۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
توجه به اهلیت در واگذاری پروژه های مدیریت شهری| گره کار سرمایه گذاران باز شود
گزارش خبری؛

توجه به اهلیت در واگذاری پروژه های مدیریت شهری| گره کار سرمایه گذاران باز شود

تبریز- توجه به اهلیت در واگذاری پروژه های مدیریت شهری و لزوم باز شدن گره های کار سرمایه گذاران از موارد مطرح شده در هشتاد و نهمین نشست شورای گفتگوی استان آذربایجان شرقی بود.

به گزارش خبرنگار بازار، یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی تبریز صبح یک شنبه در هشتاد و نهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با اشاره ای به دستور جلسه این نشست با موضوع «بررسی چالش های سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی در حوزه مدیریت شهری استان» اظهار داشت: سرمایه گذاری یکی از ارکان اصلی و موثر در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور است و مولفه هایی نظیر افزایش درآمد ملی، ارتقای بهره وری و دستیابی به سطح مطلوبی از اشتغال در جامعه، مستلزم رشد مداوم و افزایش تشکیل سرمایه خواهد بود.

وی ادامه داد: با وجود ظرفیت های قانونی و اجرایی، سرمایه گذاری در مدیریت شهری در کشور با چالش هایی مواجه است که این چالش ها متاسفانه در استان آذربایجان شرقی علیرغم برخورداری از پتانسیل های بالاتر از سایر استان ها، نمود بیشتری دارد.

ژائله با تاکید بر اینکه امنیت سرمایه گذاری یکی از مهم ترین عوامل در جذب سرمایه گذاری است، گفت: برای جذب سرمایه گذار کاهش ریسک سرمایه گذاری امری ضروری بوده چرا که سرمایه گذار به دنبال پروژه هایی با حداقل ریسک، مطمئن و قابل اعتماد است.

رییس اتاق تبریز افزود: از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و سهم اندک اعتبارات استانی از بودجه کل کشور، امیدی به توسعه یا تقویت زیرساخت های مدیریت شهری مشاهده نمی شود. عدم وجود تناسب بین اعتبارات تخصیص یافته و ظرفیت های استان، شهر را از نیل به اهداف توسعه باز داشته و یکی از دلایل توسعه نیافتگی استان شده است.

توجه به اهلیت در واگذاری پروژه های مدیریت شهری| گره کار سرمایه گذاران باز شود

وی ادامه داد: وجود پروژه های نیمه تمام سرمایه گذاری نیز از جمله مهم ترین مسائل سرمایه گذاری در مدیریت شهری است که باید در اولویت نخست برنامه ها قرار گیرد. بنابراین اولین مسیری که مدیریت شهرداری و سرمایه گذاری باید طی کند، شناسایی معضلات و بررسی راهکار فعال کردن این پروژه ها است.

ژائله با تاکید بر وجود هماهنگی و تعامل بین ارگان های نظارتی گفت: باید شاهد خارج شدن روند سرمایه گذاری ها از حاشیه باشیم تا سرمایه گذاران با جان و دل به پای کار بیایند.

رییس اتاق تبریز توجه به اهلیت در واگذاری ها را مهم دانسته و گفت: واگذاری این نوع پروژه ها به افراد غیرکارشناس، مشکل ساز است که در این خصوص نهادهای نظارتی باید با دقت بیشتری وارد عمل شوند.

توجه به اهلیت در واگذاری پروژه های مدیریت شهری| گره کار سرمایه گذاران باز شود

شهرداری، گره های کار سرمایه گذاران را شناسایی و رفع کند

محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به اینکه سرمایه گذاری شهری به طور مستقیم در سرمایه گذاری سایر بخش ها نیز موثر است، گفت: هر چقدر تبریز، آبادتر باشد، بخش های دیگر ما همچون کشاورزی، گردشگری و خدمات نیز توسعه بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: از تیم جدید شهرداری انتظار داریم که گره گاه های مجموعه شهرداری که پیش روی سرمایه گذار است را شناسایی و رفع کند. از سوی دیگر باید شاهد همکاری و تعامل شهرداری با سایر دستگاه های مرتبط باشیم.

کلامی با تاکید بر لزوم تکریم سرمایه گذاران گفت: سرمایه گذار به دنبال جایی است که در آن حفظ سود، تکریم و احترام توامان باشد.

توجه به اهلیت در واگذاری پروژه های مدیریت شهری| گره کار سرمایه گذاران باز شود

باید به فکر شناسایی و رفع میدانی موانع باشیم

بابک محبوب علیلو، دادستان تبریز با تاکید بر وجود واقع بینی و واقع نگری در قضایا گفت: برای برون رفت از مشکلات، صرف طرح آن کافی نبوده و باید اقدام به ارائه راهکار کنیم؛ راهکاری که بتواند ما را از گردنه مشکلات خارج کند.

وی با تاکید بر لزوم تشخیص و شناسایی میدانی و مصداقی مشکلات امنیت سرمایه گذاری گفت: تا زمانی که این موارد و مصادیق به طور کامل مشخص نشود، به نتیجه ای نخواهیم رسید. به همین دلیل به جای برگزاری همایش های بی نتیجه باید به فکر شناسایی و رفع میدانی موانع باشیم.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر ایجاد تضمین لازم برای سرمایه گذاران گفت: در خصوص حل مشکل معارض، باید زمینی را به مشارکت بگذاریم که مطمئن باشیم معارضی نداشته باشد.

عزیز امن الهی با تاکید بر لزوم علت یابی شکست پروژه های قبلی نیز گفت: در این راستا تعدد سیستم های نظارتی، سبب شده تا شاهد نظارت های تضمین کننده ای نباشیم.

بروکراسی های اداری برای سرمایه گذاران کمتر شود

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: برای جذب سرمایه گذار در پروژه های شهری نیاز است که شاهد کم شدن بروکراسی های اداری برای پیشبرد امور این افراد باشیم.

شهرام دبیری ادامه داد: باید میثاق نامه ای از سوی مسئولان امضا شود تا سرمایه گذار به راحتی آن را ملاحظه کرده و نسبت به آینده سرمایه گذاری خود مطمئن شود.

گفتنی است در این نشست، دستورجلسه انتخاب هشت نفر از مدیران عامل شرکت های برتر خصوص و تعاونی یا روسای تشکل های تعاونی و خصوصی مطابق " جزء (۴) بند (د) ماده (۱) دستورالعمل نحوه اداره جلسات شوراهای استانی به جلسه بعدی شورای گفتگوی استان موکول شد.

کد خبر: ۱۷۴٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha