۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
پرونده ۱۸ متقاضی ایجاد اقامتگاه بوم گردی در استان همدان بررسی شد
معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان خبر داد:

پرونده ۱۸ متقاضی ایجاد اقامتگاه بوم گردی در استان همدان بررسی شد

همدان - معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان بابیان اینکه شاهد استقبال خوبی برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در استان همدان هستیم، گفت: از ابتدای سال جاری تعداد ۱۸ پرونده مورد بازدید و بررسی اولیه قرار گرفته است.

علی خاکسار در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شکل گیری اقامتگاه بوم گردی به دو صورت متفاوت انجام می‌شود و در نوع اول تبدیل واحد ساختمانی در محدوده روستا به اقامتگاه بوم گردی مدنظر است، گفت: در این روش متقاضیان با ارائه درخواست به اداره کل استان و پس از بررسی موقعیت و ساختار واحد و احراز شرایط در حداقل زمان ممکن پروانه بهره برداری می‌گیرند.

وی در توضیح نوع دوم گفت: متقاضیان در محدوده روستا نسبت به ایجاد واحد بوم گردی با الگو گرفتن از معماری و بافت سنتی روستا اقدام می‌کنند که در نوع دوم به دلیل اینکه احداث ساختمان و واحد جدید مدنظر است الزامات خاصی از جمله استعلام و کسب نظر از ادارات و نهادهای مختلف و تهیه نقشه‌های معماری با الگوهای معماری سنتی روستا نیاز است.

اقامتگاه‌های بوم گردی دارای درجه بندی هستند

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: اقامتگاه‌های بوم گردی نظیر دیگر تأسیسات گردشگری دارای درجه بندی هستند و بسته به ویژگی‌های ساختمانی و معماری، کیفیت خدمات در سه دسته یک، دو و سه درجه بندی می‌شوند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ضوابط درجه بندی اقامتگاه‌های بوم گردی از سوی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی به استان‌ها ابلاغ و تمامی اقامتگاه‌های بوم گردی باید طی فرایندی توسط عاملان طرح تطبیق استانداردسازی ارزیابی شوند، گفت: پس از صدور گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات، درجه واقعی اقامتگاه‌های بوم گردی تعیین و ابلاغ می‌شود که درجه اعطایی ملاک صدور نرخ نامه واحدها خواهد بود.

خاکسار اضافه کرد: طی ماه‌های اخیر استقبال خوبی از سوی متقاضیان ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی رخ داده و از ابتدای سال جاری تعداد ۱۸ پرونده مورد بازدید و بررسی اولیه قرار گرفته است.

طبق پیش بینی‌ها امسال حداقل ۱۰ باب اقامتگاه بوم گردی جدید به تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی ها و ظرفیت اقامتی استان همدان افزوده می‌شود

وی گفت: طبق پیش بینی‌ها امسال حداقل ۱۰ باب اقامتگاه بوم گردی جدید به تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی و ظرفیت اقامتی استان همدان افزوده می‌شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه اقامتگاه‌های بوم گردی به عنوان یکی از مصادیق تأسیسات گردشگری چند سالی است که نام و جای خود را در بین اماکن اقامتی باز کرده و طرفداران زیادی در بین گردشگران و مسافران دارند، گفت: فلسفه ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی، فراهم کردن فضایی به دور از معماری مدرن و فضاهای پرتردد و پر سر و صدای شهرها است که در روستاهای هدف گردشگری ایجاد شده‌اند و ضمن حفظ معماری و بافت روستایی، به درآمدزایی و ایجاد اشتغال و معرفی فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری روستایی و برانگیختن تعلق خاطر و غرور ملی می‌پردازند.

خاکسار از دیگر مزیت‌های ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی را توزیع سفر در اقصی نقاط استان و افزایش ماندگاری گردشگران برشمرد و گفت: سال گذشته ۳۰ باب اقامتگاه بوم گردی در استان همدان ایجاد شده که ۹ واحد آن در شهرستان های همدان، اسد آباد، بهار، تویسرکان، ملایر و کبودر آهنگ بوده است.

کد خبر: ۱۷٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha