۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
ناکامی اقتصاد هنر در عرصه سینما | پیش‌بینی بازگشت سرمایه غیرممکن است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ناکامی اقتصاد هنر در عرصه سینما | پیش‌بینی بازگشت سرمایه غیرممکن است

اصفهان - احمدی؛ کارگردان و تهیه کننده سینما گفت: جذب سرمایه گذار در عرصه سینما بسیار دشوار است و پیش بینی صحیح از فروش فیلم های سینمایی امکان پذیر نیست

به گزارش بازار، سینمای ایران هنوز صنعتی نشده و با توجه به هزینه های بالایی که دارد هنوز حمایت درستی در آن تعریف نشده به نوعی که فیلم های زیادی در صف اکران سینمای ایران مانده‌اند و مشخص نیست چه زمانی پرده سینما آنها را خواهد دید.

سرمایه گذارانی که وارد این بخش می شوند فشار زیادی بر اندیشه فیلم ساز می آورند و این سبب کاهش کیفیت فیلم‌های تولید شده می شود و از سویی ممیزی های بی شماری که ارگان ها دارند دست و پای هنرمندان را می بندد.

رد تازیانه نمایش ماهواره ای فیلمها، بر پیکره سینما

در این ارتباط کارگردان و تهیه کننده سینما در گفت و گو با خبرنگار بازار با تبریک روز ملی سینما، به عدم رعایت حقوق مولف در ساخت برخی فیلمها اشاره و اظهار کرد: نمایش ماهواره‌ای فیلم‌هایی که هنوز روی پرده سینما در حال اکران است موضوعی جدی است که سبب کاهش فروش می شود. ورود سرمایه گذارن به حوزه سینما با توجه به مشکلات این حوزه و نبود امنیت و پیش بینی بازگشت سرمایه بسیار اندک بوده و سبب می شود تا از حمایت بخش خصوصی محروم بمانیم.

یاسر احمدی با اشاره به مشکلات اصحاب سینما در جذب سرمایه گذار افزود: سینماابزار قدرتمندی است و می‌تواند در مواجهه با مسائل و معضلات اجتماعی و حتی فراتر از آن در مورد مسائل خانواده موجب ایجاد انگیزه کنید، امید آفرین باشد و منجر به حل مشکلات شود.

وی گفت: فیلم یک جامعه تصویری محسوب می شود که پدیده های اجتماعی را در دل خود نمایان می کند و از نظر جامعه شناسی سینما واجد ویژگی های آموزشی و تحقیقاتی هستند.

احمدی در ادامه به ساخت فیلم جدید خود اشاره کرد و پیرامون انگیزه خود برای ساخت فیلم گفت: فرزند آوری معضلی است که دستور ویژه رهبر معظم انقلاب بوده برای بر طرف کردنش باید همه تلاش کنیم و این مهم در دستور کار مجلس قرار گرفته و به نوعی یکی از مسائل روز و مهم کشور هست.

وی ادامه داد: سینما می تواند در جامعه موج ایجاد کند با فرکانس های مرتعش شده از درام و جادوی سینما مخاطب را درگیر و به خود آورد و در رفع این مشکل موثر باشد، بر این اساس فیلم بعدی خود را در این زمینه با عنوان «پا به ماه» خواهم ساخت که در مرحله نگارش نهایی است.

مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر فعالان صنعت سینما

وی به مشکلات اقتصادی که گریبان فعالان صنعت سینما را گرفته اشاره کرد و ادامه داد: با گسترش پلتفرم ها و بالابودن قیمت بلیت، فراموشی لذت تماشای فیلم از پرده جادویی، حذف شده است.

این کارگردان سینمای ایران تاکید کرد: با توجه به مشکلات معیشتی مردمی، موارد فرهنگی و هنری از سبد کالای خانواده ها حذف شده و سبب شده مردم از سینما دور شوند. برنامه های ملی و استانی برای روز ملی سینما جوابگو نیست و مخاطب و اهالی سینما تفاوتی بین روزهای عادی و روز ملی و جشن ملی سینما حس نمی کنند.

اقتصاد هنر متاسفانه ناکارآمد است و  ترسی که در بخش خصوصی از بازگشت سرمایه در سینمای کودک وجود دارد، سبب شده تا سرمایه گذاری مناسب از سوی حامیان صورت نگیرد

این کارگردان افزود: اقتصاد هنر متاسفانه ناکارآمد است و با توجه به ترسی که در بخش خصوصی از بازگشت سرمایه در سینمای کودک وجود دارد، سبب شده تا سرمایه گذاری مناسب از سوی حامیان صورت نگیرد.

وی ادامه داد: بر اساس ابهام در بازگشت سرمایه در این مورد شاهد نگرانی‌هایی هستیم و امکان توجیه سرمایه گذار وجود ندارد.

احمدی با ابراز تاسف از اینکه کودکان ما امروز از انیمشن های هالیود الگو می گیرند؛ به این موضوع اشاره کرد که وظیفه سینما نصیحت کردن نیست و ادامه داد: تولید کنندگان سینما باید به سمت بیان مشکلات بروند؛ ما نباید راهکار ارائه دهیم مخاطب باید خودش تصمیم بگیرد.

چشاندن لذت دیدن فیلم در سینما به مخاطب و کمک به اقتصاد هنر

وی ابراز کرد: تجربه دیدن فیلم در سینما غیرقابل وصف است و این تجربه می تواند در بیان مفاهیم موثر باشد. ما باید به مخاطب یادآوری کنیم که لذت تماشای فیلم در سینما خاص است و می تواند مردم را با سینما آشتی دهد.

یاسر احمدی در مورد اقتصاد هنر و اقتصاد سینما نیز گفت: سینماگران قدیم دیالوگی داشته اند و سینما را قمار می دانستند و معتقد بودند پیش بینی بازگشت سرمایه مشخص نیست، اما در سینمای امروز این مورد پسند نیست و باید طرح و برنامه سرمایه گذاری مشخص وجود داشته باشد.

گفتنی است یاسر احمدی، کارگردان فیلم «خداحافظ سینما» منتخب سی و سومین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، در آخرین حضور خود در فستیوالهای جهانی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن از فستیوال «فانتاسپورتو» و بهترنی کارگردانی از فستیوال لیفت ایندیای هند برای فیلم «سرآلیش» شده است.

کد خبر: ۱۷۴٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha