۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
ضرورت باز تعریف کسب و کار اینترنتی | غفلت از مزیت اقتصادی کلان
بازار گزارش می‌دهد؛

ضرورت باز تعریف کسب و کار اینترنتی | غفلت از مزیت اقتصادی کلان

سمنان- کسب و کار اینترنتی مزیت‌های بسیاری دارد که یکی از مهمترین آنها بازگشت موازنه مثبت اقتصادی بین شهرها و روستاهای استان سمنان است موضوعی که ابتدا نیاز به بازتعریف از این نوع کسب و کارهای دارد.

بازار، گروه استان ها: آنچه از کسب و کارهای اینترنتی در استان سمنان بین مردم نهادینه شده خرید و فروش اجناس در اینستاگرام و دیگر پلتفرم های فضای مجازی است در صورتی که کسب و کار مجازی چیزی فراتر از این محسوب می‌شود. مشکل اما اینجا است که حتی گروهی از مسئولان ما هم اطلاعات بیشتری از کسب و کارهای اینترنتی و بازار الکترونیک شهری و روستایی و ... ندارند که این کار را دشوار می کند.

در واقع کسب و کار مجازی فضای برای درآمدزایی ارائه خدمات و تامین بازارفروش مبتنی بر شبکه اینترنت است مانند مغازه‌ای که در آن نیاز به حضور فیزیکی ارائه کننده خدمات و دریافت کننده آن وجود ندارد کسب و کارهای اینترنتی دارای شاخه های مختلف هستند که یکی از مهمترین آنها اپلیکیشن‌های ارائه کننده خدمات محسوب می‌شود.

تغییر در زندگی مردم

اپلیکیشن‌هایی که سبب می‌شوند تا زندگی ما در زمینه تامین نیازها و خدمات آسان‌تر باشد اَپ های کاربردی از خرید و فروش تا دریافت خدمات سلامت بازار الکترونیک آموزش و در حالتی دیگر در واقع عرضه و تقاضا کالا یا خدمات را شامل می شود که در بستر مجازی و بدون نیاز به حضور فیزیکی تجارت را پایه می گذارند.

کسب و کار مجازی فضای برای درآمدزایی ارائه خدمات و تامین بازارفروش مبتنی بر شبکه اینترنت است

امروز بازار الکترونیک و کسب و کار اینترنتی در استان سمنان بسیار اهمیت دارد چرا که در این سه دهه اخیر، خشکسالی و سرمازدگی عمده تولیدات کشاورزی این استان را از بین برده است. کافی است به این موضوع فکر کنیم که تولید ۱۴۰ هزار تنی گندم در اواخر دهه ۸۰ استان سمنان به ۴۶ هزار تن در سال زراعی گذشته رسیده که نشان از وضعیت کنونی اقتصاد سمنان دارد. استانی که امروز معادن و صنایعش هم به واسطه کم آبی، حال و روز خوشی نداشته و سرمایه‌گذار برایشان به سختی پیدا می‌شود.

تمام این مسائل به عقیده کارشناسان، نیاز به یک باز تعریف اساسی از بازار و تجارت و حتی کسب و کار الکترونیک را برای ما در جامعه امروزی، یک بار دیگر مطرح می‌سازد چرا که در صورت باز تعریف درست می‌توانیم برای پدیده ای مانند کسب و کار الکترونیک، برنامه‌ریزی کرده و سپس مبتنی بر مزیت های اقتصادی آن، راهکارهای توسعه را نیز ارائه کنیم.

ضرورت باز تعریف کسب و کار اینترنتی | غفلت از مزیت اقتصادی کلان

زنجیره تولید و خدمات

یک کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه کسب و کار اینترنتی در واقع از بابت تسهیل دریافت خدمات و کالا دارای اهمیت است به خبرنگار بازار گفت: بازار الکترونیک خدمات و کالا مهمترین رکن درآمدزا و همچنین اشتغال آفرین در شبکه اینترنت محسوب می‌شود که می‌تواند بخش اعظمی از زنجیره تولید را با کمترین اتلاف وقت و انرژی و همچنین هزینه فراهم بیاورد.

ایمان عنایت فرد با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید و خدمات شهری و روستایی یکی از مهم‌ترین کاربردهای کسب و کارهای مجازی است گفت: کمک به شناسایی نیازها و ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی، یافتن بازارهای درون و بیرون استان برای فروش کالا و خدمات و همچنین ارتقای فنی تولیدات در کنار برندسازی و تبلیغات در واقع پکیجی، تجارت گونه‌ای از کسب و کار اینترنتی است که شبکه به آن تسهیل می بخشد.

وی با بیان اینکه استان سمنان در زمینه پوشش شبکه نسل چهارم ارتباطات و فیبرنوری دارای شرایط بسیار خوبی است افزود بیش از ۹۵ درصد استان سمنان از شبکه اینترنت پرسرعت برخوردار است لذا مشکل در زمینه کسب و کار اینترنتی در حوزه زیرساخت وجود ندارد اما موضوع اصلی استفاده از ظرفیت اینترنت و کسب و کار مجازی فرهنگ‌سازی آن است که نتوانستیم در آن موفقیت چشم‌گیری به دست بیاوریم این در حالی است که شهرها و روستاهای استان ظرفیت‌های عظیمی در این حوزه دارند.

تکمیل زنجیره تولید و خدمات شهری و روستایی یکی از مهم‌ترین کاربردهای کسب و کارهای مجازی است

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه دو گروه وجود دارند که تعریف درستی از کسب و کار اینترنتی نداشته و در نتیجه نمی توانند با آن به خوبی ارتباط برقرار کنند گروه اول عامه مردم هستند و گروه دوم مسئولان تصمیم‌گیر که متأسفانه افول کسب و کار اینترنتی دقیقاً از همین دو گروه بر می‌آید این در حالی است که شناخت جامع و کامل از کسب و کار اینترنتی می تواند با وجود ظرفیت‌های فراوان اقتصاد و اشتغال استان سمنان را دستخوش تحول قرار دهد

ضرورت باز تعریف کسب و کار اینترنتی | غفلت از مزیت اقتصادی کلان

توازن شهرها و روستاها

یک کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: کسب و کار اینترنتی می تواند توازن منفی بین شهر و روستا را در زمینه اقتصادی بر هم بزند امروز متاسفانه شاهد هستیم که دیگر مانند سابق روستاها تولید محور نیستند و شرایط به جایی رسیده که حتی نیازهای روستا از شهر تامین می شود در واقع جای شهر و روستا تغییر کرده و به جای اینکه شهر مصرف کننده تولیدات روستایی باشد این روستا از که نیازهایش را از شرکت تامین می کند در واقع کسب و کار اینترنتی می تواند شرایطی را ایجاد کند که توازن اقتصادی دوباره به شهرستان شاهرود و استان سمنان باز گردد چرا که یکی از کارکردهای آن ایجاد بازار برای فروش تولیدات است

سید محسن میرترابی بیان کرد: وقتی مشکل بازار فروش در روستاها حل شود می‌توانیم شاهد باشیم که جمعیت مهاجرت کننده مجدداً به روستاها بازگردد و بیان داشت عمده مشکل تولید و خدمات در استان سمنان بازار است چرا که ما در حوزه تولیدات حتی در روستاهایی که این روزها با بحران مواجه هستند کمترین مشکل را داریم.

تکمیل زنجیره تولید و خدمات شهری و روستایی یکی از مهم‌ترین کاربردهای کسب و کارهای مجازی است

وی افزود: امروز تولیدات روستایی صنایع دستی همچنین خدمات حوزه گردشگری میراث فرهنگی و ده‌ها عامل دیگر همگی مزیت های اقتصادی شرق استان سمنان هستند اما فقدان تکمیل زنجیره خدمات و کالا همچنین تولید سبب شده تا نتوانیم از آنها بهره بگیریم به نظر می‌رسد کسب و کار اینترنتی بتوانند محور اتصالی بین این موارد باشد به شرط آنکه از آن حمایت کرد

تسهیل گری نیاز است

برخی کاهش سرعت ها و طرح هایی که درباره آن این روزها صحبت می شود، نگرانی‌های بسیاری را برای جامعه کسب و کار اینترنتی و همچنین مردم که ارتزاق آنها از فضای مجازی و اینترنت از به وجود آورده در حالی که کسب و کار اینترنتی مانند هر پدیده نو پدیده دیگر که به اقتصاد و معیشت مردم گره خورده است. این نوع کسب کارها اولاً نیازمند حمایت و ساماندهی و ثانیاً نیازمند تسهیل‌گری است.

یکی از موانع تولید که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنانی به آن اشاره داشتند، عدم حمایت از کسب و کارهای اینترنتی و نوپدید است در حالی‌که این نوع کسب و کار می تواند با ارائه خدمات و همچنین ورود به عرصه تولید بیشترین میزان اشتغال را داشته باشند همچنین به گفته مسئولان ۹۵ درصد مناطق شهری و ۸۲ درصد از جاده ها و روستاهای استان سمنان تحت پوشش اینترنت پرسرعت هستند یعنی بستر کسب و کار اینترنتی در سطح استان سمنان فراهم است حال آنکه چطور برخی مسئولان دست به اقداماتی می‌زنند که نه ریشه در حمایت بلکه مستقیماً بر محدودسازی تاثیر گذار است.

در نهایت باید گفت کسب و کار اینترنتی یکی از راه های نجات اقتصاد معیشت محور مردم محسوب می‌شود اما بیش از گذشته امروز نیازمند بازتعریف و همچنین حمایت است حمایتی که به سمت تسهیل گری و نه تصدی گری برود تا بتوانیم برای جوانان استان سمنان کار ایجاد کنیم.

کد خبر: ۱۷۵٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha