۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
تب زیبایی، آرایشگرها را جراح کرد! | هزینه بالای خدمات زیبایی، مردم را به مراکز غیرمجاز کشاند
بازار گزارش می دهد

تب زیبایی، آرایشگرها را جراح کرد! | هزینه بالای خدمات زیبایی، مردم را به مراکز غیرمجاز کشاند

در شرایطی که هزینه حداقل جراحی زیبایی از ۱۰ میلیون تومان شروع و بدون سقف هزینه در مراکز مجاز انجام می شود، برخی از آرایشگرها با دریافت دستمزد کمتر خدمات را به بهای جان بیماران ارائه می دهند.

بازار؛ گروه صنعت: بازار داغ جراحی های زیبایی و خود زشت پنداری برخی از مردم، کار را به جایی رسانده که این روزها شاهد رشد قارچ گونه آرایشگاه هایی هستیم که آرایشگر های آن دست به طیف وسیعی از عمل های جراحی می زنند و برای خود نسخه می پیچند. اعمالی که بعضا به قیمت جان افرادی که متقاضی زیبایی بوده اند تمام می شود.

البته همیشه هم نتیجه چنین عمل هایی در مراکز غیر مجاز منتهی به از دست رفتن جان نمی شود و بر اساس گزارش برخی از پزشکان عوارض چنین عمل هایی تا ابد همراه بیمار خواهد ماند. برای مثال از احتمال ابتدای متقاضیان به بیماری هایی همچون HIV و غیره که بگذریم، گزارش آسیب به عصب در نتیجه عمل غیرمجاز لیفت صورت و فلج کامل یک طرف صورت از مواردی است که این روزها بسیار گزارش می شود و برای همیشه با بیمار می ماند.

البته همانطور که اشاره شد ارائه خدمات تخصصی پزشکی در آرایشگاه ها فقط به یک مورد و دو مورد محدود نمی شود و طیف وسیعی از عمل های زیبایی از جمله لیفت پیشانی، ابرو، پلک و چشم و لیفت اندام، لیپوساکشن و سایر درمان های غیر جراحی از جمله تزریق ژل، بوتاکس و فیلر و غیره را در بر می گیرد که هر چقدر شمار چنین خدماتی در مراکز غیرمجاز افزایش یابد باید منتظر عوارض بیشتری هم بود که هم مردم، ‌جامعه پزشکی و دولت را درگیر می کند.

اما این سوال مطرح می شود که چرا برخی از مردم دل را به دریا می زنند و به جای مراجعه به کلینیک های مجاز به سراغ آرایشگاه ها می روند؟ بخشی از پاسخ این سوال به تبلیغات گسترده و ساده نشان دادن عمل های جراحی بر می گردد و بخشی دیگر هم اختلاف فاحش قیمت مراکز مجاز با غیر مجاز مرتبط است.

به طوری که بر اساس بررسی های به عمل آمده از کلینیک های زیبایی حداقل هزینه برای انجام یکی از خدمات جزئی زیبایی حداقل ۱۰ میلیون تومان است و سقفی برای حداکثر هزینه در نظر گرفته نشده است. همچنین ماه به ماه هزینه خدمات برخی از کلینیک ها تغییر می کند و به سمت گران تر شدن می رود. این درحالی است که عمل جراحی بینی به عنوان یکی عمل های گران تر در ابتدای دهه ۹۰ حداکثر ۱۰ میلیون تومان بوده و اکنون این عمل زیر ۵۰ میلیون تومان برای هیچ پزشکی صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین با این شرایط عرصه برای فعالیت مراکز غیر مجاز و افراد غیر متخصص باز می شود و هر کسی می خواهد از این بازار درآمد زا سهمی ببرد.

خیال متخلفان آسوده از خلاهای قانونی

سید مصطفی سیدتاش، پزشک و عضو انجمن لیزر پزشکی آلمان با اشاره به گسترش جراحی های زیبایی از سوی افراد غیر متخصص گفت: آن دسته از افرادی که جراحی زیبایی انجام می دهند و پزشک هستند، از هر کجا پروانه فعالیت دریافت کرده باشند، بر روی تمام فعالیت هایشان نظارت می شود.

وی اضافه کرد: هر چند نیروها کم باشد و تناسبی بین بازرس ها و مراکز جراحی نباشد اما یک سری هستند که خارج از این حیطه بدون پروانه کارهای زیبایی انجام می دهند که سلامت آینده جامعه را تهدید می کنند و برخی از آن ها جراحی های عجیبی انجام می دهند که به آن ها اشاره نمی کنم تا بدآموزی نشود.

سیدتاش با اشاره به شرایط قابل قبول مراکزی که تحت نظارت نظام پزشکی هستند ادامه داد: با مسئول نظارت بر درمان یکی از استان ها که صحبت می کردم گفت که کارشناس به آرایشگاهی سر زده و دیده کارهای درمانی در آرایشگاه انجام می شده است. وقتی نسبت به اقدام او اعتراض شده، آرایشگر ضمن سر و صدا اقدام به خود زنی کرده و چون شاهدی در آن محل حضور نداشته کارشناس نظارت را ضارب معرفی کرده است.

وی تاکید کرد: تکرار چنین اتفاقاتی باعث شده دستگاه نظارتی نخواهد به این حوزه ورود کند و رسیدگی به آن را بر عهده دستگاه قضایی گذاشته است. بنابراین هر وقت در دستگاه قضایی رسیدگی و حکم داده شد نماینده آن ها به همراه نیروهای انتظامی برای بررسی وضعیت اعزام می شود که این موضوعو نشان دهنده محدودیت یا موانعی در قانون گذاری است. قانون گذار مراکزی که پروانه ندارند را پیش بینی نکرده یا مسئولیت اینکه ورود به این موضوع با چه کسی باشد اعلام نکرده است.

دخالت افراد غیر متخصص در زمینه پزشکی و پیرا پزشکی به قدری افزایش یافته که امروز شاهد هستیم حتی افرادی که تجربه دریافت خدمات پرستاری و پزشکی در منزل را داشته اند اکنون به عنوان پرستار اقدام به ارائه خدمات به دیگران می کنند و از این راه کسب درآمد می کنند

این پزشک با اشاره به مثالی دیگر در خصوص ورود افراد غیر متخصص به حوزه پزشکی گفت: متاسفانه مواردی از دخالت افراد غیر متخصص در زمینه پزشکی و پیرا پزشکی به قدری افزایش یافته امروز شاهد هستیم حتی افرادی که تجربه دریافت خدمات پرستاری و پزشکی در منزل را داشته اند اکنون به عنوان پرستار اقدام به ارائه خدمات به دیگران می کنند و از این راه کسب درآمد می کنند.

وی با اشاره به افزایش تعداد آرایشگرهایی که در حیطه متخصص پوست و مو و حتی جراح ورود کرده اند و جان بیماران را به خطر می اندازند ادامه داد: این افراد از جهل مردم سو استفاده می کنند و اگر حادثه ای برای بیمار رخ دهد متواری می شوند.

قوانین پزشکی دنیا دستخوش تغییر

نوید راستی، پزشک مقیم آلمان با اشاره به اینکه در خصوص وقایعی که در ایران و در زمینه دخالت در امر پزشکی رخ می دهد اطلاعی ندارد گفت: خیلی در جریان نیستم که در آریشگاه های ایران چه اتفاقاتی رخ می دهد اما از توضیحاتی که داده شد متوجه شدم که کارهایی مثل تزریقات و سایر فعالیت های درمانی انجام می شود. در مورد این اتفاقات نمی توانم نظری دهم اما در مورد نظارت فعال و نظارت غیر فعال، برای مثال در آلمان کلینیک ها در مورد برخی از عمل های جراحی و برای اینکه مجوز عمل جراحی را از دست ندهند باید به مرکز آن عمل جراحی تبدیل شوند.

وی اضافه کرد: برای مثال تلاش می کنیم که یک سری از استانداردها را به دست بیاوریم و به صورت مداوم در حال رفع نواقص هستیم تا به عنوان مرکز فعالیت کنیم و عمل ها را انجام دهیم. این قانونی است که به تازگی وضع کرده اند که اگر یک کلینیک تعداد مشخصی عمل را در سال نداشته باشد دیگر اجازه انجام آن را ندارد. بنابراین اگر پزشکی تعداد مشخصی از عمل را در سال نداشته باشد باید در کلینیک های دیگر با جراح های دیگر همکاری کند یا حق عمل ندارد.

در آلمان قانون به این شکل است که اگر جراح قبل تر آموزش های لازم را دیده باشد اما جراحی را به تعداد مشخص انجام ندهد، می گویند هر چند یاد گرفته اید اما چون مدتی عمل نکرده اید حق ندارید جراحی انجام دهید

راستی ادامه داد: بنابراین قانون به این شکل است که اگر جراح قبل تر آموزش های لازم را دیده باشد اما جراحی را به تعداد مشخص انجام ندهد می گویند هر چند یاد گرفته اید اما چون مدتی عمل نکرده اید و حق ندارید جراحی انجام دهید. بنابراین به صورت دائم در تلاش هستند که این جراحی ها را از دست ندهند. همچنین علاوه بر تعداد عمل ها، اطلاعات عمل ها که از چه شیوه ای درمان انجام شده نیز مورد بررسی قرار می گیردو صرف اینکه بلد باشیم و رشته مان این باشد نمی توانیم مریض را عمل کنیم.

وی اضافه کرد: انجام یک سری از تزریق ها مثل تزریق دیابتی ها مشکلی ندارد اما یک اتفاقاتی و یک سری از درمان ها می تواند عواقب جدی ای برای بیمار داشته باشد. بنابراین نظارت فعال این می شود. نظارت غیرفعال نیز مثال دیگر آن مسئولیت پذیری در صورت بروز یک عارضه یا شکایت بیمار است. اگر از پزشک شکایت شود که محدوده بافت جراحی عفونت کرده باید پاسخگو باشیم اما آیا از آرایشگری که اقدام به جراحی یا تزریق می کند در مقابل حوادثی که ممکن است برای بیمار رخ دهد پاسخگو است؟ آیا آرایشگر هایی که دست به چنین اقداماتی می زنند مسئولیت کاری که انجام می دهد را بر عهده می گیرند؟

مدرکی از متخلفان نیست

علی میلانی، عضو انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران و عضو انجمن ایمونولوژی و آلرگولوژی اسپانیا در پاسخ به وظیفه شناسی افراد غیر متخصصی که در پزشکی دخالت می کنند گفت: متاسفانه آرایشگرها هیچ مدرکی از خود بر جای نمی گذارند و حتی دستمزد خود را هم به صورت نقدی دریافت می کنند تا اطلاعات بانکی هم به عنوان سند در دست بیمار نماند.

وی اضافه کرد: افرادی که از خدمات پزشکی آرایشگاه ها استفاده می کنند به قدری از سوی خاطی ها اغوا می شوند که حتی باور ندارند هزینه ای می پردازند نه تنها در ازای از دست رفتن زیبایی شان است بلکه ممکن است جان شان را هم از دست بدهند.

میلانی ادامه داد: یکی از دلایلی که برخی از مردم جراحی در آرایشگاه ها را به مراکز درمانی ترجیح می دهند اختلاف هزینه این دو با یکدیگر است. برای مثال خدماتی که در مطب پزشک ۱۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد در آرایشگاه با یک میلیون تومان انجام می شود. البته هرچند ممکن است عوارض به لحظه مشهود نباشد اما به طور حتم در آینده دردسرهایی را برای مراجعه کننده در بر خواهد داشت.

یکی از مشکلات این است که افرادی که در امور پزشکی دخالت می کنند هیچ اثری از خود بر جای نمی گذارند اما اگر حتی نوشته ای هم بدهند بعید است که بیمار بتواند حق خود را بگیرد

محمد طوسی پزشکی دیگر با اشاره به عوارض دخالت های افراد غیر متخصص در زمینه پزشکی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات این است که افرادی که در امور پزشکی دخالت می کنند هیچ اثری از خود بر جای نمی گذارند اما اگر حتی نوشته ای هم بدهند بعید است که بیمار بتواند حق خود را بگیرد. حتی اگر بگیرد هم تغییری در زندگی خیلی از آن ها ایجاد نمی شود.

وی اضافه کرد: اگر چشم بیمار ناقص شده یا کلیه او از بین رفته باشد، آیا می تواند از قانون جایگزین آن را تقاضا کند؟ دست شاکی در اینجا بسته می شود. بنابراین حتی اگر آرایشگر برگه ای هم بدهد خیلی فرقی در اصل ماجرا ندارد.

بازی با جان بیماران

فاطمه امینی، متخصص زنان و زایمان نیز در خصوص ضرورت جلوگیری از دخالت افراد غیر متخصص در زمینه پزشکی و عوارضی که افراد از روی ناآگاهی تا پایان عمر گرفتار آن می شوند گفت: دو دسته افراد هستند که این کارها را انجام می دهند. یکسری افراد غیر پزشک هستند که این کارها را انجام می دهند و اطلاعی از آناتومی بدن و اطلاعات پزشکی ندارند و بیشتر شامل آرایشگرها می شوند. متاسفانه مشاهده شده برخی از آن ها در جراحی های زیبایی که انجام می دهند بدون دستکش و با ناخن های بلند قسمتی از پوست گونه تا زیر چانه را بریده و در حال دوختن آن ناحیه هستند.

وی اضافه کرد: یک سری از افراد هم غیر متخصص ها هستند که در کار همدیگر دخالت می کنند. برای مثال بنده برای عمل هایی که ممکن است حتی به صورت علمی و عملی هم بلد باشم اما در حیطه کاری ام نباشد از پزشک متخصص آن حوزه کمک می گیرم و ای کاش این را یاد می گرفتیم که اگر تخصص در زمینه ای نداریم دخالتی نکنیم. مساله بعدی پزشک های عمومی هستند که با گذراندن دوره ای کارهای زیبایی را شروع می کنند و حتی فراتر از آموزش هایی که دیده اند خدمات ارائه می دهند.

امینی ادامه داد: متاسفانه در مواردی دیده شده که یک پزشک عمومی به همراه چند پرستار و ماما عمل های جراحی انجام می دهند. در اصل پرستاران خدمات را ارائه می دهند و پزشک فقط کار مدیریت مجموعه را انجام می دهد. کجای دنیا پرستار اجازه جراحی دارد؟ حتی خود پزشک عمومی هم افرادی را از شهرستان ها دعوت می کند و درمورد انواع ساکشن های زیبایی و غیره به آن ها آموزش می دهد و بعد از آن اموزش ها افراد در شهرهای خود اقدام به ارائه خدمات زیبایی می کنند و این زنجیره ادامه می یابد.

امینی: پزشکانی که آموزش دیده ایم هرچند بیشتر می دانیم بیشتر احتیاط می کنیم و بیشتر می ترسیم خدمتی که ارائه می دهیم با خطا همراه نباشد اما کسی که اطلاعاتی از اناتومی بدن ندارد و در مورد عواقب کار خود نمی داند دست به هر کاری می زند

وی تاکید کرد: این سوال را از آن افراد می پرسم اگر نقطه ای اشتباهی را سوراخ کنند چه بلایی سر مریض می آید؟ ما پزشکانی که آموزش دیده ایم هرچند بیشتر می دانیم بیشتر احیاط می کنیم و بیشتر می ترسیم خدمتی که ارائه می دهیم با خطا همراه نباشد اما کسی که اطلاعاتی از اناتومی بدن ندارد و در مورد عواقب کار خود نمی داند دست به هر کاری می زند.

این متخصص زنان و زایمان در خصوص عواقب ورود آرایشگران به حوزه جراحی های پزشکی گفت: آرایشگری که دست به جراحی زیبایی می زند چه اطلاعی درمورد عصب های مهم صورت دارد؟ اگر اشتباهی به عصب بزند حتی نمی داند که ممکن است صورت فرد را برای همیشه کج و نا زیبا کند. این را ما پزشکان می دانیم که کدام عصب های حیاتی در کدام قسمت های بدن هستند.

وی اضافه کرد: جالب است که الان ساکشن چربی از شکم را برخی از آرایشگران دوره آموزشی گذاشته اند و به دیگران آموزش می دهند. این درحالی است که این آرایشگران حتی نمی دانند چقدر عضله و بافت های حساس در بدن قرار دارد و به راحتی تجهیزات را در داخل بدن بیماران جابه جا می کنند و جان آن ها را به خطر می اندازند.

امینی بیان کرد: جراح زیبایی که کارهای لیپوساکشن و تزریق چربی و ژل را انجام می دهد حداقل ۱۵ سال درس خوانده است و یک آرایشگر در یک دوره کوتاه این کارها را حتی به دیگران هم آموزش می دهند. متاسفانه حتی در مورد افرادی که کار لیزر موهای زائد را هم انجام می دهند بارها با این موضوع مواجه شده ایم که پوست بیماران را سوزانده اند. الان در تهران خیلی جاها به صورت مخفیانه انجام می دهد و این اتفاقات به سرعت در حال گسترش است.

گفتنی است به تازگی تصاویر متعددی از عوارض تزریق تا جراحی هایی که از سوی برخی از آرایشگران انجام می شود در فضای مجازی منتشر شده و این موضوع نه تنها به ضرورت رسیدگی دستگاه قضایی تاکید دارد بلکه از گسترش نگران کننده چنین مراکز غیر مجازی در سطح کشور خبر می دهد.

کد خبر: ۱۷۵٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha