۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
نگرانی سرمایه گذاران از آینده خاورمیانه بدون سردار سلیمانی
گذری بر رسانه های جهان در مورد تحولات اقتصادی بعد از شهادت سردار ایرانی

نگرانی سرمایه گذاران از آینده خاورمیانه بدون سردار سلیمانی

در رسانه های دنیا همچنان ایران و تحولات پیش روی جهان در نتیجه حمله تروریستی به سردار سلیمانی در عراق و شهادت او اولین و مهمترین خبر است. این خبر بعد از انتشار مراسم تشییع پیکر وی در عراق و انتقال پیکرش به ایران بیشتر و بیشتر در رسانه ها چرخید.

 بازار-مونا مشهدی رجبی: خبر حمله تروریستی امریکا به سردار سیلمانی در ابتدا باعث افت شاخص سهام در امریکا شد و سپس رشد قیمت نفت را به همراه آورد و هم اکنون روی شاخص­های بازار سهام در منطقه خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس تاثیر گذاشته است. طبق گزارش­های منتشر شده توسط بلومبرگ در روز یک شنبه پنجم ژانویه سال 2020 میلادی شاخص سهام در کشورهای حاشیه خلیج فارس افت کرد. دلیل افت شاخص در این منطقه نگرانی در مورد پاسخ ایران به این حمله تروریستی و تبعات آن روی منطقه است. در این روز شاخص سهام کویت بالغ بر 4 درصد کاهش پیدا کرد و در ابوظبی و عمان و دوبی خبر از افت بالغ بر 7 درصدی شاخص­ها به گوش می­رسید.

محمد علی یاسین استرتژیست ارشد شرکت سرمایه گذاری ابوظبی کاپیتال بر این باور است که در سال 2020 سرمایه گذاری در منطقه کاهش خواهد یافت. این افت سرمایه گذاری به دلیل نگرانی در مورد تنش­های بین ایران و امریکا و وسعت اثرگذاری این تنش­ها است. وی در این مورد به بلومبرگ  گفت: سرمایه­ گذاران منطقه امیدوار بودند سال باثبات و خوبی داشته باشند و تصمیمات سرمایه ­گذاری خود را بر مبنای همین دیدگاه اتخاذ کردند ولی  شرایط  کنونی خبر از ­بی­ثباتی بیشتر دارد. در میان سرمایه­گذارانی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی می­کنند، نگرانی و نا امیدی موج می­زند. بسیاری نگران این مساله هستند ایران در پاسخ به حمله تروریستی به سردار سلیمانی اقدام به حمله به کشورهای دوست و هم پیمان امریکا در منطقه کند تا به منافع امریکا آسیب وارد کند.

 این نگرانی­ ها در شرایطی در منطقه بالا می­گیرد که رییس جمهوری امریکا در توییت اخیر خود از انتخاب 52  هدف برای حمله به ایران سخن گفته است. سخنی که نه تنها از طرف مقامات ایرانی و کارشناسان داخلی تقبیح شده است بلکه کارشناسان سیاسی و اقتصادی برجسته امریکایی هم آن را نادرست تعبیر کردند.

بلومبرگ نوشت: ترامپ بازی سختی را شروع کرده است. او در سال 2011 میلادی یعنی در انتهای دوره رسایت جمهوری باراک اوباما اعلام کرده بود اوباما قصد دارد جنگی را با ایران آغاز کند تا از این طریق شانس انتخاب شدنش را افزایش دهد. او این سیاست را بزدلانه  دانسته بود ولی به نظر می رسد در شرایط بحرانی کنونی در امریکا ، خودش قصد استفاده از همین ابزار بزدلانه برای تضمین انتخاب شدنش در دور بعدی ریاست جمهوری را دارد.

سی ان ان دلیل این حمله ناگهانی و بدون اطلاع کنگره امریکا را مرتبط با  استیضاح پیش روی ترامپ دانست و نوشت: در سال 1998 میلادی  و در زمانی که امریکا به عراق حمله کرد رییس جمهور در آستانه استیضاح قرار داشت و این سیاست به کار گرفته شد تا اهمیت استیضاح کمرنگ شود. آن سال جنگی به اتهام مالکیت سلاح­های شیمیایی توسط دولت عراق شروع شد و هزینه­های زیادی را به اقتصاد این کشور تحمیل کرد و در نهایت  دولت جورج بوش_ریس جمهور وقت- اعلام کرد دولت عراق سلاحی نداشته است و اطلاعات نادرستی در اختیار آنها بوده است.رسانه های امریکایی بر این باورند که این بار هم امریکا بر مبنای اطلاعات نادرستی که خود ادعا می کند در اختیار دارد و مستنداتی در موردآنها ارایه نداده است، به یک مقام ارشد دولت ایران حمله کرد.

از طرف دیگرهم اکنون  ترامپ در آستانه استیضاح قرار دارد. او پروندهای بسیار سیاه  دارد از مساله مداخله روسیه در انتخابات گرفته تا اتهام زنی_ها به جو بایدن و پروند­های مالیاتی و حتی وضعیت اوکراین. در عرصه بین­الملل هم خارج شدن او از پیمان­های تجاری و اقتصادی ،آغاز جنگ تجاری با چین و اروپا و حتی قلدری هایش در بازار پل جهانی از طریق تحریم دلاری کشورها با اهداف مختلف همه باعث شد  تا شرایطش  در داخل نا ایمن  تر از قبل باشد.

 در این وضعیت تنش با ایران می­تواند ابزاری برای نجات او از این وضعیت باشد. تنشی که باعث می­شود تا دیگر مساله استیضاح بی­اهمیت جلوه کند، چرخ­های صنعت اسحله سازی و ساخت تجهیزات نظامی بچرخد و اقتصادش بار دیگر جان بگیرد و همه این آمارهای ظاهری به عنوان موفقیت­ های ترامپ در دوره ریاست جمهوری­ اش قلمداد شود و انتخاب وی برای دور بعدی را به همراه بیاورد. این بازی ترامپ در زمین سیاست و اقتصاد جهانی به گفته کارشناسان سی ان ان نه یک بازی با هدف حصول منافع ملی امریکا بلکه یک بازی برای پیشبرد اهداف شخصی رییس جمهور بوده است  و اقتصاد جهانی یکی از قربانیان این بازی خواهد بود.

کد خبر: ۱٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha