۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
 پیاز بصورت توافقی از کشاورزان خریداری می شود
معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

پیاز بصورت توافقی از کشاورزان خریداری می شود

معتمد، معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از خرید توافقی پیاز در کشور خبرداد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «مرتضی معتمد» گفت: فرق خرید تضمینی با حمایتی اینکه دولت بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب سال ۱۳۶۸ مکلف است قیمت تمام شده ۱۷ قلم محصولات اساسی را تضمین و به کشاورزان بپردازد.

وی همچنین اظهارداشت: این در شرایطی که بازار دچار افت قیمت شده باشد و قیمت بازار از قیمت تمام شده کمتر باشد.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در حال حاضر قیمت تضمینی محصول پیاز چهار هزار و ۳۷ ریال است.

وی افزود: با توجه به گران شدن مکرر نهاده های کشاورزی این قیمت تکاپوی هزینه های تولیدکنندگان را نمی دهد به ناچار باید از ابزار خرید های توافقی برای رفع این مشکل استفاده کرد.

معتمد اظهارداشت: خرید توافقی خریدی که با قیمت های متداول روز توسط شبکه شرکت های تعاون روستایی انجام می شود.

وی ادامه داد: سهام این شرکت های تعاون روستایی ۱۰۰ درصد متعلق به کشاورزان و بهره برداران همان منطقه است.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: این شرکت محصول را در مزرعه از کشاورزان خریداری و در کلانشهر ها بصورت مستقیم عرضه می کند در واقع فاصله قیمتی بین مزرعه و مصرف کننده را کاهش می دهد.

وی افزود: از دیگر مزایای این روش اینکه مصرف کننده قیمت واقعی محصول را پرداخت می کند، واسطه های غیر ضرور حذف می شوند و در ضمن سهم تولید کننده از قیمت نهایی بالا می رود یعنی پول بیشتری عاید کشاورزان می شود.

معتمد اظهارداشت: هم اکنون پیاز به سبب شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید صادرات با عرضه مازاد به بازار مواجه است.

وی ادامه داد: تمام پیازی که در منطقه جیرفت و دزفول با هدف صادرات به بازار عراق تولید می شد متاسفانه با بستن شدن مرزهای عرب نشین کشور در جنوب به خصوص شلمچه و چذابه بطور کامل از ابتدای شیوع کرونا متوقف شده است.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: جدا از این در مرزهای اقلیم کردستان عراق هم کامیون های ایرانی اجازه ورود ندارند و بایستی بار در داخل گمرک تخلیه و پس از ضد عفونی با کامیون های عراقی حمل شود که این پروسه هم موجب کندی فرآیند صادرات در کشور شده است.

وی افزود: همچنین دولت اقلیم کردستان از ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری برای واردات هر کیلو پیاز به این اقلیم ۴۰۰ دینار عراقی تعرفه در نظر گرفته است.

معتمد اظهارداشت: این تصمیم قیمت تمام شده پیاز را برای تجار و بازرگانان بالا می برد و به تبع کندی مجدد صادرات را به همراه دارد.

وی یادآورشد: محصول پیاز در حال حاضر بجای صادرات به کشورهای همسایه بالاخص عراق به بازارهای داخلی سرازیر و باعث افت قیمت شده است.

کد خبر: ۱۷٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha