۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۲
 مالیات بهترین روش برای اداره کشور است| مشوق‌های حمایتی برای مالیات‌دهندگان در نظر گرفته شود
کارشناس مسائل اقتصادی:

مالیات بهترین روش برای اداره کشور است| مشوق‌های حمایتی برای مالیات‌دهندگان در نظر گرفته شود

کارشناس اقتصادی گفت: در تمام کشورهای دنیا بهترین روش برای اداره کشور دریافت مالیات است، دولت باید تجار را وادار سازد تا نسبت به میزان درآمد خود مالیات پرداخت کنند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مهرداد لاهوتی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس درباره تفکیک حساب‌های تجاری و غیر تجاری گفت: راه وصول مالیات در کشور باید هموار شود، البته اجرای آن نباید به اجحاف در حق مردم بیانجامد، اما بدون شک از این طریق شفاف‌سازی مالی دراقتصاد به دست خواهد آمد. علاوه براین با تمرکز بر موضوع مالیات دیگر تنها منبع درآمدزا نفت نخواهد بود و درآمد حاصل از نفت را می‌توان فقط در کارهای تولیدی یا سرمایه گذاری‌های اقتصادی به کار برد.

وی در ادامه اضافه کرد: مسئله پراهمیت فاقد شخصیت حقوقی بودن برخی از درآمدها است که اتفاقا میزان آن هم قابل توجه است. تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری چگونگی پر شدن حساب‌های بانکی را روشن می‌کند. برفرض مبلغی که به حساب فروشنده یک ملک وارد می‌شود، پولی است که مالیات و عوارض آن پرداخت شده و این با حساب بانکی یک فروشنده تفاوت دارد. البته برخی از فعالان اقتصادی و تجار حساب‌های مختلفی برای استفاده در اختیار دارند که به نوعی از این طریق فرار مالیاتی انجام می‌دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص یادآور شد: دولت باید دقت کند تا در این گرداب ایجاد شده، آسیبی به کسی وارد نشود. تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری تا حدودی می‌تواند از کسانی که قصد فرار مالیاتی از مسیرهای مختلف را دارند، جلوگیری به عمل آورد.

این نماینده سابق مجلس درباره شفافیت مالی ابراز کرد: دریافت مالیات درواقع برابر با شفافیت مالی است و پرداخت آن برای کسانی که کسب درآمد کرده‌اند، باید الزامی باشد. مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده در زمان خرید کالا دریافت می‌شود، اما مالیات بر درآمد قسمت مشکل‌دار است که باید شرایط پرداخت آن روشن شود و نیاز است تا افرادی که شرکت شخصی دارند و تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا با استفاده از راه‌های مختلف مالیات پرداخت نکنند و در صورت پرداخت هم سعی دارند تا از مقدار آن با توسل به روش‌هایی بکاهند، مورد توجه بیشتر قرار گیرند.

لاهوتی در ادامه اظهار داشت: در تمام کشورهای دنیا بهترین روش برای اداره کشور دریافت مالیات است، اما در کشور ما به دلیل آنکه مسیر دریافت مالیات تمرین نشده، حس خوبی نسبت به آن وجود ندارد. دولت باید تجار را وادار سازد تا نسبت به میزان درآمد خود مالیات پرداخت کنند، اما از طرف دیگر هم لازم است تا این صنف را مورد حمایت قرار دهد، زیرا کسب درآمد به پرداخت مالیات منجر می‌شود و وقتی درآمدی به دست نیاید، مالیاتی هم وجود نخواهد داشت.

کد خبر: ۱۷۴٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha