۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
تولید ۱۶۴هزار تنی بادام در ایران و جایگاه چهارم جهان

تولید ۱۶۴هزار تنی بادام در ایران و جایگاه چهارم جهان

سازمان فائو می گوید: ایران سالانه بیش از ۱۶۴ هزار تن بادام با پوست تولید می کند و چهارمین تولیدکننده این محصول در دنیا است و در بحث صادرات نیز جایگاه پانزدهم را از آن خود کرده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بادام از جمله محصولات باغی است که انواع مختلفی متناسب با نوع آب و هوا و منطقه کشت دارد و غالبا به صورت کالای خشکباری مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه در برخی باغات بادام کشور، کشاورزان از تجهیزات نوین و نهاده های ارگانیک در راستای بالا رفتن میزان بهره وری استفاده می کنند اما غالب باغ ها به همان روش سنتی مدیریت می شود و در این راستا دچار یکسری آفات و بیماری ها و همچنین در برخی سالها دچار سرمازدگی هم می شود. با این وجود ایران هنوز هم در بحث تولید بادام دارای جایگاه جهانی است و توانسته است تولید خود را تا حدودی افزایشی کند.

ایران با تولید ۱۶۴هزار تن بادام با پوست در جایگاه چهارم جهانی قرار دارد

بر اساس جدیدترین آماری که سازمان فائو در این حوزه ارائه داده است کشور ایران چهارمین تولیدکننده «بادام با پوست» در دنیا است.

در واقع بر اساس آنچه سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد ارائه داده است، در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در بحث تولید بادام با پوست ایالات متحده در جایگاه اول است چرا که در این سال بیش از ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تن از این محصول را پرورش داده است. از سوی دیگر کشور اسپانیا نیز در مدت نامبرده حدود ۴۱۷ هزار تن بادام با پوست تولید کرده و رتبه دوم را از آنِ خود کرده است.

فائو همچنین می گوید: استرالیا نیز به عنوان سومین تولیدکننده بادام با پوست بیش از ۲۲۱هزار و ۸۰۰ تن از این محصول را تولید کرده است.

از سوی دیگر آمارهای فائو نشان می دهد: سهم ایران از تولید بادام با پوست در مدت نامبرده بیش از ۱۶۴ هزار تن بوده و به این ترتیب در جایگاه چهارم دنیا قرار گرفته است.

آمارهای این سازمان همچنین حاکی از این است در مدت نامبرده کشورهای «ترکیه با ۱۵۹ هزار تن، مراکش با ۱۳۴ هزار تن، سوریه با ۱۲۳ هزار تن، ایتالیا با ۸۰ هزار تن، تونس با ۶۲ هزار تن، الجزایر با حدود ۶۱ هزار تن، چین با ۴۵ هزار تن، شیلی با ۴۱ هزار تن، افغانستان با ۳۹هزار تن، لیبی با حدود ۳۵ هزار تن و پرتغال با ۳۱ هزار تن» در جایگاه ششم تا پانزدهم تولید جهانی بادام با پوست قرار دارند.

جایگاه پانزدهم ایران در صادرات بادام با پوست

بر اساس این گزارش، محصول بادام اگرچه غالبا به صورت بدون پوست صادر می شود اما در بحث ارسال با پوست به بازارهای جهانی نیز حجم قابل توجهی صورت می گیرد و در این حوزه نیز کشورهای ایالات متحده، استرالیا و پرتغال رهبری بازار را بر عهده دارند.

به طوری که بر اساس آمار فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایالات متحده بیش از ۲۹۵هزار تن از این محصول را به بازارهای جهانی عرضه کرده است. همچنین استرالیا نیز بیش از ۳۱هزار تن از این محصول را به بازارهای جهانی ارسال کرده است.

از سوی دیگر سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد می گوید: پرتغال نیز به عنوان سومین صادر کننده حدود ۱۷هزار تن بادام با پوست صادر کرده است.

بر اساسا این گزارش، آمار فائو در حالی حاکی از جایگاه پانزدهمی ایران در صادرات بادام با پوست در سال ۲۰۲۱ است که کشورهایی مانند «مکزیک، امارات، چین، اسپانیا، افغانستان، آلبانی، ازبکستان، لبنان، ترکیه و ایتالیا» نیز پیش از ایران قرار دارند.

ایران؛ دهمین وارد کننده بادام با پوست در سال ۲۰۲۱

از سوی دیگر در بحث واردات بادام با پوست نیز هند و چین و اسپانیا بیشترین حجم واردات را دارند و ایران نیز در لیست وارد کنندگان قرار دارد. به طوری که طبق داده های آماری فائو در مدت نامبرده کشورهای «هند با ۲۱۸هزار تن، چین با حدود ۴۶هزار تن و اسپانیا با حدود ۱۳هزار تن» در جایگاه اول تا سوم واردات بادام با پوست قرار دارند.

آمارها همچنین نشان می دهد: ایران نیز بعد از کشورهایی همچون «ترکیه، چین، امارات، عربستان سعودی، پاکستان و مکزیک» با خرید ۳هزار و ۸۰۰ تن بادام با پوست از بازارهای جهانی، دهمین وارد کننده این محصول است.

کد خبر: ۱۷۳٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha