۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
احتمال رشد قیمت آهن با بورس کالا

احتمال رشد قیمت آهن با بورس کالا

گزارش‌ها از بازار نصفه و نیمه روز پنجشنبه حاکی است که پس از رشد قیمت روزانه آهن آلات از ابتدای هفته، در پایان هفته ثابت اعلام شدند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارش‌ها از بازار نصفه و نیمه روز پنجشنبه حاکی است که پس از رشد قیمت روزانه آهن آلات از ابتدای هفته، در پایان هفته ثابت اعلام شدند و غالب شرکت‌ها محصولات فولادی را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

بازار ارز نیز پس از نوسانات افزایشی تقریبا در حالت ثبات بود و تغییر چندانی نداشت به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد ۳۱ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن
آمارها حاکی است که متوسط قیمت میلگرد آجدار در بازار داخلی رقمی حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان است که در مقایسه با ابتدای سال کاهش ۱۷ درصدی داشته است. نرخ این محصول در ابتدای سال ۱۸ هزار و ۲۳۵ تومان بوده که میزان کاهش آن رقمی حدود ۲ هزار و ۶۳۵ تومان برآورد شده است. اگرچه پنجشنبه گذشته بازار تقریبا رو به ثبات داشت اما همچنان برخی مبادی فروش در صدد افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی نرخ این محصول بودند.

نرخ روز نبشی و قیمت ناودانی اروپایی و ایرانی نیز در اکثر شرکت‌ها با ثبات همراه بود و تنها چند شرکت از جمله ناب تبریز افزایش ۲۰۰ تومانی روی محصولات خود اعمال کرد. قیمت تیرآهن نیز به همین منوال بود به طوری که در بخش کیلوفروشی شاهد ثبات حداکثری شرکت‌ها بودیم اما برخی شرکت‌ها از جمله ظفربناب و ذوب آهن اصفهان افزایش ۲۰۰ تومانی داشتند، در بخش شاخه‌ای نیز به ویژه در برخی شاخه‌های تیر ذوبی کاهش ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی مشاهده شد.

قیمت قوطی و پروفیل و انواع لوله‌های گازی، صنعتی و داربستی و ... پس از افزایش چشمگیری که رخ داد قیمت‌ها تقریبا به حالت ثبات بازگشته بود به عبارتی دیگر پس ازافزایش تقریبی هزار تومانی بازار پروفیل شاهد توقف نوسانات این محصول در پایان هفته بودیم.

همانطور که هفته گذشته نیز اشاره شد اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت‌ها جو ناشی از اخبار برجامی بود که بازار ارز را دگرگون کرد، از همین رو به نوسانات بازار اهن نیز منتهی شد درحالی که برخی پارمترها از جمله نرخ جهانی و میزان تقاضا، دلار نیمایی و ... آدرس ثبات قیمت‌ها را می‌دادند.

برخی بر این عقیده هستند که هفته جاری نیز با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود با این توجیه که با اعمال دامنه منفی ۳ درصد روی محصولات بورسی، تداوم هیجانات ناشی از تحرکات نرخ دلار در اثر اخبار برجامی، ممکن است افزایش قیمت جزئی داشته باشیم.

به عقیده برخی کارشناسان، بازار آهن و فولاد ممکن است تا پایان سال میلادی دچار رکود و سکون باشد اگرچه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو امریکا و اثرات آن نرخ مواد اولیه، موجب کاهش قیمت خواهد شد اما با در نظر گرفتن این اوضاع کاهش و ثبات قیمت‌ها محتمل‌ترین گزینه بازار آهن و فولاد تا پایان سال است.

گزارش‌ها از روند مذاکرات برجام حاکی است که آمریکا به دنبال فشار جدید به ایران است و می‌خواهد با تهیه طرحی تحت عنوان «قانون تثبیت تحریم‌های ایران» مانع از دستیابی ایران به توسعه برنامه موشکی باشد. این درحالی است که طبق اظهارات رئیس جمهوری تصمیم نهایی درباره دستیابی به توافق در دست آمریکا است و هر برنامه‌ای از جمله لغو تحریم‌ها باید توأم با تضمین باشد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود ۵۷۹ هزار و ۶۷۷ تن محصول فولادی در بورس عرضه خواهد شد که محصولاتی از جمله شمش بلوم، تیرآهن، گندله، میلگرد کلاف، آهن اسفنجی و ... را شامل می‌شود. شمش بلوم در این دور از عرضه حدود ۷۷ هزار و ۴۰۰ تن است؛ نرخ پایه شمش بلوم در این عرضه حدود ۱۴ هزار و ۱۶۸ تومان تعیین شده که بیانگر افزایش ۱/۰۳ درصدی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است.

نرخ جهانی فولاد همچنان کاهشی
گزارش‌ها از بازارهای جهانی حاکی از تداوم کاهش قیمت‌ها است به طوری که نرخ بیلت صادراتی ایران ۴۵۵ دلار در هر تن برآورد شد که بیانگر کاهش ۵ درصدی این محصول است که معادل ۱/۱ درصد است، همچنین نرخ اسلب صادراتی کشور نیز هفته پیش حدود ۴۳۰ دلار در هرتن برآورد شد که گویای کاهش ۷/۵ دلاری نرخ این محصول است.

ضعف شدید تقاضا بازار جهانی را در آستانه رکود قرار داده است به همین جهت شاهد تداوم ریزش نرخ محصولات فولادی در هفته گذشته بودیم، همچنین گزارش‌های متال بولتن حاکی از افت نرخ شمش صادراتی منطقه CIS است به این صورت که از ۵۲۸ دلار به ۵۱۵ دلار کاهش داشته است که رقمی معادل ۲/۵ درصد است. اما نرخ اسلب این منطقه با کمی افزایش ۴۶۰ دلار در هرتن برآورد شد و قیمت میلگرد صادراتی نیز حدود ۵۷۲/۵ دلار در هر تن بود که بیانگر کاهش ۳/۸ درصدی نرخ این محصول است.

کد خبر: ۱۷۵٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha