۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
سرنوشت مبهم ۳۰۰ میلیون یورو دارو و تجهیزات در گمرک| کمبود برخی از داروها تا مالیاتی که حذف نشد
بازار گزارش می دهد

سرنوشت مبهم ۳۰۰ میلیون یورو دارو و تجهیزات در گمرک| کمبود برخی از داروها تا مالیاتی که حذف نشد

۳۰۰ میلیون یورو دارو و تجهیزات پزشکی در انتظار لغو مالیات واردات دارو در گمرک بلاتکلیف مانده و شرکت ها برای اینکه کالاها در لیست اموال متروکه قرار نگیرند ناچار به پرداخت هزینه مضاعف شده اند.

بازار؛ گروه صنعت: طرح معافیت واردات دارو که از چندی پیش به دنبال حذف ارز دارو و اجرای طرح دارویار مطرح شده، بعد از تصویب یک فوریت در مجلس شورای اسلامی هنوز به نتیجه ای نرسیده است. از این رو در شرایطی که نقدینگی داروسازان با نزدیک هفت برابر شدن بهای ارز به شدت کاهش یافته، شرکت های واردکننده برای جلوگیری از متروکه شدن ۳۰۰ میلیون یورو دارو و تجهیزات پزشکی ناچار به پرداخت هزینه گزافی به گمرک شده اند.

همچنین این شرایط باعث شده که با اجرای طرح دارویار، حذف ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و اصلاح سیاست‌ های ارزی دارو، داروسازان با چالش های جدی مالی به ویژه مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی مواجه شوند. همچنین با ترخیص نشدن ۳۰۰ میلیون یورو دارو و تجهیزات پزشکی نه تنها چرخ صنعت کند می شود بلکه همین حالا هم در برخی از داروها از جمله داروهای صرع کمبود جدی ای ایجاد شده است.

رانت خواری یا جلوگیری از کمبود دارو

بیش از یک هفته از جلسه علنی مجلس برای لغو مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی می گذرد و هنوز سرنوشت ۳۰۰ میلیون یورو دارو و تجهیزات پزشکی که در گمرک مانده در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ طرحی که پیش بینی شده بود هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی مورد موافقت و اجرا در بیاید اما مسکوت مانده است.

بر این اساس چهارشنبه گذشته نمایندگان با ۱۲۹ رای موافق، ۵۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ رای ماخوذه با بررسی این لایحه با قید دو فوریت مخالفت کردند. با تقاضای دولت یک فوریت این لایحه به رای مجلس گذاشته شد که با ۱۳۴ رای موافق، ۴۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ رای ماخوذه به تصویب رسید. در این رابطه نصراله پژمان فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ضمن اعلام مخالفت خود با طرح دو فوریتی لایحه حذف مالیات بر ارزش افزوده واردات دارو و تجهیزات پزشکی گفته که هنوز جوهر قانون مالیات بر ارزش افزوده خشک نشده که دولت به دنبال اصلاح آن است.

همچنین این نماینده مجلس لغو مالیات بر ارزش افزوده واردات دارو را به مثابه تسهیل رانت خواری معرفی کرده که نه تنها می تواند به کاهش قیمت دارو منتهی شود بلکه باعث احتکار دارو در بازار و عدم مدیریت توزیع می شود.

البته محمد علیپور عضو کمیسیون اقتصادی ضمن رد صحبت های پژمان فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفته که لایحه مذکور برای داروها و تجهیزات پزشکی که نسخه تولید داخل ندارند در نظر گرفته شده است. همچنین اجرای این طرح را ضروری خوانده؛ چرا که با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برخی از داروها همین حالا کم یاب و در بعضی از موارد حتی نایاب شده اند.

رسوب ۳۰۰ میلیون یورو دارو و تجهیزات در گمرک

مرتضی خیرآبادی، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز تصمیم مجلس به عدم تصویب دو فوریت طرح لغو معافیت مالیات ارزش افزوده واردات دارو و تجهیزات پزشکی را در نتیجه اعمال قدرت برخی ذینفعان خواند و گفت: برخی که مخالف اجرای طرح دارویار بودند نگذاشتند طرح معافیت مالیاتی واردات دارو در مجلس رای بیاورد و اکنون شاهد هستیم داروی مورد نیاز مردم در گمرک بلاتکلیف مانده است.

وی با اشاره به اینکه دست های پشت پرده نگذاشت طرح دو فوریت مجلس رای بیاورد اضافه کرد: برخی در تلاش هستند که جامعه داروسازی را منحرف کنند که باید جلوی آن ها گرفته شود.

خیرآبادی: برای اینکه شرکت های داروسازی بتوانند مواد اولیه مورد نیازشان را تولید کنند به طور قطع نیاز به نقدینگی دارند و اگر نتوانند ملزومات تولید را تهیه کنند بحران کمبود دارو که اکنون در آفریقا شاهد آن هستیم در ایران تکرار می شود

خیرآبادی با اشاره به شدت یافتن بحران نقدینگی در صنعت دارو ادامه داد: برای اینکه شرکت های داروسازی بتوانند مواد اولیه مورد نیازشان را تولید کنند به طور قطع نیاز به نقدینگی دارند و اگر نتوانند ملزومات تولید را تهیه کنند بحران کمبود دارو که اکنون در آفریقا شاهد آن هستیم در ایران تکرار می شود. همچنین بعید نیست که شرکت ها برای جبران نقدینگی و گرفتن سهم بیشتری از بازار به سمت تخفیف دادن رو بیاورند که مشکل را دو چندان می کند.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی اضافه کرد: یکی از راه حل های جبران بخشی از نیاز مالی شرکت ها ارائه تسهیلات از سوی بانک ها است که بتوانیم طی دو تا سه ماه آینده حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی جذب کنیم تا صندوق دولت پر شود و بتواند بیمه ها را پوشش دهد.

خیرآبادی تاکید کرد: این ۲۵ هزار میلیارد تومانی که ناشی از اختلاف ارز نیما و ارز ترجیحی است باید زودتر به صندوق دولت برگردد تا بتواند سازمان بیمه سلامت را تغذیه کند. جلسات متعددی را در مجلس داشتیم اما سازمان تامین اجتماعی قدری طرح را دچار مشکل می کند و هنوز نقدینگی مازادی که قرار بود به داروخانه ها بدهد را نداده است.

وی ضمن اظهار ناراحتی از عدم تصویب طرح دو فوریتی مجلس بیان کرد: سازمان غذا و دارو در چند جبهه بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت، قیمت گذاری با سازمان حمایت و دولت در حال جنگ است و حالا بحث نقدینگی شرکت ها و مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه ها هم به آن اضافه شده است.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی افزود: در حال حاضر ۳۰۰ میلیون یورو دارو و تجهیزات پزشکی در گمرک خاک می خورد و فعالان صنعت دارو هزینه هنگفتی را پرداخت می کنند تا کالاهای وارداتی متروکه نشوند. همین الان اگر کالا بیش از دو ماه ترخیص نشود گمرک ۲.۵ درصد از ارزش کالا را دریافت می کند تا آن را متروکه نکند.

خیرآبادی تاکید کرد: خیلی از شرکت ها ناچار شدن این پول را پرداخت کنند تا قانون تصویب شود و ۹ درصد مالیات را پرداخت نکنند. ۹ درصد برای شش ماه آینده ما حداقل بر اساس برآورد بنده هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است. حالا صنعتی که در این وضع بی پولی باید هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی هم پرداخت کند هم قیمت به آن داده نمی شود و هم از نقدینگی آن کاسته می شود. افرادی که این کار را می کنند چطور می خواهند پاسخگو مشکلاتی که ایجاد می شود باشند؟

نگرانی از کمبود دارو در کشور

حسن کربکندی، عضو انجمن داروسازان استان اصفهان نیز با تاکید بر عواقب تاخیر مجلس در حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از واردات دارو و تجهیزات پزشکی بدون نمونه مشابه گفت: همین الان بازار داروی کشور با کمبودهای جدی ای مواجه شده است و به نظر می رسد این کمبودها با نزدیک شدن فصول سرد چالش برانگیز شود؛ چرا که همین الان در تامین داروی آنتی بیوتیک دچار مشکل هستیم. همچنین یکی از چالش های ما در حوزه تامین سرم است.

کربکندی: همین الان بازار داروی کشور با کمبودهای جدی ای مواجه شده است و به نظر می رسد این کمبودها با نزدیک شدن فصول سرد چالش برانگیز شود؛ چرا که همین الان در تامین داروی آنتی بیوتیک دچار مشکل هستیم. همچنین یکی از چالش های ما در حوزه تامین سرم است

وی با اشاره به اینکه فقط داروهای عمومی نیستند که دچار کمبود شده اند تصریح کرد: متاسفانه داروهای تخصصی همچون داروی مورد نیاز بیماران صرع از جمله فنی توئین، لیسکانتین و غیره در داروخانه ها به راحتی پیدا نمی شود. البته این داروها در بازار غیر رسمی همچون ناصرخسروی فضای مجازی با هزینه های گزاف پیدا می شود که مشکل شدیدی برای بیماران ایجاد کرده است.

کربکندی ادامه داد: همین حالا فنی توئین که در بازار به سادگی یافت نمی شود در فضای مجازی به قیمت گزاف یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می شود. نکته قابل توجه این است که حتی داروی لیسکانتین که فقط به داروخانه های دولتی ارائه می شود هم در بازار سیاه دارو موجود است و به راحتی خرید و فروش می شود.

این عضو انجمن داروسازان اصفهان با اشاره به طرح دو فوریتی حذف مالیات بر ارزش افزوده از واردات دارو و تجهیزات پزشکی که همچنان مسکوت مانده تاکید کرد: تصویب این طرح به طرز عجیبی متوقف شد و باید بررسی کرد منافع چه کسانی در این حوزه مانع اجرای طرحی شده که باعث رسوب و به دام افتادن داروها در گمرک می شود و به کمبود دارو در سطح کشور دامن می زند؟

ماده واحده لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به این شرح است: ماده واحده- از سال ۱۴۰۱ مواد اولیه دارویی، مواد اولیه شیر خشک اطفال، مواد اولیه و قطعات ساخت و یدکی تجهیزات و ملزومات پزشکی و توان‌ بخشی و تجهیزات پزشکی با دوام (دستگاه‌ ها) که فاقد مشابه تولید داخلی باشند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در گمرک معاف هستند.

تبصره- در صورتی که موارد مذکور تولید مشابه داخلی داشته باشد، اگر واردات آن به دلیل کمبود داخل نسبت به نیاز بازار ضرورت داشت، واردات آنها با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۳۹۸، مشمول مالیات بر ارزش افزوده با نرخ دو درصد (۲%) در مبادی گمرکی است.

کد خبر: ۱۷۴٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • غلامرضا TH ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      3 0
      با هم کنار بیاید. حقوق یک دیگر را مراعات کنید. مشکل حل میشود. مردم هم هزینه های تحمیلی را پرداخت میکنند. گرانی دارو هم مانند سایر اقلام عادی میشود. ما انقلاب نکردیم که خربزه ارزان بشه.