۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۳
افزایش دیپلماسی اقتصادی با عضویت در پیمان های فرا منطقه ای
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه مطرح کرد

افزایش دیپلماسی اقتصادی با عضویت در پیمان های فرا منطقه ای

میرکریمی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: بهترین ابزاری که می تواند ما را وادار به دیپلماسی اقتصادی کند پیمان های چند جانبه و پیمان های فرا منطقه ای برای توسعه و افزایش دیپلماسی اقتصادی است.

بازار؛ گروه ایران: کامبیز میرکریمی نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتگو با بازار، در خصوص پیوستن ایران به سازمان شانگهای گفت: پیوستن ایران به این سازمان موضوع مهمی است که در درجه اول بحث امنیت مسائل مطرح است. دو کشور بزرگ تولید کننده انرژی یعنی ایران روسیه و دو مصرف کننده بزرگ چین و هندوستان در این سازمان عضو هستند که اقتصاد مکملی دارند و به همدیگر نیز احتیاج دارند.

وی ادامه داد: همکاری هایی که در این پروژه ها تعریف شده را نباید به سرعت درباره آنها قضاوت کرد و یا اینکه چقدر می تواند موثر باشد. زمانی می توانیم بگوییم موثر است که ورود به زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری کنند. زیرساخت نرم افزاری بحث بنادر، توسعه جاده ها و ... در پروژه از قبل تعریف شده ایی که با همکاری بانکی قرار شد توسعه بدهند که بتوانند این پروژه ها را فاینانس کنند. همچنین در این زمینه مذاکراتی نیز صورت گرفته است.

میرکریمی خاطر نشان کرد: در زمینه زیرساخت نرم افزاری مثل تسهیل روادید موافقت نامه های تجارت ترجیحی و تجارت آزاد پیشنهادی بود که سال های قبل چین ارائه داده بود ولی اینکه در این مقطع عملیاتی شود بعید می دانم این اتفاق صورت بگیرد. تنوع اقتصادی این کشورها فراوان است و هر کدام عضو پیمان اقتصادی متعددی هستند. از آن طرف چهار کشور آسیای میانه مثل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پیشتر عضو اقتصادی اوراسیا به مرجعیت روسیه بودند.

پروژه اقتصادی یک مقدار زمانبر است. به دلیل اینکه زیرساخت ها تا ایجاد نشود نمی توانیم توقع جهش داشته باشیم

او افزود: همچنین چین و هند نیز عضو پیمان های آنتالیا شرق اقیانوس اطلس هستند. این کشورها دائم در این حوزه پیمان های متعددی را امضا و اجرا می کنند. اینکه این کشورها جدا از همان پیمان هایی که دارند بخواهد منطقه آزاد تجاری که طبق پیشنهاد چین هست را ایجاد کنند و باعث تحول اساسی شود، بعید می دانم. به نظر من، پروژه اقتصادی یک مقدار زمانبر است. به دلیل اینکه زیرساخت ها تا ایجاد نشود نمی توانیم توقع جهش داشته باشیم.

بهترین ابزاری که می تواند ما را وارد کند پیمان های چند جانبه و پیمان های فرا منطقه ای برای توسعه و افزایش دیپلماسی اقتصادی است

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در خصوص اینکه دولت برای ایجاد زیرساخت های اقتصادی باید از چه ابزارهایی استفاده کند پاسخ داد: بحث دیپلماسی اقتصادی است. یک طرح دو فوریتی در مجلس مطرح است که دولت را الزام به توسعه دیپلماسی اقتصادی می کند. مهمترین ابزار برای دیپلماسی اقتصادی عضویت در پیمان هاست. بهترین ابزاری که می تواند ما را وادار به دیپلماسی اقتصادی کند پیمان های چند جانبه و پیمان های فرا منطقه ای برای توسعه و افزایش دیپلماسی اقتصادی است.

کریمی اظهار کرد: دولت باید تمام توان خود را در این راستا بگذارد و قطعا به نفعش است که استفاده کند. دولت نباید فقط به این اتکا کند که بگوید عضو پیمان شانگهای هستم بلکه باید بتواند در این سازمان بهترین موقیعت و قراردادهای اقتصادی را برای خودش رقم بزند.

او بیان کرد: دولت به راحتی می تواند با تک تک کشورهای این سازمان مذاکرات اقتصادی در چارچوب دو جانبه و هم در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا همچنین درچارچوب اکو داشته باشد که کمک به بهره برداری مهم اقتصادی می کند.

وی تصریح کرد: این نکته را اشاره کنم، دولت نباید انتظار داشته باشد که به سرعت جهش تجارت با این کشورها رقم بخورد. به دلیل بحث امنیت که وجود دارد زمان می برد. هرچه این پیمان ها قوی تر باشد مرزهای اقتصادی را کم رنگ تر می کند. این نکته را نیز اشاره کنم، ما باید با غرب هم مذاکرات و دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم آن هم در چارچوب مسائل امنیتی و این را نباید تفکیک کنند.

کد خبر: ۱۷۵٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha