۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
تولید انبوه معطل پشتوانه مالی/ سرمایه اولیه مورد نیاز ۳ برابر شده است
مدیرعامل کاشی شیشه ای آوین تایل با بازار مطرح کرد:

تولید انبوه معطل پشتوانه مالی/ سرمایه اولیه مورد نیاز ۳ برابر شده است

کرج- مدیرعامل«آوین تایل» با بیان اینکه این شرکت محصول خود را به دلیل نداشتن پشتوانه اقتصادی نتوانسته به تولید انبوه برساند، گفت:با تولید کاشی های شیشه ای می توان از خروج ارز جلوگیری کند.

بازار؛ گروه استانها: مدیرعامل کاشی شیشه ای «آوین تایل» با فناوری نانو با بیان اینکه این شرکت محصول خود را به دلیل نداشتن پشتوانه اقتصادی نتوانسته به تولید انبوه برساند، گفت: با تولید کاشی های شیشه ای می توان از خروج ارز جلوگیری کرد.

این شرکت تولیدی که حدود۲۰ سال تولید دارد، از ۳ سال قبل به تولید کاشی شیشه ای با فناوری نانو مشغول شده است. اما با وجود مشکلات اقتصادی و مصادف شدن گسترش ویروس کرونا نتوانست به تولید انبوه برسد در حالیکه با توجه به واردات کالای مشابه از کشورهای چین و هند و... در صورت حمایت می توانست علاوه بر تامین نیاز داخل، از خروج ارز و همچنین ارزآوری قدم بزرگی در کشور بردارد.

«مهرشاد میرخانی» مدیرعامل برند «کاشی شیشه ای آوین تایل» در گفتگو با بازار گفت: ما از سال ۹۳ به عنوان کارآفرین انتخاب و برنده وام شدیم اما متاسفانه موفق به دریافت وام و تسهیلات نشدیم. شروع تولید کاشی شیشه ای ما که تقریبا مصادف با ویروس کرونا بود به دلیل نداشتن پشتوانه اقتصادی با افت مواجه شد.

با وجود درخواست وام به دلیل عدم دریافت تسهیلات و نداشتن پشتوانه اقتصادی به تولید انبوه نرسیده و تولیدمان کاهش یافت، چند باری هم به دلیل کارآفرین بودن وام برنده شدیم اما با توجه به اینکه بانک، سند کارخانه ما در شهرک صنعتی خیرآباد را نپذیرفت از گرفتن وام محروم شدیم

میرخانی ادامه داد: با وجود درخواست وام به دلیل عدم دریافت تسهیلات و نداشتن پشتوانه اقتصادی به تولید انبوه نرسیده و تولیدمان کاهش یافت. چند باری هم به دلیل کارآفرین بودن وام برنده شدیم اما با توجه به اینکه بانک، سند کارخانه ما در شهرک صنعتی خیرآباد را نپذیرفت از گرفتن وام محروم شدیم.

وی با بیان اینکه کاشی های شیشه ای تولیدی «آوین تایل» محصول نانو با کیفیت بالاست که ثبت اختراع شده و گواهینامه گرفته است، گفت: ستاد نانو کشور محصول ما را تست و تایید کرد و برای دانش بنیان شدم نیز اقدام کردیم اما به دلیل لوکس بودن محصول درخواست ما رد شد. در حالیکه کالای لوکس هم مورد نیاز مردم و همچنین ارز بر است.

سالانه حدود ۵ میلیون دلار ارز از کشور بابت واردات این محصول خارج می شود

مدیرعامل کاشی شیشه ای آوین تایل اظهار کرد: کشورهای چین، ترکیه و هند تولید کننده عمده کاشی شیشه ای هستند که ایران نیز از آنها واردات داشت، افزود: سالیانه حدود ۴ تا ۵ میلیون دلار ارز بابت واردات این محصول از کشور خارج می شود. در حالیکه اگر از تولید محصول ما حمایت شود، علاوه بر تامین نیاز داخل و جلوگیری از خروج ارز می توانیم با صادرات ارزآوری هم داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مواد اولیه مورد نیازشان داخلی است یا وارد می شود، گفت: بالای ۹۷ درصد مواد اولیه ما شیشه و داخلی است و با توجه به اینکه خودمان نماینده کارخانه جات شیشه در کشور هستیم بیشتر از کارخانه شیشه و بلور کاوه مواد اولیه مان را تهیه و آن را تبدیل به کاشی می کنیم.

میرخانی همچنین در پاسخ به اینکه در حال حاضر صادرات دارند یا خیر، گفت: ما دو محموله به عراق و لبنان صادر کردیم به این صورت که با شرکت در نمایشگاه صنعت ساختمان مشتری محصول ما را به ریال خریداری و از کشور خارج کرد. در واقع خودمان تاکنون به دلیل مشکلات بازگشت ارز و از طرفی هم آشنایی نداشتن با بازار و شرایط کشورهای دیگر نتوانستیم صادر کنیم.

ابتدای تولید محصول ما به دلیل نانو بودن و نوآوری محصول که برای اولین بار در کشور تولید شد، خبر آن در شبکه های خبری پخش شد اما پس از آن با توجه به نداشتن سرمایه و اینکه نتوانستیم ماشین افزارهای مورد نیاز خود را تهیه کنیم و از طرفی به دلیل اینکه محصول ما تبلیغی است نتوانستیم به تولید انبوه برسانیم

وی در خصوص ظرفیت تولید فعلی گفت: در واقع نسبت به ابتدای کار تولیدمان خیلی پایین آمده و نیمه فعال هستیم و اگر وضعیت به همین روال پیش برود غیرفعال می شویم.

میرخانی دلیل افت تولید را نبود سرمایه در گردش اعلام کرد و گفت: ابتدای تولید محصول ما به دلیل نانو بودن و نوآوری محصول که برای اولین بار در کشور تولید شد، خبر آن در شبکه های خبری پخش شد. اما پس از آن با توجه به نداشتن سرمایه و اینکه نتوانستیم ماشین افزارهای مورد نیاز خود را تهیه کنیم و از طرفی به دلیل اینکه محصول ما تبلیغی است نتوانستیم به تولید انبوه برسانیم.

مدیرعامل شرکت «آوین تایل» در پاسخ به اینکه چه میزان سرمایه برای رساندن به تولید انبوه نیاز دارند، گفت: ما سال ۹۷ با دلار ۱۲۳۰۰ تومان اولین محصولمان را تولید کردیم و همان زمان دکتر کرمی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ما را در مسابقه ای به عنوان دانش بنیان معرفی و مقرر شد ۳ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنیم. آن زمان به این مبلغ می توانستیم به تولید انبوه برسیم اما در حال حاضر به حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم تا کار را ادامه و توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه جامعه و انسانها پیوسته به سمت کالای لوکس حرکت و از آن استقبال می کنند، افزود: تولید این محصول در داخل کشور در صنعت ساختمان بسیار موثر است و هرچقدر کالاها زیباتر باشد، نوآوری و جذب مشتری و رونق بازار بیشتر خواهد بود.

عملا واردات نداریم اما کاشی شیشه ای قاچاق در بازار پیدا می شود

وی در در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر این محصول به کشور وارد می شود یا خیر، گفت: عملا چیزی به عنوان واردات نداریم، اکثرا قاچاق است و محصولات کاشی شیشه ای خارجی در بازار پیدا می شود.

میرخانی همچنین در خصوص رقابت کیفیت محصول تولیدی این شرکت با محصولات مشابه خارجی گفت: کیفیت محصول ما خوب و در نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان و همچنین در بازار مورد استقبال بود. البته با وارد کردن ماشین آلات می توانستیم کیفیت را تقویت و بهتر کنیم. که همه اینها مستلزم داشتن سرمایه کافی است.

وی تاکید کرد: قطعا شرایط تولید از ابتدا خوب نیست و محصول هر تولید کننده ای آرام آرام ارتقای کیفی پیدا می کند و با بدست آوردن تولید و مارکتینگ، امیدواری برایش ایجاد می شود. اما زمانی که توان تولید انبوه و پیشرفت را نداشته باشد پس زده می شود و حس می کند برای تلاش بسیارش چیزی دریافت نکرده در نتیجه انگیزه برای فعالیت را از دست می دهد.

تحریم ها با اثر گذاری روی قیمت مواد اولیه و همچنین هزینه ها باعث بی ثباتی در بازار شده و در این شرایط وقتی تولید می کنیم و محصول را می فروشیم برای روز بعد مواد اولیه را باید گران تر خریداری کنیم و این مسئله برای تولید کننده رکود و تورم است

وی با اشاره به بی ثباتی بازار گفت: تحریم ها با اثر گذاری روی قیمت مواد اولیه و همچنین هزینه ها باعث بی ثباتی در بازار شده و در این شرایط وقتی تولید می کنیم و محصول را می فروشیم برای روز بعد مواد اولیه را باید گران تر خریداری کنیم و این مسئله برای تولید کننده رکود و تورم است.

میرخانی با بیان اینکه نبود خرید و فروش و عدم ثبات اقتصادی به تولیدکننده آسیب زیادی وارد کرده گفت: اگر ثبات باشد و محصولی تولید شود و تولیدکننده محصولش را به فروش برساند، قطعا اشتغال و اقتصاد کشور نیز رونق خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت تولید انبوه آورین تایل چقدر می تواند در بحث ارز آوری برای کشور نقش داشته باشد، گفت: اینها در حقیقت به روند و شرایطی که پیش می‌آید بستگی دارد ولی قطعا روند، روند فزاینده است و کسی که تولید می کند و برایش تسهیلات می‌آید روند فزاینده خواهد داشت.

یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی کشور عدم حمایت از کارگاه های خرد و کوچک است

مدیرعامل آوین تایل یکی از مشکلات بزرگ در کشور را عدم حمایت از کارگاه های کوچک عنوان کرد و گفت: با تزریق سرمایه و حمایت از کارگاه های خرد، اشتغالزایی صدبرابر خواهد بود اما با تزریق مالی به شرکت های بزرگ دولتی افزایش تولید و اشتغال چندانی نخواهد بود. اما کارگاه های کوچک با تزریق سرمایه رشد فزاینده ای می توانند داشته باشند.

وی در تشریح این موضوع گفت: این شرکت ها درآمد و بازارشان را دارند چه بسا برخی ها قبل از تولید جنس وجه اش را هم دریافت کرده و محصولشان فروخته شده است. من اعتقاد دارم تزریق منابع مالی باید برای کارگاه باید کوچک باشد. کارگاهی که سه نفر کارکن دارد تسهیلات برای آنها موثرتر خواهد بود و به حداقل دو برابر اشتغال و چند برابر تولید خواهد رسید. کشورهای موفقی مثل ژاپن و آلمان در این مورد این قضیه را اثبات کرده و با این رویه رشد خوبی داشتند. اما در ایران برعکس است و زمانی می توانیم در تولید و اقتصاد پیشرفت کنیم که توجه بزرگان صنعت به کارگاه های کوچک باشد.

کد خبر: ۱۷۵٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha