۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
رکورد آمادگی ۹۸ درصدی در نیروگاه‌های حرارتی کشور
رئیس مرکز مادر تخصصی توسعه نیروگاه‌های حرارتی عنوان کرد

رکورد آمادگی ۹۸ درصدی در نیروگاه‌های حرارتی کشور

رئیس مرکز مادر تخصصی توسعه نیروگاه‌های برق حرارتی گفت: امسال به رکورد آمادگی ۹۸ درصدی در نیروگاه‌های حرارتی کشور دست یافتیم که رکوردی بهتر از شاخص‌های جهانی است.

به گزارش بازار، عبدالرسول پیشاهنگ افزود: تا امروز موفق به افزایش ظرفیت حدود ۴۵۰۰ مگاواتی شدیم که هزار مگاواتش ارتقایی است و ۳۵۰۰ مگاوات در ۲۳ واحد نیروگاهی جدید است که ۳ واحد آن در نیروگاه‌های راشد تربیت حیدریه، زاهدان و عسلویه وارد مدار تولید شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته به لحاظ تامین برق، سال دشواری بوده است، گفت: از همان اوایل شهریور سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی‌ها برای عبور موفق و بهتر از پیک سال جاری یعنی تابستان ۱۴۰۱ آغاز شد و این در حالی بود که امسال با گرمای هوا و خشکسالی نیز مواجه بودیم.

رئیس مرکز مادر تخصصی توسعه نیروگاه‌های برق حرارتی، بخشی از برق تولیدی کشور را برقآبی عنوان کرد و افزود: کمبود بارش از یک طرف باعث می‌شود تولید برق در نیروگاه‌های برقابی کاهش پیدا کند و از سمت دیگر باعث می‌شود سطح آب‌های زیرزمینی پایین‌تر رفته و مصرف برق برای تولید یا استحصال آب کشاورزی افزایش یابد که همه این‌ها ناترازی حدود ۱۵ هزار مگاواتی سال گذشته را تشدید کرد.

وی با بیان اینکه یک برنامه جامع صد اقدامی برای عبور موفقیت آمیز از پیک بار تابستانی ۱۴۰۱ تنظیم شد، این برنامه را دارای سه رکن اصلی افزایش ظرفیت تولید برق، استفاده حداکثری از ظرفیت تولید برق و مدیریت مصرف عنوان کرد.

پیشاهنگ در خصوص رکن اول از این برنامه یعنی ظرفیت تولید برق گفت: هدف گذاری شد که ظرفیت تولید برق کشور برای سال ۱۴۰۱ حدود ۶ هزار مگاوات افزایش پیدا کند که حدود سه برابر متوسط افزایش ظرفیت درسال‌های گذشته بود. در بخش اول با افزایش ظرفیت هزار مگاواتی، رکوردی در افزایش ظرفیت سالانه در سال‌های اخیر بوده که حدود ۱۱۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت از طریق ارتقای توان عملی نیروگاه‌های موجود اتفاق افتاد.

معاون وزیر و رئیس مرکز مادر تخصصی توسعه نیروگاه‌های برق حرارتی در ادامه درخصوص رکن دوم این برنامه گفت: یک ناوگان گسترده تولید برق حرارتی و غیر حرارتی در کشور داریم که حدود ۸۰ درصد ظرفیت تولید برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی اتفاق می‌افتد و حدود ۱۲ درصد ظرفیت مربوط به ظرفیت نیروگاه‌های برقابی و الباقی هم نیروگاه‌های دیگه مثل اتمی، مقیاس کوچک، نیروگاه‌های تجدید پذیر و ... است. بخش دیگر برنامه احداث نیروگاه‌های جدید بود یک افزایش ظرفیت ۴ هزار و ۴۰۰ مگاواتی در نیروگاه‌های حرارتی بزرگ و همین طور یک افزایش ظرفیت ۵۰۰ مگاواتی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر برنامه ریزی شد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از نیروگاه‌ها عمر بالایی دارند و طبیعتا تعمیر و نگهداری آن‌ها کار سختی است، افزود: در عین حال همه نیروگاه‌های حرارتی نیاز به بهره برداری با دقت و نگهداری مستمر دارند. امسال با توجه به پیش بینی که انجام شد ۹۴ هزار برنامه مگاوات رو در زمان خودش یعنی تا پایان اردیبهشت ماه به اتمام رساندیم. حدود ۵۰۰ مگاوات هم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و مولدهای مقیاس کوچک به بهره برداری رسیدند. تلاش می‌شود ۶ هزار مگاوات دیگر در طول یکسال آینده به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.

به گفته آقای پیشاهنگ بخش سوم این برنامه، مدیریت مصرف در امور مشترکین و صنایع بود که نقش مهمی در کمک به صنعت برق داشت. حدود ۴۰ درصد مشترکین نسبت به تابستان سال گذشته برق کمتری مصرف کردند که صدا و سیما در این زمینه نقش بسیار موثری داشت.

وی درخصوص نقش صنایع نیز گفت: همین طور صنایع بزرگ، صنایع کوچک، متوسط همکاری بسیار و خوبی کردند برای اینکه این موفقیت به دست آید. برق صنایع نیز قطع نشد یک برنامه هماهنگ شده مدیریت مصرف برای حدود ۵۰ هزار واحد صنعتی به کار گرفته شد و نسبت به سال گذشته ۹ صنعت بزرگ در طول این دوره سه ماهه حدود ۱۴ درصد برق بیشتری مصرف کردند بنابراین نه تنها برق بیشتری مصرف نشد بلکه برق بیشتری در صنایع مصرف شد و به همین دلیل خلل کمتری به تولید آهن، فولاد و سیمان به عمل اومد.

رئیس مرکز مادر تخصصی توسعه نیروگاه‌های برق حرارتی در پایان پیش بینی کرد: از نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲ تلاش می‌شود مجموعاً ۱۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.

کد خبر: ۱۷۴٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha