۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱
ضرورت تفویض اختیار به استانداران مرزی| تعرفه های سنگین ترانزیت را به مرز سرخس سوق می دهد
در گفتگو با بازار بیان شد؛

ضرورت تفویض اختیار به استانداران مرزی| تعرفه های سنگین ترانزیت را به مرز سرخس سوق می دهد

گرگان- چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان‌ با اشاره به ضرورت تفویض برخی از اختیارات مرتبط با تبادلات تجاری با همسایگان به استانداران مرزی، گفت: برخی از مشکلات با امضای یک تفاهم‌نامه مرزی برطرف می شود.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اعمال برخی تعرفه ها سبب شده تا مرز اینچه برون برای صادرات کالا به کشورهایی مانند ازبکستان و تاجیکستان قابل استفاده نباشد و فقط برای تبادلات با قزاقستان مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان‌ گفت: در حال حاضر تعرفه ترکمنستان به ازای هر تن کیلومتر ۱.۵ دلار بوده که با احتساب ۷۰۰ کیلومتر مسافت خاک تا کشور تاجیکستان، رقمی معادل هزار دلار (۳۰ میلیون تومان ) می رسد.

وی افزود: این تعرفه سنگین سبب شده تا کامیون های برای ترانزیت به تاجیکستان و ازبکستان و غیره از مرز سرخس عبور کنند.

چوپانی بیان کرد: ضرورت دارد تا مدیران راه و ترابری ایران و ترکمنستان و تشکل حمل و نقل بین المللی دو کشور به یک تفاهمی برسند تا بتوانیم موانع را برطرف کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان‌ افزود: دولت ترکمنستان برای توسعه روابط تجاری با ایران ابراز تمایل کرده و باید از سمت دولت به استانداران مرزی تفویض اختیار داده شده تا با استانداران همسایه پیمان نامه های اقتصادی و تعرفه ای امضاء کنند تا بتوان کالا را جابجا کرد.

وی گفت: می توان با امضای پیمان مودت، تعرفه های ترجیحی بگذاریم، کامیون های ترکمنستانی هم که در ایران تردد می کند مشمول دریافت عوارض ورود نشود و این امر نیاز به اصلاح دیپلماسی در سطح کلان نیاز دارد.

کد خبر: ۱۷۴٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha