۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۹
کشت قراردادی نباید سلف خری به شکل جدید باشد
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران:

کشت قراردادی نباید سلف خری به شکل جدید باشد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: کشت قراردادی به یک معنا اتصال حلقه‌های تولید تا رسیدن به بازار و تقسیم سود و زیان میان همه این حلقه هاست، نه سلف خری مدرن.

به گزارش بازار، ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران امروز در مصاحبه با رادیو اقتصاد درباره کشت قراردادی و توسعه آن گفت: کشت قراردادی موضوع تازه‌ای در کشاورزی ما نیست و از سال‌های قبل بوده و در واقع یک نوع سلف خری است که متشکل از حلقه‌های تولیدکننده تا حلقه آخر که به فرآوری تولید می‌پردازد و به بازار دسترسی دارد و در این میان سیستم بانکی نیز تامین سرمایه می‌کند.

کشت قراردادی نباید سلف خری به شکل جدید باشدقاسمی افزود در سلف خری، محصول به قیمت عادلانه روز خریداری نمی‌شود بلکه نهاده‌هایی که در ابتدا تحویل زارع داده شده محاسبه می‌شود و حلقه آخر بیشترین سود را می‌برد در حالی که در کشت قراردادی قرار هست سودی که در زنجیره تامین و ارزش به دست می‌آید میان همه حلقه‌ها تقسیم شود.

به گفته قاسمی، بر اساس تجربیات دو سال گذشته از دو طرح کشت قراردادی که عملا سلف خری مدرن است به نظر می‌رسد باز هم به حلقه تولیدکننده توجه نمی‌شود این حلقه کمتر از حلقه آخر که به بازار متصل است منفعت می‌برد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در ادامه افزود: کشاورزی قراردادی بحثی است که در دنیا وجود دارد و ما هم باید به آن سمت حرکت کنیم، اما واقعاً به سمت کشاورزی قراردادی حرکت کنیم نه اسم سلف خری را عوض کنیم بگذاریم کشاورزی قراردادی.

قاسمی با اشاره به اینکه تامین مالی کشت قراردادی از سوی بانک‌ها باعث ترغیب بخش خصوصی برای ورود به کشت قراردادی و رونق آن نمی‌شود، با نگاه انتقادی به تسهیلات ۲۰۰۰۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی و ۴۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی که مدیران وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند قرار است به منظور توسعه کشت قراردادی پرداخت شود، تصریح کرد: این تسهیلات را قرار است به چه کسانی بدهند؟ این تسهیلات به کسانی که وثیقه‌های شان برای بالای میدان ونک است پرداخت می‌شود و کشاورزان خرد از این تسهیلات بهره‌مند نخواهند شد.

کد خبر: ۱۷۵٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha