۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
کارگران همچنان در تب کرونا؛ بیمه هم به داد روزمزدها نرسید
بازار گزارش می‌دهد؛

کارگران همچنان در تب کرونا؛ بیمه هم به داد روزمزدها نرسید

تهران - کارگران روزمزد، قالیبافان و برخی دیگر از اقشار آسیب پذیر استان تهران از دریافت بیمه بیکاری و بسته‌های حمایتی کرونا بی‌بهره‌اند.

خبرگزاری بازار- با آنکه کرونا جامعه هدف خاصی را مد نظر نگرفته اما ناخودآگاه تیر زهرآگین این ویروس بر جامعه کارگری و روزمزدهای بدون بیمه بیشتر اثر کرده است، در این گزارش، اقشار و مشاغلی از کارگران ساختمانی روزمزد و قالیبافان را زیر ذره بین قرار داده‌ایم، تا ببینیم کرونا چگونه قامت این مشاغل را خم کرده و روزگار بر این مشاغل چگونه می‌گذرد.

میدان رازی یا میدان «چوب بری» ورامین از دیرباز محلی برای تجمع کارگران روزمزد بوده است و شهروندان ورامینی هر زمان که نیاز به کارگر احساس کنند با یک نیم نگاه به این میدان می‌توانند به آن چه که می‌خواهند دست پیدا کنند، با شیوع کرونا چند روزی این میدان خالی از کارگران بود اما باز سر و کله کلونی کارگران در این میدان پیدا شده است.

سفره خالی کارگران روزمزد

یعقوب یکی از کارگران روزمزدی است، که به گفته خودش همیشه در این میدان حضور دارد و خبرنگار بازار برای جمع آوری اطلاعات چند کلامی با او به گفتگو می‌نشیند و از وضعیت کار و شغل او می پرسد.

این کارگر روزمزد که ۳۵ ساله و صاحب همسر و دو فرزند است، اینگونه از گذران روزهای سخت کرونایی می‌گوید: کرونا بلایی بر ما نازل کرده که پر رونق ترین فصل سال برای ما کارگران به بی رونق‌ترین روزهای عمرمان تبدیل شد، چنانکه مردم کارهایشان را کنسل کرده اند و نیازی به کارگر ندارند و ما با جیب‌های خالی و سرافکندگی هر روز از هفت صبح تا شب منتظر کار هستیم.

وی با اشاره به اینکه قبلاً هم فقط به اندازه خرید ضروری‌ترین مایحتاج درآمد داشته است، گفت: حالا همان آب باریک هم بر روی ما قطع شده و درآمدمان به صفر رسیده است و اگر واریز قطعی یارانه نباشد واقعاً هیچ چیزی برای خوردن نخواهیم داشت.

سلمان کارگر ساختمانی دیگری است که در دماوند زندگی می‌کند، وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: من با وجود داشتن تخصص در کارهای ساختمانی باز هم بیکار و از بیمه و مزایای آن برخوردار نیستم چرا که با آغاز کرونا ساختمان سازی نیز تعطیل شده و امیدی به یافتن کار نیست و قبل از کرونا هم مشکلاتی وجود داشت و رکود بازار ساخت و ساز و تورم به بیکاری ما دامن زده بود اما باز هم کم و بیش درآمدی کسب می‌کردیم اما حالا کرونا سبب شده بسیاری از اموری که نیازمند کمک کارگران فصلی و روزمزد هستند تعطیل شود.

وی گفت: چشم امیدم به دریافت بیمه بیکاری بود، که بتوانم در این دوران روزی بگذرانم اما گویا کارگران روزمزد جز بیمه بگیران محسوب نمی‌شوند و علناً بیمه به درد این روزهای ما هم نمی‌خورد.

بیکاری چهار ماهه کارگران ساختمانی در دماوند

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی دماوند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود کشور، کارگران بیش از چهار ماه است کاری ندارند و بیکار هستند و در سال‌های اخیر و به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم و به ویژه چند ماه گذشته که کل کشور درگیر ویروس کرونا شد، بسیاری از اقشار جامعه به خصوص کارگران ساختمانی وضعیت مطلوبی ندارند.

عبدلی‌راد افزود: کارگران ساختمانی وضعیتی به نسبت بغرنج‌تر از سایر مشاغل دارند و کمتر کارگری را می‌توان یافت که توانسته باشد، بیش از چهار ماه سر کار رفته باشد و اکثر کارگران ساختمانی شهرستان دماوند در این مدت فاقد کار هستند و در این زمینه اهداف انجمن کاملاً مشخص است و ما پیگیر تمامی مشکلات هستیم اما متأسفانه کارگران ساختمانی جایی در قانون کار ندارند که این خلاء قانونی محسوب می‌شود.

قالیبافان هم بی‌نصیب از دریافت بیمه بیکاری

در ادامه به سراغ قالیبافان رفتیم، زنان بهارستانی از جمله بانوانی هستند که در خانه با بافتن تار و پود قالی مشغولند تا باری از دوش زندگی بردارند.

سمیه یکی از زنان قالیباف و سرپرست خانوار است که با قالیبافی امرار معاش می‌کند، وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص چگونه گذشتن حال و روز این ایام می‌گوید: ۳۷ سال سن دارم و سرپرست خانوار و دارای دو فرزند هستم، همسرم کارگر بود و چند سالی است که در اثر تصادف فوت شده و بار زندگی بر دوش من قرار گرفته است و با قالیبافی روزگار سپری می‌کنم.

وی با اشاره به این که با هزار مصیبت و گرفتاری توانسته از بیمه قالیبافی بهره‌مند شود، گفت: با هر مشکلی که بود حق ماهیانه بیمه‌ام را پرداخت می‌کردم و با وجود کم رونقی خرید و فروش قالی مبلغی را به این مقوله اختصاص می‌دادم، اما با شیوع کرونا بازاری برای فروش قالی بافته شده‌ام پیدا نمی‌کنم و کسی تمایل به خرید ندارد.

این بانوی قالیباف افزود: امیدوار بودم که دولت به ما قالیبافان نیز بیمه بیکاری پرداخت کند، اما گویا قالیبافان از دریافت آن محروم هستند.

اصناف حوزه فرش در بند ۱۰ دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی و بسته‌های حمایتی لحاظ شوند

رئیس‌مرکز ملی فرش دستباف ایران در خصوص وضعیت قالیبافان در زمان کرونا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به تأثیر قابل‌توجه شیوع کرونا بر فعالیت‌های بخش عمده‌ای از فعالان حوزه تولید و فروش فرش دستباف که در قالب واحدهای صنفی فعالیت می‌کنند و همین‌طور تمهیداتی که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک‌مرکزی برای بهره‌مندی اصناف از تعویق تسهیلات و سایر کمک‌های پیش‌بینی شده، این مرکز به‌دنبال آن است که اصناف تولیدی و توزیعی فرش دستباف در بند ۱۰ دستورالعمل ابلاغی بانک‌مرکزی و بسته‌های حمایتی وزارت لحاظ شود.

فرحناز رافع افزود: از منظر اقتصادی، بافندگان فرش دستباف به خصوص بخشی که بیمه نیستند در مقایسه با سایر اصناف آسیب بیشتری متحمل خواهند شد و از همین‌رو بیمه تأمین‌اجتماعی از سوی دولت برای دست‌اندرکاران فرش در نظر گرفته شود تا مشاغل خرد آسیب‌دیده از کرونا از بین نروند.

دریافت بیمه بیکاری حداقل خواسته کارگران روزمزد و فصلی است، اما این که چه ساز و کاری برای شناسایی و کمک به این اقشار اندیشیده شود و موضوع کرونا تا به کی وجود خواهد داشت و پاسخگوی سفره خالی این کارگران چه کسی خواهد بود سوال‌هایی است، که برای دریافت پاسخ عملی آن باید منتظر ماند.

کد خبر: ۱۷٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha