۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
۳۰ درصد جمعیت دنیا در ناامنی غذایی زندگی می کنند
بازار گزارش می دهد؛

۳۰ درصد جمعیت دنیا در ناامنی غذایی زندگی می کنند

امنیت غذایی یک نیاز اولیه بشر است در حالیکه آمارهای ارایه شده توسط سازمان ملل نشان می دهد ۳۰ درصد از جمعیت دنیا در ناامنی غذایی زندگی می کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری کرونا و درگیری های روسیه و اوکراین باعث شد تا دنیا با کمبود شدید مواد غذایی روبرو شود. اگر تحولات ناشی از تغییرات جوی، خشکسالی و بحران ناشی از کاهش بارندگی ها در کشورهای مختلف را هم به این بحران اضافه کنیم متوجه می شویم که جهان در آستانه تجربه بحران تازه ای است.

طبق گزارش منتشر شده توسط سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ میلادی بالغ بر ۸۲۸ میلیون نفر در دنیا در گرسنگی قرار داشتند. امار گرسنگان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن ۴۶ میلیون نفر افزایش داشت و در مقایسه با قبل از همه گیری کرونا از رشد بالغ بر ۱۵۰ میلیون نفری حکایت داشت.

بر مبنای این گزارش همه گیری کرونا یک عامل مهمی بود که باعث شد تا نرخ فقر و گرسنگی در دنیا رشد کند. امارهای ارایه شده توسط سازمان ملل نشان داده است در نتیجه تلاشهای جهانی در فاصله سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی نرخ گرسنگی در دنیا ثابت بود و رشدی نکرده بود ولی با شروع همه گیری به یکباره تغییرات بزرگ و مخربی ایجاد شد.

بستن مرزهای کشورها، محدودیتهای صادراتی در ماه های اولیه به دلیل نگرانی از مشکلاتی که ممکن است در نتیجه بحران کرونا برای جهان ایجاد شود و در نهایت تورم در بازار مواد غذایی جهان وارد چالش بزرگی کرد.

این گزارش نشان می دهد در سال ۲۰۱۹ جمعیت گرسنگان در دنیا برابر با ۸ درصد بود و در سال ۲۰۲۰ این نرخ به بالغ بر ۹.۳ درصد جمعیت ساکن در دنیا رسید. این روند رشد گرسنگی در دنیا ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۹.۸ درصد از جمعیت ساکن در دنیا در گرسنگی و عدم امنیت غذایی به سر می بردند.

اما این آمار زمانی نگران کننده تر می شود که متوجه شویم ۲.۳ میلیارد نفر از ساکنان زمین (سهمی حدود ۳۰ درصد از جمعیت دنیا) در عدم امنیت نسبی یا عدم امنیت شدید غذایی قرار دارند به این معنا که حتی اگر غذای روزانه خود را تامین کنند اطمینانی در مورد اینکه بتوانند در آینده هم غذای مورد نیازشان را تامین کنند وجود ندارد.

این آمار نسبت به قبل از همه گیری کرونا با رشد ۳۵۰ میلیون نفری همراه بوده است. جمعیت افرادی که با عدم امنیت غذایی بسیار شدید دست به گریبان هستند ۹۲۴ میلیون نفر اعلام شده است که ۱۱.۷ درصد از ساکنان زمین را شامل می شود. شمار این افراد طی دو سال گذشته با رشد ۲۰۷ میلیون نفری همراه بوده است.

نکته دیگر این گزارش شکاف جنسیتی در تامین غذا است به این معنا که احتمال گرسنگی و عدم دسترسی به غذا در زنان بیش از مردان است. آمار نشان می دهد ۳۱.۹ درصد از زنان در دنیا در معرض عدم امنیت غذایی شدید یا متوسط قرار داشتند در حالیکه تنها ۲۷.۶ درصد از مردان در این وضعیت قرار گرفته بودند.

این شکاف جنسیتی در تامین غذا در سال ۲۰۲۰ برابر با ۳ درصد بود ولی در سال ۲۰۲۱ به بالغ بر ۴ درصد رسیده است و گزارشها نشان می دهد احتمال گذر از مرز ۵ درصد در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز وجود دارد.

کد خبر: ۱۷۳٬۸۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha