۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
کاهش زمان تحویل خودروهای تسلا در چین| جنگ خودروهای الکتریکی در چین بالا گرفت
بازار از وضعیت خودروهای برقی گزارش می دهد

کاهش زمان تحویل خودروهای تسلا در چین| جنگ خودروهای الکتریکی در چین بالا گرفت

شرکت خودرو سازی تسلا برای کسب سهم بازار بیشتر در چین، عرضه محصولات خود را در این کشور به یک تا ۱۰ هفته پس از خرید مشتریان کاهش داده است.

بازار؛ گروه خودرو: شرکت خودروسازی تسلا برای سومین بار زمان تخمینی عرضه محصولات خود در چین را کاهش داد، این موضوع بیانگر تغییر قابل توجه در رابطه با عرضه و تقاضا است که می تواند به کسب سهم بیشتر این خودروساز در چین کمک کند.

بازار خودرویی چین بزرگترین بازار خودرویی جهان محسوب می شود که رقابت خودروسازان برای کسب سهم بیشتر از این بازار بسیار بالا گرفته است. شرکت خودروسازی تسلا در ابتدا تلاش کرد با ساخت مدل وای در چین زمان عرضه این محصول را کاهش دهد، اما اکنون به نظر می رسد که مدل سه نیز با کاهش زمان عرضه به بازار همراه شده است. البته کاهش زمان عرضه فقط به این دو محصول محدود نمی شود و زمزمه هایی در خصوص کاهش زمان عرضه تمام محصولات این خودرو در این کشور شنیده می شود که اخبار رسمی آن به زودی منتشر خواهد شد.

زمان عرضه چه مقدار کاهش یافته است؟

شرکت خودروسازی تسلا در اواخر هفته گذشته زمان بندی عرضه محصولات خود را در چین تغییر داد. بر این اساس اگر اکنون هر یک از مشتریان در کشور چین اقدام به خرید خودرو از این شرکت کند، از یک تا ۱۰ هفته زمان تحویل طول می کشد. این درحالی است که پیش تر زمان عرضه بین ۱۲ تا ۱۶ هفته بود و گاهی نیز این زمان بندی به ۱۶ تا ۲۰ هفته می رسید.

البته این موضوع ارتباط مستقیمی با زنجیره تامین تسلا، تامین باتری و تراشه داشت؛ به طوری که بعد از همه گیری بیماری کرونا و آتش سوزی کارخانه تولید تراشه های الکترونیکی تمام شرکت های خودروسازی و حتی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بحران کمبود قطعات مواجه شده بودند که رفته رفته این معضل کمرنگ شد.

شرکت خودروسازی تسلا در اواخر هفته گذشته زمان بندی عرضه محصولات خود را در چین تغییر داد، در حال حاضر اگر مشتری در چین اقدام به خرید خودرو از این شرکت کند، از یک تا ۱۰ هفته زمان تحویل طول می کشد

حالا پس از رفع مشکلاتی که در زنجیره تامین خودروسازان ایجاد شده بود شرکت خودروسازی تسلا زمان بندی جدیدی را برای مشتریان خود اعلام کرده که براساس آن در چین، مشتریان محصول مدل سه تنها بین یک تا هشت هفته باید منتظر دریافت خودرو خود باشند. مشتریان مدل وای نیز باید یک تا ۱۰ هفته منتظر تحویل خودرو خود باشند. همچنین فعلا سایر عرضه محصولات بدون تغییر زمان در لیست این خودروساز قرار گرفته است.

هر چند که شرکت خودروسازی تسلا جزئیاتی در خصوص چگونگی روند تولید منتشر نکرده است، اما به نظر می رسد ایلان ماسک زمان تحویل محصولات خود را نسبت به تقاضا در چین بهبود داده که این مورد نه تنها می تواند به جلب نظر مشتریان در این کشور کمک کند بلکه این امکان را هم برای تسلا فراهم می کند که سهم بازار بیشتری از چین را به خود اختصاص دهد.

کاهش زمان تحویل خودروهای تسلا در چین| جنگ خودروهای الکتریکی در چین بالا گرفت

رکورد تسلا در چین

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی شرکت خودروسازی تسلا در چین، سایت گیگا شانگهای در تابستان سال جاری ارتقا یافته و در ماه گذشته به دلیل بالا رفتن ظرفیت تولید، موفق به ثبت رکورد جدیدی از خود شده است.

هر چند که این سوال هنوز وجود دارد که در صورت کاهش تقاضا مشتریان تسلا در چین، آیا این خودروساز محصولات تولیدی در چین را به اروپا صادر می کند یا نه؟ گفتنی است که سایت گیگا شانگهای در حال افزایش ظرفیت تولید خود برای عرضه مدل وای است و به احتمال زیاد این موضوع تا ماه آینده محقق شود.

براساس گزارش های شرکت خودروسازی تسلا در چین، سایت گیگا شانگهای در تابستان سال جاری ارتقا یافته و در ماه گذشته به دلیل بالارفتن ظرفیت تولید از خود رکورد جدیدی به جا گذاشته است

بنابراین در صورتی که کاهش تقاضا برای تسلا در چین صورت گیرد، این خودروساز در نهایت مجبور می شود به سمت تعدیل قیمت حرکت کند. همچنین این احتمال وجود دارد که در صورت کاهش تیراژ فروش، این خودروساز آمریکایی مجبور شود تیراژ تولید خود را به مرز یک میلیون دستگاه در کشور چین برساند.

هر چند که تمرکز اصلی این خودروساز آمریکایی به کشور چین معطوف شده است، اما مشخص نیست که تسلا برای بازار آمریکای شمالی به ویژه کارخانه گیگا تگزاس چه برنامه جدیدی دارد و آیا ظرفیت باتری ها را برای جلب نظر مشتریان در این بازارها افزایش خواهد دارد؟

بازار خودروهای برقی در چین سخت تر از همیشه

کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده محصولات برقی در دنیا شناخته می شود، چندی پیش نیز گزارش هایی در خصوص افزایش ظرفیت بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی و هیبریدی در چین یعنی بی وای دی منتشر شده است. بر اساس گزارش رسانه های محلی، این شرکت در نظر دارد با سرمایه گذاری هنگفت ظرفیت تولید خودروهای خود را به ماهانه ۳۰۰ هزار دستگاه در سال برساند.

در این راستا مدیران این شرکت خودروساز اعلام کرده بودند که زنجیره تامین آن ها برای تولید ماهانه ۷۰۰ هزار دستگاه آماده شده است. این موضوع بیانگر آن است که رقابت شرکت های خودروساز محصولات الکتریکی در چین بالا گرفته و به زودی کسب سهم بازار با توسعه بی وای دی و تسلا در خاک این کشور سخت تر از گذشته خواهد شد. البته سلیقه مشتریان چینی برای خرید محصولات الکتریکی نسبت به پیش از شیوع ویروس کرونا تغییر یافته و باید منتظر بود و دید که تغییرات آن چه زمانی خودروسازان را به چالش خواهد کشید.

فروش خودروهای الکتریکی چین در سه ماهه دوم امسال به طور تقریبی دو برابر شده است. همچنین خودروهای الکتریکی مجهز به باتری های (BEV) در حدود ۷۸ درصد از کل فروش خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص داده اند و درصد باقی مانده متعلق به خودروهای هیبریدی است

بر اساس گزارش کانترپوینت، فروش خودروهای الکتریکی چین در سه ماهه دوم امسال به طور تقریبی دو برابر شده است. همچنین خودروهای الکتریکی مجهز به باتری های (BEV) در حدود ۷۸ درصد از کل فروش خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص داده اند و درصد باقی مانده متعلق به خودروهای هیبریدی است.

اکنون شرکت خودروسازی بی وای دی رهبر بازار خودروهای الکتریکی چین باقی مانده و بعد از آن نام شرکت های تسلا و سایر خودروسازان قرار دارد.

در این رابطه سومن ماندال، تحلیل گر کانترپوینت اظهار داشت: چین یک بازار بالقوه برای تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی است و هنوز ظرفیت بالایی برای حضور این خودروسازان در خود دارد. البته در صورتی که شیوع بیماری کرونا، بحران زنجیره تامین در نتیجه درگیری های روسیه و اوکراین بر صنعت خودروسازی چین اثر نمی گذاشت بازار خودروهای برقی چین به رشد شدید تری دست می یافت.

چرا که افزایش قیمت توسط اکثر خودروسازان چینی در ماه مارس و به دنبال آن قرنطینه های شدید کووید ۱۹ در ماه های آوریل و می در اطراف شانگهای، رشد صنعت خودروسازی داخلی را محدود کرد. اگرچه نتایج بهتری در نیمه دوم ۲۰۲۲ انتظار می رود، رکود اقتصادی، بحران انرژی، تنگناهای زنجیره تامین و افزایش تنش های منطقه ای ممکن است مانع رشد بازار، به ویژه برای خودروهای الکتریکی شود.

کد خبر: ۱۷۵٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha