۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۳
دردسرهای راه اندازی نشدن یک سامانه برای مدیریت مصرف گازوئیل

دردسرهای راه اندازی نشدن یک سامانه برای مدیریت مصرف گازوئیل

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مبارزه با قاچاق گازوئیل در بخش حمل و نقل نسبت به سایر بخش ها، از موفقیت کمتری برخوردار بوده است.

به گزارش بازار، امیرمحمد پرهام فر، با اشاره به وضعیت نابه‌سامان حوزه انرژی در سطح جهان و شرایط خاص کشور در تامین سوخت، به ویژه تامین نفتِ گاز (گازوئیل) گفت: هر ساله با افزایش مصرف گازوئیل مواجه هستیم و رقم آن، هم اکنون به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز می رسد که ۶۰ تا ۶۵ درصد مربوط به حوزه حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه جهت مدیریت مصرف سوخت گازوئیل، در حوزه حمل و نقل نسبت به سایر حوزه ها موفقیت کمتری حاصل شده، افزود: به کمک سامانه سدف مصرف گازوئیل در حوزه های کشاورزی، صنعت و نیروگاهی تا حدودی مدیریت شده و کاهش پیدا کرده است؛ به طور مثال در حوزه صنعت، با بررسی داده هایی مانند داده های مالیاتی، می توان نیاز این بخش به گازوئیل را صحت سنجی کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: نیروگاه ها سریعتر باید به خطوط انتقال وصل شوند و دیگر از حمل و نقل سنتی استفاده نشود. این موضوع در قوانین بودجه ای پیش بینی نشده و وزارت نفت در تلاش است تا با تخصیص بودجه از محل طرح های دیگر، این اقدام را انجام دهد؛ حتی برخی از نیروگاه های نزدیک به خطوط انتقال، خودشان پیشنهاد داده اند که به این خطوط متصل شوند.

وی تاکید کرد: برای این که تخصیص سوخت در بخش حمل و نقل قابل مدیریت و کنترل شود، باید اتفاقاتی رخ می داد مانند تخصیص سوخت بر اساس پیمایش که با کنترل بارنامه ها یا صورت وضعیت حمل مسافر می توانست رخ دهد، اما اکنون این اطلاعات دریافتی، قابل اتکا نیست.

پرهام فر اظهار کرد: هم اکنون شاهد صدور بارنامه ها و صورت وضعیت های مسافری صوری هستیم که تخصیص سوخت را غیرمنطقی می کند. ۷۰ درصد سوخت تخصیصی به ناوگان حمل و نقل، بر اساس عملکرد پیمایشی و ۳۰ درصد مابقی آن، بر اساس سهمیه پایه است.

سامانه سپهتن باید اجرایی شود
وی افزود: سازمان راهداری در گذشته همکاری مناسبی نداشت و اکنون که وضعیت بهتر شده، باز هم اتفاق خاصی نیفتاده است. این سازمان اکنون، حاضر به اجرای طرح پایلوت نصب سامانه سپهتن برای ناوگان باری با همکاری پلیس راهور است.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین گفت: وزارت نفت بیشترین تلاش را برای راه‌اندازی سامانه سپهتن داشته، اما وزارت راه و پلیس راهور باید تعامل بیشتری را انجام دهند. مدل های سیستمی این دو دستگاه، تاکنون همخوانی نداشته که طی هفته‌های اخیر به تفاهمی رسیدند تا الگوی جدیدی را اجرایی کنند.

وی تاکید کرد: در صدور بارنامه ها با مشکل راستی آزمایی مواجه هستیم که باید کنترل های هوشمند مانند نصب دوربین های پلاک خوان یا توسعه ابزارهای توزین انجام شود. بارنامه های الکترونیک نیز تا زمانی که فرآیند صدور بارنامه ایراد داشته باشد، نمی توانند مانع از صدور بارنامه های صوری شوند.

این مقام مسئول با بیان این که با اجرای طرح تخصیص سوخت بر اساس پیمایش (مسافت طی شده)، سهمیه پایه به مرور کاهش می یابد تا با سهمیه عملکردی یکی شود، گفت: در حوزه خودروهای درون شهری که اجرای طرح پیمایش بر عهده وزارت کشور است، هنوز هیچ کنترلی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: به طور کلی، تاکنون تخصیص سوخت بدون هیچ اطلاعات اولیه ای صورت می گرفته و نمی دانستیم که آیا مصرف واقعی، به میزانی است که سوخت تخصیص پیدا می کرده یا خیر؟ اجرای چنین طرح هایی، تخصیص سوخت را از شرایط تاریکی مطلق، به شرایط شفاف، منتقل می کند.

کد خبر: ۱۷۳٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha