۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
ضرورت ایجاد مرکز عملیات تجاری ایران و روسیه| کریدور شمال - جنوب عملیاتی می ‌شود
گفتگو با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان؛

ضرورت ایجاد مرکز عملیات تجاری ایران و روسیه| کریدور شمال - جنوب عملیاتی می ‌شود

رشت- سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه گفت: حدود ۸۰ درصد مبادلات تجاری آستراخان با شهرهای شمالی ایران به ویژه گیلان انجام می شود.

مهدی آکوچکیان در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت'وگو با خبرنگار بازار تعاملات ایران و آستراخان را دارای سوابق زیاد دانست و اظهار کرد: در حال حاضر آستراخان دروازه وردی کالای ایران به روسیه و بالعکس است.

وی با بیان اینکه هر ماه تعداد زیادی کشتی های ایرانی وارد بندر آستراخان می شوند، افزود: تعداد زیادی کشتی از طریق بنادر انزلی، کاسپین، امیرآباد و فریدون کنار در حال تردد هستند و بین دو کشور ایران و روسیه محصولات را جابجا می کنند.

عملیاتی شدن کریدور شمال جنوب

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه از عملیاتی شدن کریدور مهم شمال جنوب خبر داد و گفت: این کریدور نقش بسیار مهمی دارد و در آینده کالا از طریق سن پترزبورگ با راه آهن تا آستراخان می آید و از این مسیر با کشتی وارد بنادر شمالی ایران می شود و از طریق راه یا خط آهن به بندر عباس و از آنجا به هند برده می شود.

وی ادامه داد: این راه گذر مهم در حال حاضر عملیاتی شده اما در ابتدای کار قرار دارد.آکوچکیان با اشاره به برقراری پرواز مستقیم رشت آستراخان، تصریح کرد: عدم وجود این پرواز یک حلقه مفقوده بود که به همت پارس ایر پرواز رشت آستراخان افتتاح و راه اندازی شد.

به گفته وی، این پرواز مورد استقبال مقامات آستراخان قرار گرفت و کمک می کند تا سرمایه گذاران، کنار، دانشجویان و گردشگران به راحتی و رفت و آمد کنند.

این مسئول، با اشاره به فعالیت حدود هفت استان مهم در جنوب روسیه، خاطرنشان کرد: اگر بخش گردشگری دو کشور ایران و روسیه راه اندازی شود به چندین پرواز نیاز خواهیم داشت اما باید در این زمینه کارهای مهم انجام شود.

وی با تصریح بر اینکه ما مقداری در تاریخ مانده ایم، افزود: البته نباید تاریخ را فراموش کرد و خوبی ها و بدی ها در تاریخ برای هر ملتی می ماند اما نباید در تاریخ بمانیم و اکنون کارهای بسیار بزرگی در حال انجام است.

آکوچکیان اضافه کرد: راه اندازی چنین پروازهایی کمک می کند تا مناسبات تجاری، فرهنگی، اقتصادی و دیپلماسی عمومی بین دو کشور افزایش یابد.

وی گفت: سرکنسول گری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان تمام توان خود را در بخش های مختلف گذاشته و روی برقراری پروازها زحمت کشیده شده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه با قدردانی از رئیس اتاق بازرگانی گیلان و ایران و همچنین حمایت بنیاد مستضعفان از پرواز مذکور، خاطرنشان کرد: از سازمان ها و نهادهای ایرانی تقاضا داریم برای دائمی شدن و تداوم پرواز مستقیم رشت آستراخان کمک کنند.

وی درباره اینکه در سال ۹۳ نیز پرواز مستقیم رشت آستراخان راه اندازی اما پس از شش ماه متوقف شده بود، بیان کرد: آن پرواز بسیار بزرگ بود و متوقف شد اما اکنون پرواز با ظرفیت ۵۰ نفر راه اندازی شده که انتظار حمایت بیشتر در تداوم آن داریم.

تداوم پرواز رشت آستراخان نیازمند تسریع در صدور ویزا است

آکوچکیان خواستار تسریع صدور ویزا از سرکنسول گری رشت و سفارت ایران شد و تصریح کرد: انتظار می رود در امر صدور سریع ویزا برای ایرانیان علاقمندی که می خواهند از مناطق جنوبی روسیه دیدن کنند اقدام شود تا این تجار دو کشور بتوانند رفت و آمد کنند و دانشجویان تبادل استاد داشته باشند.

وی افزود: از طرف ما زمینه صدور ویزا برای روس ها تسهیل شده و طرف ۴۸ ساعت روادید صادر می شود و انتظار می رود از طرف روس ها نیز زمان صدور ویزا برای ایرانی ها تسهیل شود تا کمک کند پروازهای دائمی داشته باشیم.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه با اشاره به اهمیت گسترش تجارت با آستراخان روسیه اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد مبادلات تجاری آستراخان با شهرهای شمالی ایران به ویژه گیلان است.

وی ادامه داد: حدود ۴۰۰ میلیون دلار حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه از طریق آستراخان انجام می شود که مبلغ قابل توجهی است و می تواند افزایش پیدا کند.

ضرورت ایجاد مرکز عملیات تجاری ایران و روسیه در سرای ایرانیان

آکوچکیان به فعالیت سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه اشاره کرد و یادآور شد: این سرا با همت اتاق بازرگانی گیلان و ایران طی سال های قبل در آستراخان راه اندازی شده و نقش مهمی در تبادلات تجاری دارد و دارای معماری زیبایی است.

وی خاطرنشان کرد: سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه مورد استقبال بازرگانان بوده اما لازم است در سراسر روسیه شناخته و به مرکز عملیاتی تجاری بین دو کشور ایران و روسیه شود.

کد خبر: ۱۷۴٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha