۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
سردخانه‌های مازندران گنجایش ندارد؛ خانه‌به‌دوشی مرغ‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

سردخانه‌های مازندران گنجایش ندارد؛ خانه‌به‌دوشی مرغ‌ها

ساری - روزانه یک هزار تن مرغ در مازندران کشتار می‌شود و رکود بازار و شیوع کرونا از یک‌سو و کمبود سردخانه برای ذخیره‌سازی، مرغ‌ها را بین مرغداری، کشتارگاه و بازار سردگردان کرده است.

خبرگزاری بازار؛ مازندران ۱۱ درصد تولید گوشت مرغ کشور را بر عهده دارد و تا قبل از شیوع کرونا نیمی از مرغ تولیدی روانه بازار تهران می‌شد و در حال حاضر با کاهش تقاضا و کمبود سردخانه سبب شده مرغداران برای ذخیره‌سازی مرغ‌های کشتارشده با مشکل جدی مواجه شوند.

این وضعیت در حالی است که شرکت پشتیبانی امور دام نیز به دلیل مسائل فراروی، نتوانسته بیش از پنج هزار تن مرغ منجمد در سردخانه‌های تحت پوشش ذخیره‌سازی کند.

کمبود سردخانه مشکلات را افزوده است

رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تولید مرغ گوشتی کشور در گفتگو با خبرنگار بازار، کمبود سردخانه را ازجمله مشکلات برای ذخیره‌سازی گوشت مرغ بیان کرد و افزود: در بخش ذخیره‌سازی با کمبود سردخانه مواجه هستیم.

عبدالعلی طهماسبی بابیان اینکه به دلیل مشکلات ناشی از سردخانه برای ذخیره‌سازی مجبور شدیم یک قرارداد با شرکت پشتیبانی امور دام را برای ذخیره‌سازی مرغ لغو کنیم، اظهار داشت: کمبود سردخانه در کنار مشکلات تأمین نهاده‌های دام و طیور فعالان این بخش را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

استانداردهای تولید درزمینهٔ وزن مرغ رعایت شود 

وی از مسئولان خواست تا نیازهای استان درزمینهٔ ساخت سردخانه‌های مناسب برای ذخیره‌سازی فرآورده‌های پروتئینی را تأمین کنند.

طهماسبی با اظهار اینکه برای ذخیره‌سازی مرغ آماده همکاری با اتحادیه و امور پشتیبانی دام هستیم، اظهار داشت: تولیدکنندگان باید استانداردهای تولید درزمینهٔ وزن مرغ را رعایت کنند زیرا وزن مرغ نباید بیش از دو کیلو و ۱۰۰ گرم باشد.

همچنین عطاءالله حسن‌زاده رئیس اتحادیه مرغداران استان با اشاره به تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ سالانه در استان، میانگین جوجه ریزی در استان را ۳۸ روزه بیان کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش تقاضا و رکود بازار، وزن مرغ در مرغداری‌ها افزایش‌یافته است.

در حال حاضر به دلیل افزایش تولید مرغ و کاهش عرضه، سردخانه‌های استان ظرفیت و گنجانش لازم را ندارند

وی تولید بیش از ۳۶ میلیون قطعه جوجه ریزی، کاهش تقاضا و رکود بازار و کم‌توجهی به صادرات را ازجمله مشکلات فراروی تولیدکنندگان بیان کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل افزایش تولید مرغ و کاهش عرضه، سردخانه‌های استان ظرفیت و گنجانش لازم را ندارند.

حسن‌زاده بابیان اینکه روزانه یکهزار تن مرغ در مازندران کشتار می‌شود اما حدود ۲۰۰ تن مرغ در استان توسط پشتیبانی امور دام خریداری می‌شود، ظرفیت سردخانه‌های ذخیره‌سازی مرغ منجمد را حدود ۱۲ هزار تن بیان کرد و گفت: مرغ‌های تولیدی مازاد مصرف سبب بروز مشکلات شده است.

کمبود سردخانه ذخیره‌سازی مرغ در حالی است که متولیان کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه وضعیت صنعت طیور در استان خوب نیست خواستار رفع مشکلات این بخش شدند.

امیر میران آملی عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه کمبود سردخانه به‌عنوان معضل اصلی فراروی تولیدکنندگان مرغ به شمار می‌رود، حجم بالای کشتار و کمبود سردخانه را دغدغه اساسی بیان کرد.

وی از متولیان امر به‌ویژه دامپزشکی و صمت خواست تا در اسرع وقت نسبت به معرفی سردخانه برای ذخیره‌سازی گوشت مرغ اقدام کنند، افزود: علاوه بر ذخیره‌سازی، تأمین نهاده‌های صنعت طیور نیز از دیگر مشکلات فراروی است.

خرید ۵۳۰۰ تن مرغ منجمد در استان

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان مازندران نیز به خسارت‌های وارده ناشی از شیوع کرونا به صنعت مرغداری اشاره کرد و گفت: خرید از تولیدکنندگان مرغ به‌صورت مستمر در استان در حال انجام است.

محمد جعفری بابیان اینکه روزانه ۲۰۰ تن مرغ منجمد در استان از مرغداری‌ها خریداری می‌شود، مجموع خرید صورت گرفته را از ابتدای شروع طرح حمایتی تاکنون بیش از پنج هزار و ۳۰۰ تن اعلام کرد و گفت: این خرید با نظارت دقیق ناظران و کارشناسان امور پشتیبانی دام انجام می‌شود.

وی با تأکید بر حمایت از تولیدکنندگان و فعالان صنعت مرغ در استان یادآور شد: ذخیره‌سازی مرغ با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت ناظران در سردخانه‌ها انجام می‌شود.

جعفری با عنوان اینکه سه هزار تن مرغ به قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای کیلوگرم خریداری‌شده است، افزود: دو هزار و ۳۰۰ تن نیز به قیمت ۱۳ هزار تومان خریداری و ذخیره‌سازی شده است.

مازندران با داشتن دو هزار و ۴۰۰ مرغداری و تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن ۱۱ درصد نیاز کشور به گوشت مرغ را تأمین می‌کند.

ناهمخوانی بین تولید و بازار از یکسو، کاهش نرخ مرغ، افزایش و کمیاب شدن نهاده‌های دام و طیور در کنار نبود سردخانه موردنیاز برای ذخیره‌سازی سبب شده تا برخی واحدهای مرغداری در استان تا مرحله ورشکستگی پیش روند و چاره‌ای جز از بین بردن جوجه‌های تولیدی و زنده‌به‌گور کردن آن نداشته باشند.

کد خبر: ۱۷٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha