۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
رکورد ورود نیروگاه به مدار بعد از ۱۲ سال؛ دستور رئیس جمهور کار را سخت کرد| در تهران مازوت نمی سوزد
مدیر عامل شرکت برق حرارتی:

رکورد ورود نیروگاه به مدار بعد از ۱۲ سال؛ دستور رئیس جمهور کار را سخت کرد| در تهران مازوت نمی سوزد

پیشاهنگ، مدیر عامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه بعد از ۱۲ سال رکورد ورود نیروگاه به مدار شکسته شد و دستور رئیس جمهور برای حفظ آن کار ما را سخت کرد گفت: نیروگاههای تهران مازوت نمی سوزانند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: عبدالرسول پیشاهنگ در اولین نشست خبری خود با رسانه ها در حالی از رکورد ورود نیروگاهها به مدار بعد از ۱۲ سال خبر داد که این رکورد ماموریت شرکت برق حرارتی را با دستور رئیس جمهور برای حفظ این رکورد سخت خواهد کرد.

پیشاهنگ با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های حرارتی از زمان شروع به کار دولت تا مردادماه امسال بیش از ۳۴۸ میلیارد کیلووات ساعت انرژی تولید کرده‌اند که این میزان تولید سالانه نیروگاه‌های حرارتی در ۱۲ سال گذشته یک رکورد محسوب می شود گفت: افزایش ۴۳۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، انجام ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی، نصب و راه‌اندازی یک واحد جدید نیروگاهی در مدت چهار ماه و ثبت بیشترین میزان تولید برق سالانه از جمله رکوردشکنی‌های صنعت برق در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم است.

وی افزود: پروژه‌های سنکرون شده در این بازه زمانی شامل واحدهای گازی نیروگاه‌های هنگام، پاسارگاد قشم، میانرود، آریان زنجان(دو واحد)، ایران ال‌ان‌جی(سه واحد)، مهتاب کویر(دو واحد)، شهید باکری و مقیاس متوسط زاهدان(دو واحد) بوده است. همچنین در این مدت واحد بخار نیروگاه‌های جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس جنوبی، غرب کارون و عسلویه به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی با اجرای این پروژه‌ها از مرز ۷۲ هزار مگاوات عبور کرده است، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته با سنکرون واحدهای جدید نیروگاه‌های دوکوهه، راشد تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، زاهدان ۳، فردوسی و... میزان افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی به حدود پنج هزار و ۳۵۷ مگاوات خواهد رسید.

وی افزود: ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی از شهریورماه سال گذشته تاکنون ۴۳۰۶ مگاوات افزایش یافته است که این رقم از طریق احداث ۲۰ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۳۲۷۱ مگاوات و ارتقای توان و رفع محدودیت تولید ۲۸۶ واحد نیروگاهی موجود به ظرفیت ۱۰۳۵ مگاوات به دست آمده است.
وی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب با احتساب تمامی اقدامات صورت گرفته در بخش صنعت برق حرارتی و انرژی‌های تجدیدپذیر میزان افزایش ظرفیت نیروگاه‌های ایران در طی یکسال اخیر به رقم ۶۰۰۰ مگاوات مورد اشاره در برنامه‌های وزیر نیرو که در تاریخ صنعت برق کشورمان این میزان افزایش ظرفیت بی‌سابقه بوده است.

امسال برای نخستین بار حدود ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان رساندیم تا در زمینه تعمیرات نیروگاهی نیز رکورد جدیدی را به ثبت برسانیم

مدیر عامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه رکورد تعمیرات نیروگاهی در پیک تابستان امسال شکسته شده است، گفت: امسال برای نخستین بار حدود ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان رساندیم تا در زمینه تعمیرات نیروگاهی نیز رکورد جدیدی را به ثبت برسانیم.
پیشاهنگ اضافه کرد: انجام به موقع برنامه‌های تعمیراتی و آماده‌سازی این واحدها موجب شد تا ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز ۹۸ درصد عبور کند و در روزهای اوج مصرف برق کشور شاهد تولید برق پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و عدم تکرار تجربه تلخ خاموشی‌های چند سال اخیر در فصل تابستان باشیم.
وی یادآور شد: همچنین در جریان برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی حدود ۱۴۰ هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه‌ها برای تکمیل فرآیند تعمیرات از جمله پره‌های توربین‌ گازی، روتور توربین بخار، کنترل توربین گازی و تجهیزات ابزار دقیق بومی‌سازی شده است.

مدیرعامل برق حرارتی ادامه داد: واحد نیروگاهی GE آمریکایی یزد ۳ ساعت در آتش سوخت و کشور سازنده اعلام کرد این واحد نیروگاهی امکان بازسازی ندارد اما کارشناسان ما در طول ۶ ماه آن را بازسازی کرده و وارد مدار برق کشور کردند.

کارشناسان ایرانی، نیروگاه‌های برق کشورهای همسایه که ساخت شرکت‌های آلستوم فرانسه، GE آمریکا و زیمنس آلمان هستند را بازسازی کرده و به مدار تولید باز گردانده‌اند

پیشاهنگ افزود: کارشناسان ایرانی، نیروگاه‌های برق کشورهای همسایه که ساخت شرکت‌های آلستوم فرانسه، GE آمریکا و زیمنس آلمان هستند را بازسازی کرده و به مدار تولید باز گردانده‌اند.

وی با بیان اینکه در نیروگاههای برق حرارتی به راندمان ۳۹.۲ درصد رسیدیم که عدد قابل قبولی در سطح جهانی است، یادآور شد: تابستان امسال را با آمادگی ۹۸ درصدی نیروگاههای حرارتی را سپری کردیم این در حالی است که رکورد جهانی این شاخص ۹۵ درصد است. همچنین ۹۳ هزار و ۶۴۱ مگاوات ظرفیت نیروگاهی از مهر ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱ تعمیرات نیروگاهی داشتیم. واحدهایی در این مدت وارد مدار شدند که دو سال از مدار خارج بودند.
مدیرعامل برق حرارتی افزود: نیروگاه‌های حرارتی از زمان شروع به کار دولت سیزدهم(نیمه مردادماه ۱۴۰۰) تا مردادماه امسال بیش از ۳۴۸ میلیارد کیلووات ساعت انرژی تولید کرده‌اند که این میزان تولید سالانه نیروگاه‌های حرارتی در تاریخ صنعت برق بی‌سابقه بوده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر پیرو تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های نیرو و صمت به منظور احداث نیروگاه‌های حرارتی توسط صنایع، پروژه ساخت واحد گازی جدید نیروگاه شهید باکری سمنان نیز در دستور کار گرفت و متخصصان داخلی کشورمان در گروه مپنا توانسته‌اند فرایند نصب و راه‌اندازی یک واحد گازی این مجموعه را در مدت زمان ۸ ماه به پایان برسانند.
پیشاهنگ تاکید کرد: به طور معمول بازه زمانی ساخت چنین واحدهایی در حدود ۱۲ تا ۱۴ ماه است که با این اقدام رکورد جدیدی در پروسه ساخت واحدهای نیروگاهی به نام کشورمان ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ۳۲ درصد برق تولیدی کشور را دولتی و ۶۸ درصد آن را خصوصی عنوان کرد و اظهار داشت: از هم اکنون مشخص است که تمام واحدهای نیروگاهی ما چه زمانی از مدار خارج و چه زمانی پس از تعمیرات نیروگاهی به مدار بر می‌گردند. در زمستان عمدتاً از واحدهای سیکل ترکیبی استفاده می‌کنیم چون محدودیت گاز داریم

وی با تاکید بر اینکه تا پایان مرداد امسال ۹۵ درصد برق کشور در نیروگاههای حرارتی تولید شده ادامه داد: برای سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا معادل ۱۰۷ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به برنامه‌های صنعت برق حرارتی برای پیک تابستان سال آینده، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از نیمه شهریورماه امسال برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی آغاز خواهد شد. به منظور افزایش آمادگی این واحدها برای تولید برق پایدار تابستان سال آینده بیش از ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در قالب ۷۳۵ پروژه در دستور کار قرار گرفته تا پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان سال آینده توانیم تمامی واحدهای تولید برق حرارتی کشور را با آمادگی حداکثری در مدار تولید داشته باشیم.
وی تاکید کرد: همچنین برای تامین برق پایدار پیک تابستان سال آینده مقرر شده است تا ظرفیت نیروگاه‌های کشور ۶۰۰۰ مگاوات افزایش یابد که بیش از ۳۵۰۰ مگاوات از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های بخش خصوصی و دولتی است و مابقی آن توسط نیروگاه‌های صنایع، تجدیدپذیر و تولید پراکنده محقق خواهد شد.

با تاکید بر اینکه تأمین سوخت نیروگاه‌ها با وزارت نفت است تصریح کرد: در جلسات با شرکت پخش، هماهنگی‌ها برای تأمین سوخت انجام شده است.

میزان سوخت هر ماه نیروگاههای حرارتی برای یک سال به وزارت نفت اعلام می‌شود که چه میزان گاز یا سوخت مایع اعم از گازوئیل و مازوت نیاز داریم. اما آنچه که باید به آن اذعان کرد این است که ۱۵ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می کنند که اتفاقا در تهران هیچ نیروگاهی از سوخت مازوت استفاده نمی کند

وی گفت: ماه‌های دی و بهمن هر سال میزان سوخت هر ماه نیروگاههای حرارتی برای یک سال به وزارت نفت اعلام می‌شود که چه میزان گاز یا سوخت مایع اعم از گازوئیل و مازوت نیاز داریم. اما آنچه که باید به آن اذعان کرد این است که ۱۵ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می کنند که اتفاقا در تهران هیچ نیروگاهی از سوخت مازوت استفاده نمی کند.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی گفت: ما در تابستان امسال روزانه ۳۰۰ میلیون لیتر سوخت مصرف کردیم که شامل گاز و سوخت مایع می‌شود. مخازن گازوئیل ذخیره شده برای زمستان امسال ۳.۵ میلیارد لیتر و مازوت ۳ میلیارد لیتر است.

پیشاهنگ درباره استفاده از مازوت در زمستان در نیروگاههای حرارتی خاطرنشان کرد: سوخت دوم نیروگاههای گازی ما شامل مازوت و گازوئیل است که در نیروگاههای بخار در زمستان هنگام کمبود گاز از مازوت و در نیروگاههای سیکل ترکیبی از گازوئیل به جای گاز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه از حدود یک ماه پیش از شورای اقتصاد مصوبه جدید اخذ کردیم تا ۲۶۵۰ مگاوات از محل ماده ۱۲ داشته باشیم تاکید کرد: این موضوع به پیشنهاد سازمان برنامه مطرح شد و بدون یک رای مخالف مورد امضاء قرار گرفت؛ علاوه بر این به دنبال توسعه نیروگاه‌های بخش بخار هستیم.

وی اظهار داشت: ۱۵ هزار مگاوات مختص به نیروگاه‌های حرارتی ۱۰ هزار مگاوات برای صنایع انرژی بخش و ۱۰ هزار مگاوات برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر است. تعهد ما در سال اول انجام شده و توانستیم ۶۰۰۰ مگاوات تولید را در سال اول رقم بزنیم و برنامه‌ریزی برای ادامه کار نیز انجام خواهد شد.

وی گفت: ۱۰ درصد بدهی ها به بخش خصصی اختصاص دارد و امیدواریم که این بدهی ها بزودی پرداخت شود.

کد خبر: ۱۷۳٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha