۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
خطر غیرقابل کشت شدن ۸درصد از زمینهای کشاورزی جهان با افزایش دما
تغییرات آب و هوایی تهدیدی جدی برای امنیت غذایی جهانی

خطر غیرقابل کشت شدن ۸درصد از زمینهای کشاورزی جهان با افزایش دما

در حالیکه سازمان IPCC اعلام کرده در صورت رسیدن دما به ۱.۵درجه، ۸درصد اراضی جهان برای کشاورزی نامناسب می شود، سازمان ملل نیز در خصوص افزایش ۹درصدی قیمت جهانی مواد غذایی تا ۲۰۲۷ هشدار داده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده، خشکسالی و موج گرمای ناشی از تغییرات آب و هوایی، منابع غذایی در سراسر اروپا را در تابستان امسال به خطر انداخته است. به طوری که یورونیوز می گوید: محصول برنج در شمال ایتالیا، روغن زیتون در اسپانیا و محصول جو در بریتانیا به دلیل شرایط محیطی کاهش چشمگیری در عملکرد داشته است.

این در شرایطی است که به گفته کارشناسان به طور کلی با افزایش گرمایش جهانی، بسیاری از غذاها در سراسر سیاره کمیاب تر می شوند. این بدان معناست که بسیاری از مواد اولیه اساسی که مردم روزانه مصرف می‌کنند گران ‌تر می‌شوند.

اگر گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی گراد برسد، حدود ۸ درصد از زمین های کشاورزی جهان برای کشاورزی نامناسب می شوند

در حالی که تحقیقات اخیر نشان می دهد تغییرات آب و هوایی اکنون یک تهدید جدی برای امنیت غذایی جهانی است، کارشناسان می گویند: خشکسالی، موج گرما، سیل و آفات جدید تولیدکنندگان را از دستیابی به محصول قابل اعتماد در بسیاری از مناطق جهان باز می دارد. از سوی دیگر از زمان پیش از صنعتی شدن، دمای کره زمین ۱.۱ درجه سانتیگراد افزایش یافته است و IPCC (سازمان بین دولتی تغییر اقلیم) هشدار داده است اگر این دما به ۱.۵ درجه سانتیگراد برسد، حدود ۸ درصد از زمین های کشاورزی جهان برای کشاورزی نامناسب خواهد شد.

تاثیر مخرب افزایش دما بر صنعت جهانی شیلات؛ منابع غذایی آبزیان در حال مرگ هستند

در واقع در دماهای بالاتر، بهره وری محصول به دلیل کم آبی، کاهش گرده افشانی و فتوسنتز کندتر، کاهش می یابد. از سوی دیگر وقتی گیاه تحت تاثیر درجه حرارت بالا و خشکسالی قرار می گیرد، سیستم دفاعی آن شکست می خورد و محصولات زراعی مستعد حملات حشرات و عوامل بیماری زا می شوند. از سوی دیگر به گفته فائو در تابستان امسال، نه تنها موج گرما زمین های کشاورزی را در هند پژمرده کرده است بلکه آتش‌سوزی در تونس مزارع غلات را ویران کرد و سیل در چین به حدود ۱۰۰ هزار هکتار از محصولات زراعی آسیب رساند. به این ترتیب می توان گفت غذاهای اصلی مانند گندم، برنج، ذرت و سویا در سراسر جهان از بین رفته اند و باعث افزایش قیمت ها شده اند.

این در شرایطی است که افزایش دما بر صنعت جهانی شیلات نیز اثرات مخرب می گذارد. به طوری که یورونیوز می گوید: آب‌ های ایسلند در حال از دست دادن ماهی ‌های اصلی هستند که رژیم غذایی محلی محسوب می شوند، زیرا کاپلین و ماهی کاد برای دسترسی به دمای خنک ‌تر به سمت شمال شنا می‌کنند. از سوی دیگر در شمال ایتالیا سخت پوستان در دریای آدریاتیک در حال مرگ هستند.

احتمال افزایش ۸.۵ درصدی قیمت جهانی مواد غذایی تا ۲۰۲۷

به گفته کارشناسان صنعت دامداری یکی از اثرگذارترین بخش ها در گرمایش زمین است چرا که دام ها در انتشار گازهای گلخانه ای برای گرم شدن سیاره نقش دارند و جنگل ها و حیات وحش از بین می روند تا زمینی برای پرورش خوراک حیوانات مهیا شود. به این ترتیب به دلیل تأثیر صنعت دام بر تغییرات آب و هوا، گوشت قرمز ممکن است قیمت بیشتری در آینده داشته باشد.

از سوی دیگر بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، اثرات ترکیبی تغییرات آب و هوایی، جنگ و فقر می تواند منجر به افزایش قیمت مواد غذایی تا سال ۲۰۲۷ به میزان ۸.۵ درصد شود. به این ترتیب این سازمان هشدار می دهد که میلیون ها نفر در حال حاضر با نا امنی غذایی حاد روبرو هستند.

بر اساس این گزارش، محققان IPES FOOD نیز هشدار می دهند که باید اقدامات فوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای انجام شود تا از افزایش قیمت عمده مواد غذایی در آینده نزدیک جلوگیری شود. به خصوص اینکه به گفته کارشناسان، اگر این امر مهم نادیده گرفته شود، جهان خود را در حال «خوابگردی در بحران های غذایی فاجعه بار و سیستماتیک آینده» خواهد دید.

کد خبر: ۱۷۶٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha