۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
دلالان در مناطق عشایری جولان می دهند| فروش دام های مولد به پائین ترین قیمت
با حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت نهاده ها؛

دلالان در مناطق عشایری جولان می دهند| فروش دام های مولد به پائین ترین قیمت

اردبیل - با حذف ارز ترجیحی و افزایش ۵ برابری قیمت نهاده ها عشایر شاهسون مغان در دامنه های سبلان نسبت به حراج دام های خود به قیمت نازل اقدام کردند.

به گزارش خبرنگار بازار، در حالی که عشایر آخرین روزهای خود را در ییلاقات سبلان سپری می کنند با توجه به بروز خشکسالی در تامین نهاده های مورد نیاز دام خود با مشکل جدی روبرو شدند و به همین خاطر تصمیم گرفتند تا حتی دام مولد خود را نیز به فروش برسانند.

در همین رابطه سرپرست امور عشایری استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار اظهار کرد: آثار خشکسالی در ییلاقات و دامنه های سبلان نیز کاملا مشهود است و عشایر کوچرو برای تامین نهاده های دامی خود با تنگنا و مضیقه روبرو هستند.

حاتم طهماس پور خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش پنج برابری نهاده های دامی ضرورت ذخیره سازی جو، علوفه و سایر نهاده ها برای فصل پائیز و زمستان عشایر بسیار ضروری است و بهتر است با برنامه ریزی دقیق در این حوزه اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گیرد.

وی تلاش دلالان را برای خرید دام مولد عشایر در این فصل سال یادآور شد و بیان کرد: اگر تدبیری نیندیشیم مبادله پایاپای گوسفند با نهاده های دامی کار را به جائی می کشاند که عشایر در پایان فصل کوچ بدون گوسفند به قشلاقات بازگردند.

اما وضعیت فوق بحرانی جامعه عشایری استان اردبیل در تابستان امسال و تداوم خشکسالی ها و افزایش سرسام آور قیمت نهاده های دامی کار را برای عشایر شاهسون سخت و دشوار کرده و در حالی که تا یک ماه آینده کوچ پائیزه شروع می شود در قشلاقات نیز از هم اکنون زمزمه کمبود علوفه و نهاده های دامی برای عشایر شنیده می شود که در این آوردگاه سخت برخی از عشایر مجبور شدند تا دام زنده خود را به پائین ترین قیمت در مقایسه با نرخ گوسفند زنده در بازار به فروش برسانند که در این بین دلالان و واسطه گران بیشترین سود را به جیب زده و تولیدکنندگان در مظلومیت کامل نظاره گر به یغما رفتن سرمایه های خود هستند.

کد خبر: ۱۷۴٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      0 0
      وقتی صد تا گوسفند از مرزها قاچاق می شد عد ه ای فریادشان گوش فلک را کر میکر د که ای داد ذخایر ژنتیکی مملکت از دست رفت. بیچاره شدیم . و ، ، ، ولی حالا که میلونها دام مولد در حال کشتار و از بین رفتن هستند احدی صدایش در نمی آید ،