۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
انواع آهن آلات ساختمانی

انواع آهن آلات ساختمانی

برای ساخت تمامی ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری و یا هر سازه دیگری نیاز به استفاده از انواع آهن ‌آلات وجود دارد.

به گزارش بازار، برای ساخت تمامی ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری و یا هر سازه دیگری نیاز به استفاده از انواع آهن ‌آلات وجود دارد؛ همچنین می‌دانید که قیمت آهن آلات نیز در قیمت تمام‌شده هر نوع سازه‌ای تاثیرگذار است؛ بنابراین لازم است هنگامی‌که قصد ساختن سازه‌ای را دارید، حتما به هنگام خرید آهن آلات، مرجع فروشی را انتخاب کنید که بتواند آهن ‌آلات موردنیاز شمارا با قیمت مناسب در اختیارتان قرار دهد.

برای ساخت تمامی ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری و یا هر سازه دیگری نیاز به استفاده از انواع آهن ‌آلات وجود دارد؛ همچنین می‌دانید که قیمت آهن آلات نیز در قیمت تمام‌شده هر نوع سازه‌ای تاثیرگذار است؛ بنابراین لازم است هنگامی‌که قصد ساختن سازه‌ای را دارید، حتما به هنگام خرید آهن آلات، مرجع فروشی را انتخاب کنید که بتواند آهن ‌آلات موردنیاز شمارا با قیمت مناسب در اختیارتان قرار دهد. ما در این مطلب ضمن بررسی انواع محصولات ساخته از آهن برای ساخت‌وساز و پرداختن به کاربرد برخی از آن‌ها، به نکات و مواردی که در قیمت آهن ‌آلات موثر است، خواهیم پرداخت.

چرا استفاده از آهن در صنایع مختلف زیاد است؟

پیش از آنکه به محصولات مختلفی که از آهن تولیدشده و در سازه‌های ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد بپردازیم، بهتر است ببینیم چرا استفاده از آهن ‌آلات در صنایع مختلف تا این اندازه مهم است.

همان‌طور که می‌دانید، پس از کشف آتش و سپس آهن، بشر توانست از این دو عنصر موجود در طبیعت استفاده کرده و آلات و ابزار و همچنین تجهیزات مختلفی را برای زندگی خود آماده نماید. می‌توان گفت اولین تجهیزاتی که با استفاده از آهن آماده شد، ظروف پخت‌وپز و همچنین ابزارآلات جنگی و شکار و .. بود که توانست به زندگی بشر در آن زمان کمک‌های زیادی نماید.

اما امروزه استفاده از آهن تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود و استفاده از آن شکل دیگری به خود گرفته و بشر امروزی توانسته است در ساخت سازه‌های مختلف مانند خانه، پل‌ها و همچنین وسایل نقلیه از آهن استفاده نماید؛ به‌طوری‌که اکنون شما در اطراف خود کمتر وسیله‌ای را می‌بینید که در تمامی و یا بخش‌هایی از آن آهن به‌کار نرفته باشد.

ازجمله صنایع مهمی که آهن نقش مهم و اساسی در آن دارد، می‌توان به خودروسازی، ساخت ابزارآلات نظامی، کشتی‌سازی، ساخت سازه‌های مختلف و تولید انواع لوازم‌خانگی و ... اشاره کرد که البته قیمت آهن آلات مختلف که برای این محصولات مورداستفاده قرار می‌گیرد، با یکدیگر متفاوت بوده و طبیعتا در قیمت محصول و یا سازه تمام‌شده نیز موثر خواهد بود.

انواع آهن آلات ساختمانی

آهن ‌آلات ساختمانی به چه آیتم‌هایی گفته می‌شود؟

درحال‌حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی می‌توان آهن را با عناصر دیگری ترکیب کرده و آلیاژهایی را به‌ وجود آورد که بتواند ضمن یافتن استحکام بالا، در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده کرد. ما در این بخش سعی داریم به معرفی و بیان کاربرد هر یک از این آهن آلات پرداخته و به این نکته نیز اشاره‌کنیم که برای استعلام قیمت آهن آلات فوق از چه مرجعی استفاده نمایید.

  • پروفیل یا قوطی

پروفیل که از آهن ساخته می‌شود یکی از محصولاتی است که در ساخت سازه‌های مختلف، به‌خصوص ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. پروفیل نوعی مقطع فلزی توخالی است که در ابعاد و اشکال مختلفی تولید می‌شود. دو نوع مقطع مربع و مستطیل از انواع رایج پروفیل‌های موجود در بازار هستند که با عنوان قوطی نیز شناخته می‌شوند.

  • تیرآهن

از دیگر آهن آلات موجود در بازار، تیرآهن است که در دو شکل مقطع I و H تولید می‌شود و از این محصول می‌توان در ساخت سازه‌های مختلف استفاده کرد. ساختار این محصول به‌گونه‌ای است که می‌تواند بار واردشده برسازه را به خوبی تحمل نماید. اما بهتر است برای خرید آهن آلات مختلف، به‌خصوص تیرآهن، به خوبی در بازار فروش و یا فروشگاه‌های فعال در این حوزه جست‌وجو کرده و قیمت آهن آلات موردنظر خود را دریافت کرده و سپس اقدام به سفارش کالا کنید.

  • میلگرد

میلگرد نیز یکی دیگر از محصولاتی است که از آهن تولید می‌شود و در ساخت سازه‌های مختلف مانند ساختمان‌های مسکونی، تجاری، پل‌ها و همچنین اجرای فونداسیون و ... کاربرد دارد. در حال‌ حاضر این محصول به دو شکل عاجدار و صاف تولید می‌شود که در ساخت سازه‌های مختلفی کاربرد دارد.

قیمت آهن آلاتی همچون میلگرد نیز در حال‌ حاضر بر اساس قیمت روز محاسبه خواهد شد.

  • ورق

از دیگر محصولاتی که با استفاده از آهن تولید می‌شود، ورق آهن است که دارای انواع مختلفی است و از آن می‌توان در صنایع مختلف ازجمله ساخت تجهیزات نظامی، هواپیما، کشتی و خودروسازی و ... استفاده کرد.

پس از معرفی چند نمونه از محصولاتی که با استفاده از آهن ساخته می‌شود، زمان آن فرارسیده که به مواردی که در تعیین قیمت آهن آلات نقش دارند بپردازیم:

انواع آهن آلات ساختمانی

چه عواملی در قیمت آهن موثر است؟

همان‌طور که می‌دانید، اقتصاد هر کشوری به عوامل خاصی بستگی دارد. اقتصاد کشور ما نیز به قیمت نفت، دلار، مسائل سیاسی و اقتصادی و همچنین تحریم‌هایی که سال‌هاست کشور ما با آن درگیر شده بستگی دارد. همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده تا نه تنها قیمت آهن آلات، بلکه تمامی محصولات و تولیدات در صنایع مختلف نیز افزایش یابد، به‌علاوه وجود دلالان در هر زمینه‌ای سبب‌ شده تا قیمت همه محصولات و تولیدات، به‌خصوص آهن و سایر فلزات، دستخوش افزایش شدیدی شود؛ در ادامه ما به این عوامل خواهیم پرداخت:

  • قیمت نفت

نفت یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات مختلف، به‌خصوص آهن آلات است و یکی از عوامل مهم در اقتصاد کشور ما به شمار می‌آید؛ به همین منظور کاهش و افزایش قیمت نفت بر قیمت آهن آلات بسیار تاثیرگذار است.

  • قیمت مواد خام و اولیه تولید آهن

برای تولید آهن نیاز به استفاده از سنگ آهن و قراضه است؛ به همین منظور هرچه قیمت این مواد کاهش یا افزایش داشته باشد، در قیمت تمام‌شده آهن آلات بی‌تاثیر نخواهد بود.قیمت مواد خام مانند سنگ آهن و قراضه‌هایی که در تولید آهن‌آلات نقش دارند، می‌تواند بر قیمت تمام‌شده محصولاتی که از آهن به‌دست می‌آیند اثر بگذارد. همچنین قیمت موادی مانند نیکل و کروم که در ساخت انواع آهن الات، مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌تواند در قیمت تمام‌شده این دسته از تولیدات موثر واقع شود.

  • قیمت دلار

کاهش و افزایش قیمت دلار بر اقتصاد کشور ما تاثیرگذار است؛ به همین دلیل تمامی قیمت‌ها بر اساس دلار محاسبه می‌شود. همین امر سبب می‌شود تا خریداران و فروشندگان، نرخ خریدوفروش آهن آلات را بر اساس نرخ دلار محاسبه نمایند.

جمع‌بندی

برای آنکه بتوانید برای ساخت‌وسازهای مختلف، از انواع مقاطع و محصولات آهنی استفاده نمایید، بهتر است ضمن آشنایی با تمامی آن‌ها، از قیمت به‌روز شده اطلاع کافی داشته باشید. در حال حاضر سایت‌ها و فروشگاه‌هایی وجود دارند که می‌توانید قیمت آهن آلات را از آن‌ها استعلام نمایید.

کد خبر: ۱۷۴٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha