۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
کسری بودجه شهرداری انکار ناپذیر است/  فروردین فقط یک سی و یکم  بودجه محقق شد
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران:

کسری بودجه شهرداری انکار ناپذیر است/ فروردین فقط یک سی و یکم بودجه محقق شد

فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: گزارش تحقق منابع شهرداری در فروردین ماه سال جاری حکایت از آن دارد که، مجموع منابع تحقق یافته شهرداری به چیزی حدود هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

حمید رضا خالدی؛ خبرگزاری بازار- با توجه به کسری مشهود بودجه شهرداری که هر روز نیز برمیزان آن افزوده می شود، دولت باید هر چه سریعتر و در اسرع وقت، بخشی از منابع صندوق توسعه ملی که با اجازه مقام معظم رهبری برای مدیریت بحران کرونا در اختیار دولت قرار گرفته است را به شهرداری پایتخت اختصاص دهد تا این نهاد بتواند بدون مشکل وظایف روزمره خود و وظایفی که در مورد مبارزه با کرونا روی دوشش گذاشته شده را به خوبی انجام دهد.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران درگفت و گو با "بازار" با تایید قطعی بودن کسری بودجه شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹ گفت :کل بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران برابر با چهل هزار و سیصد و شصت و دو میلیارد تومان است، که از این رقم مبلغ سی هزار و پانصد و هفتاد و چهار میلیارد تومان بودجه عمومی شهرداری و با کسر ارقام دوبار تکرار شده، مبلغ نه هزار و هفتصد و هشتاد و هشت میلیارد تومان بودجه سازمانها، شرکتها و موسسات وابسته است. برای تحقق این بودجه عمومی و شرکتی شهرداری تهران باید در برش ماهانه (یک دوازدهم بودجه) منابع و درآمدی بالغ بر سه هزار و سیصد و شصت و سه میلیارد تومان کسب کند تا بتواند فعالیت های پیش بینی شده در بودجه را اجرایی و عملیاتی کند.

وی با تاکید بر اینکه مطمئناً تحقق صد درصدی این منابع در برش ماهانه و کل سال ۱۳۹۹، به علت اثرات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور امکان پذیر نخواهد بود به کسری شدید بودجه این نهاد در سال جاری اشاره کرده و گفت : گزارش تحقق منابع شهرداری در فروردین ماه سال جاری حکایت از آن دارد که به دلیل انتشار ویروس کرونا، مجموع منابع تحقق یافته شهرداری به چیزی حدود هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است که این رقم با برش ماهانه بودجه اختلاف بسیار زیادی دارد.  

ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد در خصوص هزینه های تحمیلی شیوع کرونا گفت: واقعیت این است که گند زدایی و ضد عفونی و دیگر فعالیت های مرتبط برای مقابله با شیوع کرونا، و همچنین هزینه های گندزدایی، تامین مواد ضدعفونی کننده و وسایل پیشگیری فردی همچون ماسک و دستکش برای کارکنان و کارگران ارائه دهنده خدمات هزینه های اجتناب ناپذیر شهرداری را افزایش داده است. بر همین اساس بررسی ها حکایت از آن دارد که هزینه های اجتناب ناپذیر شهرداری که پیش از این  ماهانه به رقمی بالغ بر یکهزار و دویست میلیارد تومان می رسید، این روزها به بیش از یکهزار و چهارصد تا یکهزار و پانصد میلیارد تومان برسد.

وی تصریح کرد: این درحالی است که در کنار کاهش درآمد سازمانها و شرکتها و واحدهای شهرداری (مثل برج میلاد، سازمان ورزش و...) که به علت شیوع کرونا خدمات و فعالیت های آنها تعطیل شده و درآمد آنها به صفر رسیده باعث شده تا ابعاد اثرات کرونا بر تامین مالی شهرداری تهران بیش از پیش آشکار شود.

 بسته محرک اقتصادی شهرداری معجزه نمی کند

فراهانی در پاسخ به این سئوال که چند روزی است که شهرداری لایحه ای را با عنوان «محرک اقتصادی شهرداری»، به شورا فرستاده تا در صورت تصویب بتواند بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند. اما این لایحه تا چه حد می تواند در تامین بودجه مورد نیاز شهرداری موثر باشد؟، گفت:  به نظرم این لایحه در تامین بخشی از بودجه مورد نیاز شهرداری بی تاثیر نیست، اما به علت اثرات کرونا، تشدید رکود تورمی و جذابیت بازار سرمایه و دیگر بازارها بر بازار مسکن و کاهش میزان ساخت و ساز و معاملات مسکن در تهران نمی توان انتظار معجزه را از این لایحه داشت! بلکه این لایحه در نهایت بتواند تشویق و محرکی باشد برای تسویه بدهی های مودیان و اقدام برخی دیگر برای اخذ پایان کار و ...؛ به بیانی، بعید می دانم این لایحه موجب ایجاد افزایش تقاضای جدی برای صدور پروانه ساختمانی شود. بر همین دلیل معتقدم باید فکر عاجلی برای کسری بودجه امسال بودجه شهرداری شود.

وی کمک های دولت را بهترین راهکار برای گذر شهرداری از این بحران دانسته و گفت: دولت باید هر چه سریعتر و در اسرع وقت، از منابع صندوق توسعه ملی که برای مدیریت بحران کرونا در اختیار دولت قرار گرفته است را به شهرداری پایتخت اختصاص دهد تا این نهاد بتواند بدون مشکل وظایف روزمره خود و وظایفی که در مورد مبارزه با کرونا روی دوشش گذاشته اند را به خوبی انجام دهد.

فراهانی در خصوص تاثیر تصویب لایحه مالیات برارزش افزوده در مجلس که می تواند سالانه درآمدی حدود ۱۵۰۰ میلیارد را به خزانه شهرداری سرازیرکند گفت : من فکر می کنم باید نگاهی واقع بینانه به این مساله داشته باشیم. در خوشبینانه ترین حالت، اولین مرحله پرداخت پول به شهرداری از محل مالیات برارزش افزوده اسفندماه سال ۹۹ خواهد بود که تنها چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد است. چرا که براساس قانون باید دو دوره مالیاتی بعد از ابلاغ این لایحه بگذرد تا دولت به ترتیب سهم شهرداری را به صورت مرحله به مرحله پرداخت کند.

در خوشبینانه ترین حالت، اولین مرحله پرداخت پول به شهرداری از محل مالیات برارزش افزوده اسفندماه سال ۹۹ خواهد بود که تنها چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد است. چرا که براساس قانون باید دو دوره مالیاتی بعد از ابلاغ این لایحه بگذرد تا دولت به ترتیب سهم شهرداری را به صورت مرحله به مرحله پرداخت کند

وی افزود: یعنی حتی اگر این لایحه در خردادماه نیز ابلاغ شود اولین مرحله سهم شهرداری تهران  از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان مالیات برارزش افزوده حداکثر ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که آن هم اسفندماه به حساب شهرداری واریز خواهد شد و بنابراین طبعا نمی تواند گره چندانی از مشکلات مالی آن را حل کند.

رئییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در پاسخ  به سئوال دیگر مبنی بر این که  سال گذشته چه مقدار از بودجه شهرداری محقق شده و در شرایط کنونی، امسال چقدر از این بودجه محقق خواهد شد، گفت: در سال گذشته از رقم ۲۴  هزار و ۱۸۵ میلیاردتومانی بودجه چیزی حدود ۱۸ هزار و ۲۱میلیاردتومان آن محقق شده است، این رقم نمایانگرآن است که برابر با ۷۴.۸ درصد بودجه مصوب سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران تحقق یافته است. از مبلغ ۱۸ هزار و۱۰۰ میلیارد تومان محقق شده مبلغ ۱۵ هزار و ۲۸۷ میلیارد از محل منابع نقد محقق شده است و باقی مانده از محل منابع غیر نقد و اسناد خزانه تحقق یافته است.

فراهانی همچنین درخصوص تحقق بودجه سال جاری شهرداری نیز گفت : البته پیش بینی در مورد تحقق بودجه سال ۹۹ چندان ساده نیست و باید برای پیش بینی آن بررسی های مفصل انجام شود تا بتوانیم تحقق بودجه را محاسبه کنیم، ولی در هر صورت بررسی های اولیه ما در کمیته بودجه و نظارت مالی حکایت از آن دارد که کسری بودجه شهرداری در سال ۱۳۹۹ یک امر غیر قابل انکار است.

 با این حال این عضو شورای شهر تهران معتقد است :  اما این به معنای آن نیست که این مساله راهکار و راه حل نداشته باشد، بلکه هم راه حل دارد و هم این کسری بودجه به نحوی نیست که بر امور جاری و روزانه شهرداری و نگهداشت شهر خللی وارد کند، بلکه مهم ترین اثرش در صورت چاره اندیشی نکردن بر پیشرفت پروژه های عمرانی خواهد بود. امری که می تواند با اتخاذ تدابیر صحیح و استفاده بهینه از ظرفیت بازار سرمایه، مولد سازی دارایی های راکد شهرداری و کاهش هزینه ها به نحو مطلوب مدیریت شود.

کد خبر: ۱۷٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha