۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
نمایشگاه غلات، نوشیدنی ها و شکلات مملو از بازدیدکننده تخصصی| حضور گمرنگ خارجی ها در ۳رویداد مهم
بازار گزارش می دهد؛

نمایشگاه غلات، نوشیدنی ها و شکلات مملو از بازدیدکننده تخصصی| حضور گمرنگ خارجی ها در ۳رویداد مهم

سه نمایشگاه غلات، نوشیدنی ها و شکلات تهران در شرایطی درحال برگزاری است که از یکسو به دلیل حضور بازدیدکننده تخصصی مورد تقدیر و از سوی دیگر به دلیل حضور کمرنگ خارجی ها مورد انتقاد شرکت کننده ها است.

بازار؛ گروه کشاورزی: نمایشگاه بین المللی تهران این روزها شاهد برگزاری سه نمایشگاه مهم در حوزه غلات و نان، شیرینی و شکلات و همچنین نوشیدنی ها و قهوه است و بعد از حدود دو سال رکود که بر این بخش حاکم بود رونق و تکاپوی دوباره ای بر این صنعت جاری شده است. این نمایشگاه در شرایطی برگزار می شود که بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین حذف آرد سهمیه ای صنف و صنعت، غالب شرکت کننده ها چه در بخش شیرینی و شکلات و چه آرد و نان دچار تغییر و تحولات زیادی شده اند و به عبارتی سیاست های کاری که خود را متناسب با شرایط جدید تغییر داده اند. با این وجود به نظر می رسد برخی شرکت کننده ها نسبت به شرایط برگزاری معترض هستند و معتقدند هزینه بالایی برای حضور در این نمایشگاه انجام داده اند و انتظار برگزاری نمایشگاه در سطح بالاتری را داشته اند.

حضور بازدیدکنندگان غیر تخصصی در نمایشگاه تخصصی کارایی را برای غرفه داران کاهش می دهد

معصومه برزگر مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده گز در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: امسال نمایشگاه تخصصی تر است بخصوص اینکه سال گذشته نمایشگاه شیرینی و شکلات با نمایشگاه آگروفود همزمان برگزار شد و ما به عنوان شرکت کننده بسیار با مشکل مواجه شدیم. چون شرکتهای پخش که به ما مراجعه می کردند غالبا در حوزه مواد غذایی بودند و ارتباطی با شیرینی و شکلات نداشتند و به اصطلاح سال گذشته «شلوغ الکی» بود؛ به این معنا که نمایشگاه شلوغ بود اما برای ما کارایی نداشت.

نمایشگاه غلات، نوشیدنی ها و شکلات مملو از بازدیدکننده تخصصی| حضور گمرنگ خارجی ها در ۳رویداد مهم

برزگر می افزاید: با این وجود امسال چون نمایشگاه کاملا تخصصی است برای ما بهتر بوده و همه مراجعین غالبا شرکت های پخش شیرینی و شکلات، قنادی ها و دیگر حوزه های مرتبط هستند.

او ادامه می دهد: با این وجود مشکلی که وجود دارد این است که ورود مردم عادی هم در چنین نمایشگاه تخصصی آزاد است که از یک طرف حضورشان برای ما غرفه داران کارایی ندارد و از سوی دیگر ما را بسیار اذیت می کنند و بدون هیچ دلیل و تنها برای دریافت مواد خوراکی به داخل غرفه ها به نوعی هجوم می آورند.

وزارت صمت به عنوان متولی اصلی برگزاری نمایشگاه نوشیدنی ها، چای و قهوه باید یک سازوکار مدون تری برای برگزاری نمایشگاه ها تعیین کند تا برگزار کننده نمایشگاه در آن قالب کار کنند نه اینکه برخی فراتر بروند و برخی کم کاری کنند

این غرفه دار بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران می گوید: از سوی دیگر پرسنل و کارگرانی که با مجموعه نمایشگاه همکاری می کنند به هیچ وجه توجیه نیستند و به اصطلاح سطح کار را چندان حفظ نمی کنند و رفتارهای عجیب غریبی از خود نشان می دهند. این در حالی است که از دیگر کشورهای نیز در این نمایشگاه حضور دارند و دیدن چنین رفتارهایی از سوی مردم عادی و یا پرسنل مربوط به برگزار کنندگان نمایشگاه چندان جالب نیست و به نوعی وقت ما بسیار صرف توضیح دادن یکسری مسائل به این افراد می شود و هر سال هم همین رویه تکرار می شود.

ضرورت تعیین یک سازوکار مدون از سوی وزارتخانه برای حرکت برگزارکننده نمایشگاه در قالب آن سازوکار

جوانفکر شرکت کننده و غرفه دار نهمین نمایشگاه بین المللی نوشیدنی ها، چای، قهوه و صنایع وابسته نیز در این خصوص به بازار می گوید: نمایشگاه خوب بوده و چون همزمان سه نمایشگاه با هم برگزار می شود از لحاظ تبلیغات محیطی برگزار کننده نمایشگاه نسبت به دیگر نمایشگاه هایی که امسال در این حوزه برگزار شده بهتر کار کرده است.

او می افزاید: با این وجود نمایشگاه همیشه مشکلاتی نیز به همراه دارد. در واقع در این نمایشگاه در زمینه ساخت و سازها باید برنامه ریزی هایی انجام می شد برای اینکه غرفه ها را به موقع در اختیار شرکت کننده ها قرار بدهند.

جوانفکر با بیان اینکه در بخش تدارکات هم شرایط خوب نبود می افزاید: البته این مشکل قدیمی نمایشگاه است و به نظر بنده به برگزار کننده نمایشگاه چندان مرتبط نیست و غالبا به وزارت صمت که مسئولیت این نمایشگاه را به عهده دارد بر می گردد. یعنی وزارت خانه باید یک سازوکار مدون تری بگذارند که برگزار کننده نمایشگاه ها در آن قالب کار کنند نه اینکه برخی فراتر بروند و برخی کم کاری کنند. بنابراین اگر یک قانونمندی ایجاد شود برای تدارکات قطعا نمایشگاه بهتر اجرا می شود.

این شرکت کننده نمایشگاه همچنین می گوید: علیرغم مشکلات مطرح شده تبلیغات خوبی برای این نمایشگاه صورت گرفته و با اینکه در روزهای وسط هفته برگزار می شود باز هم بازدیدکننده خوب است و استقبال خوب است و بازدید کنندگانی نیز از چین و کشورهای عربی به عنوان خریدار عمده به ما مراجعه کردند.

رونمایی از جدیدترین تجهیزات صنعت غلات، آرد و نان در نمایشگاه

بر اساس این گزارش، احمد محمدی عضو تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران نیز نمایشگاه را خوب می داند با این وجود انتقاداتی نیز دارد و به خبرنگار بازار می گوید: به دلیل اینکه این رویداد مهم در روزهای منتهی به اربعین برگزار می شود، بسیاری فرصت بازدید از این نمایشگاه را از دست داده اند چرا که در پی برگزاری مراسمات مربوط به ماه صفر هستند. اما در سال های گذشته نمایشگاه بسیار شلوغ تر و پررونق تر از امسال بود.

محمدی می افزاید: با این وجود غالبا در چنین نمایشگاهی بازدیدکنندگان و همکاران از جدیدترین پیشرفت ها و به روز ترین تجهیزاتی که در صنعت نان روی کار آمده مطلع می شوند. بخصوص اینکه ما برخی از اعضا را برای دوره دیدن به کشورهای دیگر می فرستیم تا روش های نوین و جدیدترین انواع نان را آموزش ببینند و در ایران تولید کنند.

دهه پایانی شهریور زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه نیست و استقبال چندانی از آن نمی شود

علیرضا نقره عضو هیات مدیره تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران نیز در این خصوص به بازار می گوید: نمایشگاه چندان رونق ندارد به دلیل اینکه در روزهای پایانی شهریور برگزار می شود که غالبا مردم در مسافرت و یا مراسم اربعین هستند و به اصطلاح در کربلا به سر می برند. لذا با اینکه سالهای قبل کرونا شیوع بیشتری داشت و امسال کاهش داشته و شرایط عادی تر شده است اما امسال مانند سالهای قبل از این نمایشگاه استقبال نشده است.

نقره می گوید: سالهای قبل نمایشگاه بین المللی غلات، آرد و نان در مهرماه برگزار می شد و شاید به دلیل مناسب تر بودن زمان برگزاری رونق بیشتری نیز داشت.

نمایشگاه غلات، نوشیدنی ها و شکلات مملو از بازدیدکننده تخصصی| حضور گمرنگ خارجی ها در ۳رویداد مهم

لیلا مردوت، فعال بخش شیرینی و شکلات نیز در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه خوب است اما ساعت و زمان برگزاری آن چندان خوب نیست، یعنی نهایتا تا ساعت یک بعد از ظهر بازدیدکننده داریم و پس از آن به شدت بازدید کننده ها کاهش می یابد. بنابراین در چنین فضای خوبی که فراهم شده است بهتر بود در ساعات بهتری برگزار می شد تا در خنکای عصر به پایان می رسید و به این ترتیب بازدیدکنندگان بیشتری فرصت می کردند در هوای بهتر و زمان بهتری از این نمایشگاه بازدید کنند.

این شرکت کننده با بیان اینکه بازدیدکننده داخلی و خارجی نسبتا خوبی به خصوص از کردستان عراق به ما مراجعه می کنند، می گوید: قطعا این نمایشگاه برای همه شرکت کننده ها بازخورد داشته باشد چون وقتی یک کالای کوچک را هم در معرض دید این تعداد بازدید کننده قرار می دهیم قطعا نتیجه ای در پی خواهد داشت و همکاری هایی را در جهت رشد و توسعه فعالیت های ما رقم خواهد زد.

همه گیری کرونا؛ فرصتی برای بازسازی برندها و حضور مجدد در نمایشگاه های تخصصی

فرهاد جمال پور فعال صنعت قهوه نیز به خبرنگار بازار می گوید: بعد از ۲ سال اولین نمایشگاهی است که شرکت می کنیم و دقیقا از زمانی که همه گیری کووید-۱۹ شروع شد تا به امروز در هیچ نمایشگاهی شرکت نکردیم، در نتیجه این نمایشگاه برای ما بسیار جذاب است.

این شرکت کننده در نهمین نمایشگاه بین المللی نوشیدنی ها، چای، قهوه و صنایع وابسته می افزاید: به دلیل دوری از نمایشگاه ها و رویدادهای اینچنینی به دلیل همه گیری، فرصتی برای ما مهیا شد تا در این مدت بحث به اصطلاح «ری برندینگ» کل مجموعه و محصولات را انجام بدهیم و در نتیجه برای ما حضور در این نمایشگاه بسیار جذاب بوده و خوشبختانه بازخورد بسیار خوبی را هم تا به امروز گرفته ایم. به نظرم در سطح نمایشگاه های قبلی برگزار شد با این وجود بازدیدکننده خارجی نداشته ایم.

بر اساس این گزارش، نعیمه رضایی مسئول دیجیتال مارکتینگ یک شرکت فعال در بخش قهوه نیز این نمایشگاه را خوب ارزیابی می کند و به بازار می گوید: نمایشگاه نسبتا پرباری است البته نسبت به سالهای پیش از شروع همه گیری خلوت است و شاید به این دلیل هم باشد که در روزهای وسط هفته برگزار می شود و ممکن است آخرین روز که در پنجشنبه برگزار می شود شاهد حضور بازدیدکننده های بیشتری باشیم.

چهاردهمین دوره نمایشگاه غلات عالی نیست اما خوب برگزار می شود

ابراهیم شهامی از فعالان صنعت ساخت ماشین آلات صنعت نانوایی نیز معتقد است نمایشگاه به خوبی در حال برگزاری است و به بازار می گوید: اگرچه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت غلات، آرد و نان عالی نیست اما می توان گفت نمایشگاه خوبی است. به خصوص اینکه ما در این نمایشگاه با نیازهای این صنف بیشتر آشنا شدیم و چون غالبا هم در بازار داخلی کار می کنیم قطعا همکاری های بیشتری در این حوزه با همکاران داخلی رقم خواهد خورد.

نمایشگاه غلات، نوشیدنی ها و شکلات مملو از بازدیدکننده تخصصی| حضور گمرنگ خارجی ها در ۳رویداد مهم

مراجعه قابل توجه عراقی ها به کارخانجات آردسازی در نمایشگاه غلات

محمود ملکی مدیر یک کارخانه آرد سازی نیز در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه خوب است و امسال خوشبختانه اغلب مراجعین تخصصی هستند و در ارتباط با موضوع نمایشگاه وارد نمایشگاه شده اند.

ملکی می افزاید: بازدیدکننده داخلی نسبتا خوب حضور دارند با این وجود چند مشتری از کردستان عراق داشتیم ضمن اینکه از جنوب عراق هم مراجعه کننده داشتیم.

او ادامه می دهد: با اینکه بازدید کننده از عراق زیاد به ما در این نمایشگاه رجوع می کند اما ادامه همکاری ما با این کشور در این حوزه منوط به آزاد سازی صادرات است چون متاسفانه در مورد صادرات مشکل داریم. در واقع ما «گندم ورود موقت» داشتیم که آرد تولیدی را هم به عراق صادر می کردیم اما از سال ۱۴۰۰ دیگر این صادرات را نداریم.

بازدید کننده خارجی به میزان مورد انتظار در نمایشگاه حضور ندارد

رضا جواهری فعال بخش صنایع غذایی نیز به بازار می گوید: نمایشگاه خوب است و امیدواریم در روز پایانی نمایشگاه که روز پنجشنبه است و به نوعی مردم فراغ بال بیشتری دارند استقبال بهتر شود.

علیرغم اینکه انتظار داشتیم بازدیدکننده خارجی بیش از این در نمایشگاه حضور داشته باشد تا بتوانیم از این طریق رایزنی هایی برای ورود به بازارهای خارجی انجام دهیم اما به نظر می رسد در این خصوص اقدام چندانی از سوی برگزار کنندگان صورت نگرفته است

جواهری می افزاید: البته در برگزاری نمایشگاه ها مشکلاتی همیشه وجود دارد اما باید حق داد در این شرایط برگزاری چنین رویدادی آن هم به طور همزمان با دو نمایشگاه دیگر سخت باشد. با این وجود ما انتظار داشتیم بازدیدکننده خارجی بیش از این باشد تا بتوانیم از این طریق رایزنی هایی برای ورود به بازارهای خارجی نیز در این نمایشگاه انجام دهیم.

معرفی تولیدات شرکت ها؛ مهمترین رسالت نمایشگاه ها است

علی اکبر امیریان مدیر یک شرکت فعال در حوزه تولید کیک، کلوچه و ویفر نیز معتقد است نمایشگاه به خوبی در حال برگزاری است. او به بازار می گوید: به طور کیل نمایشگاه محلی خوب برای دید و بازدید است و لذا ما نیز با هدف معرفی کالا و تولیدات خود در این نمایشگاه حضور داریم بنابراین هر کم و کاستی هم نمایشگاه داشته باشد چون برای هدف بزرگتری حضور یافته ایم بنابراین چندان مانعی برای ما ایجاد نمی کند و رسالت اصلی نمایشگاه که معرفی تولیدات است به خوبی انجام می شود.

بر اساس این گزارش، علی رافعی فعال بخش نوشیدنی و چای و مسئول فروش زنجیره ای یک شرکت تولیدی نیز به بازار می گوید: نمایشگاه با همه کم و کاستی هایی که ممکن است داشته باشد به هر حال محلی است برای اینکه یکسری دوستان، همکاران و رقبا را در کنار هم ببینیم و این اتفاق خوبی است.

او می افزاید: روز اول برگزاری نمایشگاه شلوغتر بود اما امروز خلوت تر است و بازدید کننده ها هم غالبا نمایندگان خود ما هستند و بازدیدکننده خارجی هم چندان به ما مراجعه نکرده است و به نظر می رسد برگزار کنندگان نمایشگاه چندان تبلیغاتی در این حوزه انجام نداده اند.

نمایشگاه غلات، نوشیدنی ها و شکلات مملو از بازدیدکننده تخصصی| حضور گمرنگ خارجی ها در ۳رویداد مهم

گفتنی است چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت غلات، آرد و نان و نهمین نمایشگاه بین المللی نوشیدنی ها، چای، قهوه و صنایع وابسته و همچنین بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران به طور همزمان از تاریخ ۲۱ تا ۲۴ شهریور ماه در محل نمایشگاه های دائمی تهران در حال برگزاری است و بازدید از ساعت ۸ صبح الی ۱۵ برای عموم آزاد است.

کد خبر: ۱۷۵٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha