۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
فعالیت بیش از ۲۵هزار گلخانه در سراسر کشور| با افزایش ظرفیت کشاورزی نیاز به صادرات نفت نخواهیم داشت
در حاشیه نمایشگاه آیفارم مطرح شد؛

فعالیت بیش از ۲۵هزار گلخانه در سراسر کشور| با افزایش ظرفیت کشاورزی نیاز به صادرات نفت نخواهیم داشت

مسئولان وزارت جهاد و عضو کمیسیون کشاورزی در افتتاحیه نمایشگاه باغبانی از فعالیت ۲۵هزار گلخانه در کشور خبر دادند و گفتند اگر از ظرفیت بخش کشاورزی به صورت عملیاتی استفاده شود نیاز به صادرات نفت نداریم.

بازار؛ گروه کشاورزی: پنجمین نمایشگاه کشاورزی آیفارم در حالی امروز در شهر آفتاب افتتاح شد که «محمدمهدی برومندی، معاون وزیر جهاد کشاورزی» در مراسم افتتاحیه گفت: در وزارت جهاد کشاورزی ماموریت بسیار مهمی تحت عنوان امنیت غذایی کشور، حفظ آن و تولید پایدار محصولات کشاورزی را برعهده داریم که این موضوع تکلیف مهمی است و با توجه به تمام محدودیت‌ها به لحاظ اقلیمی و بودجه ای در یک سال اخیر، دولت سیزدهم توفیقات ارزشمندی را در کشور به دست آورده است.

برومندی ادامه داد: در حوزه باغبانی با توجه به محدودیت‌های اقلیمی به ویژه سرمازدگی، سیل، خشکسالی و کمبود شدید منابع آب، تولید محصولات به ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید.

وی با تاکید بر اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، باید سطح گلخانه‌های کشور را ارتقا دهیم و سبزیجات و صیفی جات را از فضای باز به داخل گلخانه‌ها منتقل کنیم، اظهار داشت: بیش از ۴۵۰ هکتار از اراضی سبزی و صیفی کشت می‌شود که باید بهره وری در تولید بالا رود.

برومندی با اشاره به اینکه اقدامات ارزشمندی در این حوزه اتقاق می‌افتد، افزود: برای تحول اساسی بیش از ۲۵ هزار گلخانه در کشور ایجاد شده است که از این تعداد ۱۵ هزار گلخانه در سال‌های اخیر و براساس برنامه اقتصاد مقاومتی بوده که حاصل تلاش‌های همکاران بخش تحقیقات ما است.

با افزایش ظرفیت کشاورزی نیاز به صادرات نفت نخواهیم داشت

بر اساس این گزارش، عسکری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم افتتاحیه اظهار داشت: در کشور جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر علاقه مند به محصولات کشاورزی داریم و براین باور هستیم اگر از این ظرفیت به صورت عملیاتی و اجرایی استفاده شود نیاز به صادرات نفت نخواهیم داشت.

عسکری افزود: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های بسیار مهمی است که مسیر توسعه کشور بستگی به رشد این بخش دارد. امنیت غذایی نیز از جمله مباحث جدی جامعه بشری به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: به دلایلی حساس بودن سلامت غذایی مردم و توجه به این بخش، به امنیت ملی گره خورده است‌ و خوشبختانه تعامل و همراهی خوبی بین مجموعه مجلس شورای اسلامی و وزارت کشاورزی وجود دارد.

عسکری افزود: در مجلس به کمک همکاران توانستیم فضا را برای توسعه و تولید محصول باکیفیت ‌تر و محصولات ارگانیک کشاورزی هموار کنیم همچنین ظرفیت‌های خوبی در داخل داریم که شامل اقلیم، آب، خاک، مجموعه تحقیقاتی و نیروی انسانی است. در حوزه اجرا و پژوهش نیز ظرفیت‌های خوب قابل استفاده ای داریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بخش دانش بنیان کمی عقب هستیم اما در حوزه پژوهشی ۳ هزار محقق، در مراکز عالی ۷ هزار پژوهشگر در مقاطع استادیاری و استاد تمامی، در دانشگاه آزاد ۲ هزار محقق داریم که ظرفیت بی نظیری است. همچنین حدود ۲۵۰ هزار فارغ التحصیل در بخش کشاورزی داریم که ظرفیت منحصر به فردی است.

عسکری در خصوص توسعه گلخانه های کشور نیز اظهار داشت: در احداث گلخانه‌ها، بحث اقلیم مهم است که ما در اختیار داریم و باید از آن خوب استفاده کنیم مجلس و دولت نیز در تلاش هستند تا بتوانند این مسیر را هموار کنند.

وی همچنین اضافه کرد: از سوی دیگر در بحث سلامت مردم و تولید غذایی سالم باید تلاش شود باید در حوزه دانش بنیان به نقطه مطلوبی در بخش کشاورزی دست پیدا کنیم.

همچنین بر اساس این گزارش، در ادامه فرشید مهرشاد معاونت نمایشگاهی‌ مجموعه بین المللی شهر آفتاب، بیان کرد: مجموعه‌های نمایشگاهی مهم ترین بخش در تکریم و تامین زنجیره تامین تجارت مجموعه ‌های اقتصادی و تجاری محسوب می ‌شوند. هرچه این مجموعه‌ ها قدرت و کیفیت بیشتری در راستای رضایت مشتری داشته باشند نقش تجارت در کشور پویاتر خواهد بود.

کد خبر: ۱۷۴٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha