۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
ایران در رتبه سوم کشورهای توسعه دهنده سی ان جی

ایران در رتبه سوم کشورهای توسعه دهنده سی ان جی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: چین با ۸ هزار و ۶۰۰ جایگاه عرضه سی ان جی در رتبه نخست این صنعت است؛ رتبه دوم به پاکستان اختصاص دارد و ایران نیز، رتبه سوم در این حوزه را داراست.

به گزارش بازار، علی اکبر نژادعلی افزود: از نظر مصرف سوخت سی ان جی، ایران پس از چین، در رتبه دوم قرار دارد و روزانه ۲۳.۵ میلیون لیتر از این سوخت، در کشورمان مصرف می شود. جایگاه های موجود، این ظرفیت را دارند که تا ۴۰ میلیون مترمکعب نیز سوخت سی ان جی را عرضه کنند.

وی گفت: می توانیم ۱۷ میلیون مترمکعب سی ان جی بیشتری را در خودروها بسوزانیم و به همین میزان، در مصرف سوخت مایع صرفه جویی کنیم تا تراز تامین انرژی بخش حمل و نقل، مثبت شود؛ چرا که روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر معادل بنزین، نیاز به انرژی در این بخش داریم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در ادامه درخصوص جایگاه صنعت سی ان جی گفت: با رشد احداث جایگاه های سی ان جی از سال ۱۳۸۳ تا پایان تیر ۱۴۰۱، ‌ بالغ بر ۹۴ میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده که اگر این صنعت توسعه نمی یافت، مجبور به واردات این میزان بنزین می شدیم.

آقای علی اکبر نژادعلی، با بیان این که صنعت سی ان جی از سال ۱۹۳۰ در آمریکا شکل گرفته و اکنون در ۲۰ کشور جهان توسعه یافته، افزود: در کشور ما نیز ۲۳۳۶ جایگاه اختصاصی سی ان جی وجود دارد که از سال ۱۳۸۰ تاکنون راه اندازی شده اند.

وی ادامه داد: سال ۱۳۵۶ در شیراز، روی هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروی سواری تجهیزات سی ان جی نصب شد و دو ایستگاه برای تغذیه این سوخت اختصاص پیدا کرد؛ همین تجربه در سال ۱۳۶۶ در مشهد دنبال شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با پیشرفت تولید خودرو، مصارف سوخت نیز افزایش یافت؛ به طوری که در سال ۱۳۷۹، تراز تولید و مصرف بنزین در ایران، ‌ به میزان ۶ میلیون لیتر در روز، منفی شد. این موضوع منجر به مصوبه سال ۱۳۸۰ دولت شد که ۳ میلیارد دلار را برای احداث ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی ان جی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو گازسوز اختصاص داد.

وی افزود: تاکنون در ۲ هزار و ۵۴۲ جایگاه، تجهیزات سی ان جی نصب شده و بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو نیز، در کارگاه های مرتبط به بهره برداری رسیده اند. مصرف جدی این سوخت هم از سال ۱۳۸۳ در کشور رونق گرفت و تولید انرژی مورد نیاز خودروها، از مصرف پیشی گرفت؛ به طوری که تا اواسط سال ۱۳۸۸، سرمایه اولیه ۳ میلیارد دلاری بازگشت و از آن زمان تاکنون، بالغ بر ۴۸ تا ۴۹ میلیارد دلار، مانع از واردات بنزین شد.

وی درباره توزیع جایگاه های سی ان جی در استان های مختلف، ‌ با تاکید بر اینکه زیرساخت اولیه احداث جایگاه های سی ان جی در هر نقطه از کشور، اتصال آن نقطه به شبکه گاز سراسری است، گفت: استان سیستان و بلوچستان اخیراً گازرسانی شده و علت اینکه در این استان فقط یک جایگاه سی ان جی وجود دارد، همین است که دیر به شبکه گاز طبیعی سراسری وصل شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: اکنون شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، این قابلیت را دارد و از ورود سرمایه‌گذاران استقبال می‌کند که در صورت رعایت شرایط مندرج در درگاه ملی مجوزها، بتوانند از تجهیزات رایگان برای احداث جایگاه های سی ان جی در این استان استفاده کنند.

آقای نژادعلی ادامه داد: هر کدام از این جایگاه ها بین ۱۳ تا ۱۴ میلیارد تومان هزینه تامین تجهیزات نیاز دارد؛ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می تواند این تجهیزات را برای حداکثر ۱۷ جایگاه در این استان به صورت رایگان تامین کند.

وی تاکید کرد: هم اکنون روزی ۱۰۲ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم که در مقایسه با پارسال، ۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. ۱۰۶.۵ میلیون لیتر در روز گازوئیل نیز در کشور مصرف می شود؛ ۲۸.۶ میلیون لیتر آن، مربوط به حوزه نیروگاهی و ۷۷.۸ نیز در حوزه غیر نیروگاهی به مصرف رسیده که نسبت به سال گذشته، ۱۱.۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول در پایان گفت: صنعت سی ان جی از سال ۱۳۸۳ تا پایان تیر ۱۴۰۱، بالغ بر ۹۴ میلیارد لیتر منجر به صرفه جویی در مصرف بنزین شده که این آمار نشان می‌دهد، اگر صنعت سی ان جی در این حوزه به کشور کمک نمی کرد، مجبور به واردات این میزان فراورده از خارج کشور می شدیم.

کد خبر: ۱۷۴٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha