۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
مدل مجلس برای روسای تشکل ها و اتاق های بازرگانی| ارزیابی سالانه روسا خلاء اصلی تشکل ها و اتاق ها
آسیب شناسی اتاق ها و تشکل های رئیس محور؛

مدل مجلس برای روسای تشکل ها و اتاق های بازرگانی| ارزیابی سالانه روسا خلاء اصلی تشکل ها و اتاق ها

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: در بررسی وضعیت اتاق های مشترک و تشکل ها و اتاق های بازرگانی سالهاست این موضوع محل نزاع شده و اختلافات فراوانی را بوجود آورده است.

به گزارش بازار، سعید مقیسه، نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: یکی از خلاء های قانونی موجود در اساسنامه های اتاق های مشترک یا بهتر بگوییم کلیه تشکلها و اتاق های بازرگانی عدم وجود مکانیزم سنجش عملکرد رئیس و هیات مدیره است.

وی افزود: شما در جایی مشاهده نمی کنید که اگر عملکرد رئیس ضعیف باشد یا خدایی نکرده به خطا برود هیات مدیره چگونه باید با ابزار قانونی موجود در اساسنامه با آن برخورد کنند و از سوی دیگر اگر عملکرد قوی و شایسته تقدیری داشته باشد چه مشوق هایی می توان برای آن اعمال کرد.

این فعال اقتصادی گفت: در بررسی وضعیت اتاق های مشترک و تشکل ها و اتاق های بازرگانی سالهاست این موضوع محل نزاع شده و اختلافات فراوانی را بوجود آورده است و عده ای نیز همین موضوع را دستمایه ای برای حذف رقبا شده و تشخیص سره از ناسره را سخت تر کرده است.

مقیسه افزود: این باعث شده اتاق ها رئیس محور اداره شوند و نقش هیات مدیره بسیار کم رنگ باشد در حالی که در بررسی عملکرد از سوی اعضاء و در پایان دوره فعالیت، ارزیابی ها کلی و حکم به حذف و یا تائید می دهند بی آن که کارنامه و تلاش هر فردی جداگانه بررسی شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات خاطر نشان کرد: وقتی یک تشکل و اتاقی رئیس محور باشد، همین موضوع می تواند ابتدای بستر سازی انحراف باشد و هزاران اتفاق را محتمل کند. حتی رئیس محور بودن علاوه بر اجحاف در حق سایر اعضای هیات مدیره خدمت رسانی به اعضا را نیز با چالش مواجه خواهد کرد و آن تشکل یا اتاق از اهداف خود فاصله معنی داری می گیرد.

وی افزود: حتی در اساسنامه ها به سختی می توان مواردی پیدا کرد که رئیس هیات مدیره یا رئیس تشکل را ارزیابی نمود و یا او را بازخواست و در نهایت عزل کرد.

مقیسه در پاسخ به این سئوال که راهکار این مشکل چیست، گفت: می توان از طریق یک سری اقدامات جلوی این رویه را گرفت. بطور مثال یکساله شدن دوره ریاست در اتاق های مشترک، تشکلها و اتاق های بازرگانی می تواند از جمله مهمترین ابزار قانونی در این رابطه باشد. بصورتی که پس از اتمام یکسال در هیات مدیره انتخابات ریاست انجام شود و چنانچه رئیس هیات مدیره از عملکرد و مقبولیت لازم برخوردار باشد دوباره رای بیاورد وگرنه فرصتی باشد تا افراد دیگر بر اساس قانون و یا در اتاق های مشترک بر اساس اساسنامه اعضای دیگر هیات مدیره در این مسند انتخاب گردند. این شیوه باعث استفاده از ظرفیت های موجود در هیات مدیره و گردش نخبگان و پویایی آن تشکل و در نهایت تمرکز برخدمت رسانی بهتر به اعضا خواهد شد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ما این شیوه را در مجلس شورای اسلامی بعنوان یکی از ارکان نظام شاهد هستیم که هر ساله برای ریاست مجلس و ریاست کمیسیون های مجلس انتخابات داخلی برگزار می گردد و از آنجایی که مکانیزم اتاق ها و تشکل ها متکی بر رای است، می توان همین مدل را نیز برای آنها تعمیم داد، بنابراین بنظر می رسد در حالی که قانون اتاق بازرگانی ایران در حال اصلاح است. اصلاح اساسنامه اتاق های مشترک و تشکل ها و اتاق های بازرگانی نیز در دستور کار قرار گرفته و این مورد مهم، یعنی یکساله شدن دوره ریاست به همراه مدل ارزیابی عملکرد رئیس در اساسنامه ها اضافه شود.

کد خبر: ۱۷۵٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha