۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
مقدمه ای بر بازار فارکس و برجسته ترین ارزهای دنیا

مقدمه ای بر بازار فارکس و برجسته ترین ارزهای دنیا

ارزهای خارجی در بازار غیرمتمرکز جهانی فارکس که بزرگترین و نقدشونده ترین بازار مالی دنیا است معامله می شوند.

به گزارش بازار،‌ ارزهای خارجی در بازار غیرمتمرکز جهانی فارکس که بزرگترین و نقدشونده ترین بازار مالی دنیا است معامله می شوند. بازار فارکس در تمام روزهای هفته بصورت شبانه روزی فعال است و متئسط ارزش معاملات آن برابر با ۶.۶ تریلیون دلار در طول یک روز معاملاتی تخمین زده می شود.

مهمترین ارزهای مورد معامله در بازار جهانی فارکس عبارتند از دلار آمریکا (USD)، یورو (EUR) و ین ژاپن (JPY). هر سه این ارزها نماینده ۳ اقتصاد بزرگ دنیا هستند.

نمونه‌هایی از بازیگران اصلی در بازار فارکس شامل بانک‌های مرکزی، بانک‌های خصوصی، صندوق‌های تامینی، سرمایه‌گذاران نهادی، شرکت‌های مالی و شرکت‌های بزرگ هستند که برای پرداخت خریدهای خارجی خود یا دریافت پرداخت‌ها به ارز خارجی هنگام فروش محصولات خود به ارزهای خاصی نیاز دارند.

در قرن بیست و یکم، ظهور اینترنت و تجارت الکترونیکی این امکان را فراهم کرده است که در بازار فارکس حتی به عنوان یک معامله گر سرگرمی در مقیاس کوچک با یک سرمایه کوچک فعال باشید.

جفت ارز

برای آشنایی با بازار فارکس، درک مفهوم جفت ارز بسیار مهم است.

مثال: جفت ارز EUR/CAD از ارز پایه یورو و ارز مظنه دلار کانادا تشکیل شده است.

در بازار فارکس، شما یک ارز خریداری می کنید و نرخ آن را با ارز دیگری پرداخت می کنید. مهمترین جفت ارز بازار فارکس یورو به دلار امریکا است و شما میتوانید تحلیل تکنیکال EUR/USD را بصورت روزانه در تجارت آفرین دنبال کنید.

برخی از جفت ارزهای مهم فارکس عبارتند از:

مقدمه ای بر بازار فارکس و برجسته ترین ارزهای دنیا

کدام ارزها در حال حاضر با ارزش ترین هستند؟

حتی اگر دلار آمریکا و یورو دو ارز پرمعامله از نظر حجم و ارزش کل هستند، به این معنی نیست که آنها ارزهایی هستند که بالاترین قیمت را نسبت به سایر ارزها دارند.

در زمان نگارش مقاله، ۱ دینار کویت (KWD) به عنوان مثال، ۳.۲۴ دلار معامله می شود و اگر می خواهید ۱ دینار بحرین (BHD) بخرید، باید ۲.۶۵ دلار بپردازید.

در زیر نگاهی خواهیم داشت به چند ارز که (در سال ۲۰۲۲) همگی دارای قیمت بازار بیش از ۱ دلار هستند.

دینار کویت (KWD)

دینار کویتی واحد پول رسمی کویت است و در حال حاضر قوی ترین واحد پول در جهان است. این ارز در سال ۱۹۶۱ زمانی که جایگزین روپیه خلیج فارس شد، معرفی شد. پس از راه اندازی، ۱ دینار کویت معادل ۱ پوند استرلینگ بود.

با توجه به ذخایر نفتی غنی این کشور، اقتصاد صادراتی کویت بسیار قوی است. کویت به شدت به صادرات نفت خود وابسته است که بیش از ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. کویت یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در جهان را دارد و هیچ مالیات بر درآمدی وجود ندارد.

دینار بحرین (BHD)

بحرین نیز مانند کویت در خاورمیانه واقع شده است و اقتصاد آن به شدت به استخراج و صادرات نفت وابسته است. صنعت نفت و گاز بحرین حدود ۸۵ درصد از درآمد این کشور را تشکیل می دهد.

دینار بحرین در سال ۱۹۶۵ هنگامی که جایگزین روپیه خلیج فارس شد، واحد پول رسمی بحرین شد. با این اوصاف، ریال عربستان سعودی نیز در بحرین وجه قانونی محسوب می شود.

ریال عمان (OMR)

سلطان نشین عمان که در شبه جزیره عربستان واقع شده است، اقتصاد نسبتاً متنوعی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر منطقه دارد، اما بخش نفت و گاز همچنان حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.

ریال عمان در سال ۱۹۷۰ جایگزین روپیه خلیج فارس شد، اما پس از آن ریال سعیدی نامیده شد، نامی که تا سال ۱۹۷۲ باقی ماند.

دینار اردن (JOD)

دینار اردن واحد پول رسمی اردن است و همچنین یک ارز قانونی در منطقه کرانه باختری است.

دینار اردن در سال ۱۹۵۰ معرفی شد و جایگزین پوند فلسطین شد. در حال حاضر به SDR های صندوق بین المللی پول متصل است.

برخلاف وضعیت کویت، بحرین و عمان، اردن بیشتر تولید ناخالص داخلی خود را از نفت به دست نمی آورد. شایان ذکر است، این کشور همچنین اولین کشور عربی بود که با ایالات متحده قرارداد تجارت آزاد منعقد کرد. اردن در سال ۲۰۰۰ به سازمان تجارت جهانی پیوست و در همان سال توافقنامه تجارت آزاد اردن و ایالات متحده را امضا کرد. این کشور با اتحادیه اروپا از موقعیت پیشرفته ای برخوردار است.

پوند (GBP)

استرلینگ واحد پول رسمی بریتانیا و مناطق مرتبط با آن است. پوند واحد اصلی استرلینگ است و یک پوند به ۱۰۰ پنی تقسیم می شود. اصطلاح "پوند بریتانیا" در استفاده محاوره ای رایج است اما نام رسمی پول نیست.

استرلینگ پس از USD، EUR و JPY چهارمین ارز پرمعامله در جهان است. این یکی از پنج ارزی است که سبد ارزهای مورد استفاده برای محاسبه ارزش SDR صندوق بین المللی پول را تشکیل می دهد.

معاملات الگوریتمی فارکس

یک تفاوت قابل توجه بین تجارت فارکس قرن بیستم و تجارت فارکس قرن بیست و یکم، گسترش تجارت الگوریتمی در قرن ما است. برای اینکه بدانید در قرن ۲۱ چگونه وارد بازار فارکس شویم این مقاله تجارت آفرین را بخوانید.

مقدمه ای بر بازار فارکس و برجسته ترین ارزهای دنیا

معاملات الگوریتمی به نرم افزارهای تخصصی برای باز و بسته کردن موقعیت ها در صورت برآورده شدن شرایط خاص بازار متکی است. این نرم افزارها با مجموعه ای از قوانین بسیار خاص مطابق با خواسته های معامله گر برنامه ریزی شده است. نمونه هایی از نکاتی که در برنامه نویسی گنجانده میشود عبارتند از: دارایی، قیمت، مقدار و زمان.

یکی از دلایلی که معاملات الگوریتمی بسیار محبوب شده است این است که ساعات کار مورد نیاز یک معامله گر را برای تجزیه و تحلیل بازار و سفارشات به صورت دستی را کاهش می دهد. بنابراین معاملات الگوریتمی هزینه کمتری نسبت به معاملات دستی دارد.

مقدمه ای بر بازار فارکس و برجسته ترین ارزهای دنیا

معاملات با فرکانس بالا (HTF) چیست؟

معاملات الگوریتمی با فرکانس بالا یا high-frequency trading بسیار سریعتر از سایر اشکال معاملات الگوریتمی است. مشخصه آن این است که سفارشات با سرعت بسیار بالا اجرا می شوند. معامله‌گران موفق HTF معمولاً از نرم‌افزارهای تخصصی برای انجام معاملات در عرض میلی‌ثانیه از حرکت قیمت جدید استفاده می‌کنند.

معاملات با فرکانس بالا برای محافظت از سرمایه در مقابل سقوط ناگهانی بازار شناخته شده است، به عنوان مثال سقوط بازار سهام در ۶ می ۲۰۱۰. بسیاری از کارشناسان هشدار داده اند که HTF می تواند تأثیر مشابهی بر بازار فارکس تحت شرایط مشابه داشته باشد، حتی اگر تفاوت های اساسی مشخصی بین بازار فارکس و بازارهای سهام وجود دارد.

آیا معامله گران خرد می توانند معاملات الگوریتمی انجام دهند؟

بله، معاملات الگوریتمی حتی برای معامله گران خرد در مقیاس کوچک در بازار فارکس نیز در دسترس است. شما هم میتوانید خودتان یک ربات فارکس بنویسید و یا اینکه از ربات هایی که بروکر فارکس شما ارائه میدهد استفاده کنید. همچنین میتوانید با خرید نرم افزارهای شرکت های دیگر نیز از آنها بهره مند شوید. با این وجود فراموش نکنید که این ربات ها همیشه راه حل درستی به شما ارائه نخواهند داد.

قبل از اینکه پول واقعی را به خطر بیندازید، پیشنهاد می کنیم الگوریتم را با استفاده از یک حساب آزمایشی رایگان برای مدت مناسبی امتحان کنید. بسیاری از کارگزاران به شما این امکان را می دهند که حساب آزمایشی فارکس را با آنها باز کنید، و این یک راه عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معاملات الگوریتمی بدون از دست دادن پولی است که به سختی به دست آورده اید.

کد خبر: ۱۷۵٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha