ندارد.البته باید گفت که آمار بیکارشده ها ناشی از بروز کرونا خیلی بالاست چرا که بخش عمده ای از کارگران، کارگران یدی هستند و ناشناخته محسوب می شوند و کد کارگاهی ندارند. ( فروشندگان در مغازه ها و..)

بنا به این گزارش، هر چند دولت این روزها در مضیقه مالی است اما توجه به چرخه اقتصاد و حمایت از قشر کارگر و کار فرما به هر شکل ممکن می تواند تحرک خاصی را در اقتصاد ایجاد کند و مانع رکود اقتصادی و کمبود نیازها و از همه مهمتر بروز تنش های اقتصادی و اجتماعی در کشور شود.

کد خبر: ۱۷٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha