۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹
متصدیان نوسازی بافت پیرامونی حرم رضوی بعد از ۲۵ سال کارشکنی پاسخ دهند
یادداشت وارده؛

متصدیان نوسازی بافت پیرامونی حرم رضوی بعد از ۲۵ سال کارشکنی پاسخ دهند

مشهد- طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم که قرار بود ۱۰ ساله انجام شود هنوز بعد از ۲۵ سال به نیمه‌راه هم نرسیده است. این بخشی از یادداشت حسین روشنک رئیس هیئت‌مدیره شرکت انبوه‌سازان حریم رضوی برای بازار است.

محمدحسین روشنک؛ بازار: مشهد بدون حرم امام مهربانی‌ها هیچ برند و تعریفی ندارد و اساس شکل‌گیری این شهر بر اساس حرم مضجع شریف امام رضا(ع) و توسعه در طرف بافت پیرامونی آن طی ۱۲۰۰ سال شکل‌گرفته است.

در سال ۱۳۷۳ و بر اساس پیش‌بینی‌ها، مقرر شد طی یک طرح کارشناسی شده جهت نوسازی بافت پیرامونی حرم رضوی و در طی یک‌چشم انداز ۱۰ ساله، تحولات نوینی بر اساس نیاز زائر و مجاور شکل گیرد.این طرح پس از تصویب و اذن مقام معظم رهبری با عنوان طرح مرحوم کازرونی شروع به کار و بیش از ۳۰۰ سرمایه‌گذار پای اجرا آمدند.

حال سهامداران شرکت مجری طرح ده‌ساله مرحوم کازرونی در منطقه «ثامن» وزارت راه و شهرسازی، شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی واقعاً باید پاسخگو باشند بعد از ۲۵ سال با تعهدات خود در این طرح ده‌ساله که تائید مقام معظم رهبری را داشته چه کرده‌اند؟

با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی این طرح که حتی هزینه‌های زیر بنایی طرح یعنی خیابان‌ها و پارک‌ها، کوچه‌ها، آثار باستانی، مساجد و زائرسراهای ارزان‌قیمت را از طریق محاسبه در پروانه‌های ساختمانی پرداخت کرده‌اند و قرار بوده طرح در مدت ۱۰ سال ساخته و کامل شود تا آن‌ها بتوانند از سرمایه‌گذاری خود بهره بگیرند چه کرده‌اند؟

متولیان اجرا طرح ۱۰ ساله مرحوم کازرونی ثامن که گفته‌شده تائید مقام معظم رهبری را داشته است چرا به جای اجرای تعهدات خود صورت‌مسئله تعهد خود را با مطرح کردن طرح‌های جدید ضد حقوق مکتسبه تحت عنوان طرح دانشگاه تهران پاک می‌کنند؟

این متولیان باید پاسخ دهند چگونه مقام معظم رهبری در زمان تائید طرح مرحوم کازرونی اجازه تأخیر در اجرای طرح از ۱۰ سال به پنجاه سال و تغییر در طرح و نادیده گرفتن حقوق مکتسبه مالکین و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را داده‌اند؟وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و دیگر متولیان باید پاسخگو باشند چرا اجرای طرح را متوقف کرده‌اند؟

مفید است جناب آقای نظری استاندار خراسان رضوی که از طرف آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری اختیار کامل برای راه‌اندازی طرح ثامن برای اجرای تعهدات متولیان به عهده دارد پاسخ دهند چرا اجرای طرح مرحوم کازرونی متوقف‌شده است؟

چرا متولیانی که از ساخت معابر عمومی پیش‌بینی‌شده در طرح ثامن که نیاز نزدیک ده میلیون زائر و مورد تائید مقام معظم رهبری بوده خودداری و با مطرح کردن طرح غیرقابل اجرا تحت عنوان دانشگاه تهران که گفته می‌شود آن دانشگاه از این طرح هیچ اطلاع ندارد و افرادی در وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان آن دانشگاه این طرح را تحمیل تا صورت‌مسئله تعهدات خود را پاک کنند خواسته نمی‌شود به تعهدات خود عمل کنند؟

چرا استاندار محترم که از اختیارات لازم برخوردار هستند با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری که باعث قفل شدن منطقه و بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران شد. به نحوی این طرح بعد از گذشت ۲۵ سال پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد هم نرسیده است برخورد نمی‌شود ؟!

طرح مرحوم کازرونی را شخص امام‌جمعه محترم مشهد مقدس با این قید که با تجاری‌سازی به شکل کیش و دبی و بلند سازی بیش از طرح مرحوم کازرونی نباشد که اصل طرح نیز اگر در آن خلاف نشود همین است را قبول داشتند و ما در صحبت‌های ایشان هیچ کلمه‌ای غیر از حمایت از کارآفرین و فعالان اقتصادی نشنیده‌ایم و برعکس امام‌جمعه محترم مشهد مقدس همیشه از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و توسعه استان بوده‌ایم ، اما متأسفانه شاهدیم عده‌ای حتی مقابل حرف نماینده مقام معظم رهبری در استان هم ایستادگی می‌کنند.

فراری دادن سرمایه‌داران

تفکر ضد توسعه باعث فرار سرمایه‌ها به استان‌ها دیگر و کشورهای خارجی خواهد شد که نمونه آن را در آخرین آمار اعلامی وزارت امور سرمایه‌گذاری کشور ترکیه شاهد هستیم.باوجوداینکه سرمایه‌گذاری باعث رونق اشتغال و توسعه خواهد شد اما من در تعجبم چرا عده‌ای سرمایه‌داری را رانت‌خوار و زالو تعریف می‌کنیم؟

از طرفی طرح‌های مصوب قبلی در خصوص بافت پیرامونی حرم که قانونی و شرعی تصویب‌شده است و صدها حقوق شرعی مکتسبه در آن ایجاد گردیده است را به‌گونه‌ای تغییر داده‌اند که حقوق شرعی و قانونی مردم را نابود می‌کند!

همه قبول دارند قوانین ضد شرع نباشد، حالا چطور حقوق مکتسبه و اختیار مالکیت را به رسمیت نشناختند که خود نقض یک ( واجب شرعی ) به شمار می‌رود؟

وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد با دوری از تفکر ضد توسعه در مشهد به‌ویژه بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، گزارش دهند بعد ۲۵ سال طرح‌های که بارها توسط آنان مصوب شده چقدر پیشرفت فیزیکی به ارمغان آورده است؟

طبق سند چشم‌انداز شهری مشهد در افق ۱۴۰۴، این دوم کلان‌شهر مذهبی جهان اسلام در چشم‌انداز خود ۶ محور استراتژیک زیارتی- سیاحتی و مذهبی، آرامش‌دهنده، فرح‌بخش، با اقتصاد خدماتی و صنایع برتر، مبتنی بر فناوری و با امنیت مناسب در سطح جهانی پیش‌بینی کرده است، مسئولین کشوری و استانی پاسخ دهند در حال حاضر به چه میزان از پیشرفت در راستای تحقق این اهداف رسیده‌اند ؟ استان خراسان رضوی در چه جایگاهی از توسعه قرار دارد؟

نتیجه تفکرات ضد توسعه و مصوبات غیرقانونی که غیرشرعی هم محسوب می‌شود باعث به وجود آمدن این شائبه شد که شاید جریانی دانسته یا ندانسته مخالف رشد و توسعه خراسان‌ها و مشهد مقدس بر اساس سند چشم‌انداز و مصوبات قانونی و جامع هستند و بعضاً خراسانی و مشهدی نیز نیستند این شده که امروز شاهد هستیم .

در همین‌جا عنوان می کنم چرا برخی دستگاه‌ها فراقانونی و فرا شرعی بر ضد توسعه، سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و عمل می‌کنند؟متأسفانه تفکر ضد توسعه در مشهد که ریشه آن به برخی جریانات تندرو برمی‌گردد حتی در مقابل نگاه ژرف‌اندیش و توسعه محور نماینده معزز ولی‌فقیه در استان ایستادگی می‌کنند چراکه ما همه شاهد همراهی ایشان با طرح معین‌های اقتصادی استاندار اسبق بودیم و ایشان همه ظرفیت‌های اقتصادی استان را دعوت و تأکید به همراهی با توسعه و ایجاد اشتغال در استان می‌کنند.

رسانه‌ها با مطالبه گری باید تلاش کنند سهم خراسان رضوی از اعتبارات کشور کامل گرفته شود تا اقتصاد خرد و متوسط استان که بیشتر بر مبنای روستا ، کشاورزی، دام و طیور، معدن و صنایع کوچک و متوسط و از همه مهم‌تر خدمات و تجارت پایه‌ریزی شده و از بنگاه‌های بزرگ خصولتی و دولتی در خراسان بزرگ خبری نیست ، بیش از این آسیب نبیند ، رسانه‌ها باید سؤال کنند چرا دولت‌ها از سرمایه‌گذاری در خراسان‌ها خودداری کرده‌اند؟

می گویند همه مسئولان کشور خراسانی و مشهدی هستند، اگر این‌گونه است ،چرا خراسان‌ها باید فقط ۳۰ کیلومتر بزرگ‌راه داشته باش و چرا باید درآمد سرانه مردم خراسان‌ها از متوسط کشوری بسیار کمتر باشد؟

کد خبر: ۱۷۵٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha