۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
وعده های حمایتی دولت از آسیب های کرونا به اصناف عملی نشد
اصناف چشم انتظار دریافت حمایت از سوی دولت

وعده های حمایتی دولت از آسیب های کرونا به اصناف عملی نشد

شیوع ویروس ناشناخته کرونا موجب شد تا بسیاری از کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی متحمل ضرر و زیان های کلانی شوند که بدون تردید عبور از این معضلات بدون حمایت های دولتی برای صاحبان مشاغل بخصوص مشاغل خرد امکان پذیر نیست.

خبرگزاری بازار؛ ملیحه خورده پا: آسیب های اقتصادی و به تبع آن مشکلات اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر کسی پوشیده نیست و عبور از این بحران چاره ای به غیر از افزایش حمایت های کلان از سوی دولت ندارد به همین دلیل  سران بسیاری از کشورها از روزهای ابتدایی درگیری با این بیماری سخت و ناشناخته بسته های حمایتی برای شهروندان و فعالان اقتصادی لحاظ کردند تا با تعطیلی فعالیت های اقتصادی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را به حداقل رسانده و بدین ترتیب از سرمایه انسانی خود در قبال این بیماری محافظت کنند و از سوی دیگر با اقدامات حمایتی از صاحبان مشاغل انگیزه و امید به فعالیت را در آنها زنده نگه داشتند تا پس از بازگشایی واحدهای تولیدی آنها بتوانند سهم بسزایی در تولید ناخالص ملی و رشد و توسعه اقتصادی کشورشان نقش آفرینی کنند.

در  ایران نیز برای عبور از معضل شیوع ویروس کرونا در ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعمل هایی برای تعطیلی واحدهای صنفی، مراکز خرید و پاساژها صادر شد تا بدین ترتیب میزان شیوع ویروس ناشناخته کرونا به حداقل برسد و مقرر شد تا اقدامات حمایتی مانند استمهال سررسید اقساط تسهیلات بانکی و پرداخت تسهیلات برای صاحبان صنوف و مشاغل انجام شود اما مساله اصلی این روزهای صاحبان صنوف بسیار فراگیرتر از همین دو اقدام حمایتی است که دولت مصوب کرده اما تا کنون به مرحله اجرا نرسیده است.

وعده های تو خالی دولت

رئیس اتاق اصناف تهران با انتقاد از عدم حمایت دولت از اصناف برای عبور از آسیب های شیوع ویروس کرونا می گوید: اصناف در تمامی مراحل حامی دولت بوده اند اما دولت برای حل مشکلات اصناف هیچ اقدام عملیاتی نکرده است.

قاسم نوده فراهانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: صاحبان صنوف مشکل مالیاتی، چک برگشتی، پرداخت حق بیمه ، اجاره بها و در صورت ادامه فعالیت با کاهش درآمد و پرداخت حقوق نیروی انسانی مواجه هستند و از سوی دولت اقدامات حمایتی کافی برای عبور اصناف از این معضلات صورت نگرفته است.

وی می افزاید: بسیاری از صنوف متحمل ضرر و زیان ناشی از تخریب اموال به دلیل فسادپذیر بودن نوع کالا شده اند اما تا کنون برای حمایت از آنها چاره اندیشی نشده است.

رئیس سابق اتاق اصناف ایران خاطرنشان می کند: اصناف با معضل چک برگشتی و عدم توانایی پرداخت اقساط تسهیلات مواجه شوند ولی از سوی مسئولان برای چک های برگشتی اقدامی صورت نگرفته است و مقرر شد تا اقساط تسهیلات استمهال شود که این دستور دولت نیز از سوی بانکها به مرحله اجرا درنیامد.

نوده فراهانی ادامه می دهد: ماه دیگر بحث مالیات اصناف جدی ترین مساله آنها خواهد بود زیرا باید برای پرکردن اظهارنامه اقدام کنند و در غیر این صورت جریمه خواهند شد این درحالیست که باید برای بحث مالیات اصنافی که درآمدی نداشته اند چاره جویی شود.

رئیس اتاق اصناف تهران تصریح می کند: اصناف در تمامی مراحل حامی دولتها و حکومت بوده اند و اکنون زمان آن فرارسیده که مقامات کشور برای حفظ فعالیت اقتصادی اصناف اقدامات حمایتی را در دستور کار خود قرار دهند نه اینکه بارسنگین فشار مالی عبور از آسیب های کرونا را به دوش صاحبان صنف تحمیل کنند.

مراقب عواقب اجتماعی تعطیلی صنوف باشیم

رئیس اتحادیه قنادان نیز از عدم اجرای همان مصوبات نیم بند حمایتی از اصناف در دوران شیوع ویروس کرونا گلایمند است.

علی بهره مند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: پیش از این نیز با معضل بیکاری مواجه بودیم و در شرایطی که ویروس کرونا بسیاری از فعالیت های اقتصادی را مختل کرده است اگر برای بقای اصناف در چرخه فعالیت های اقتصادی اقدامات لازم صورت نگیرد شاهد افزایش آمار بیکاری در کشور خواهیم بود.

وی می افزاید: اصناف به دلیل تعطیلی درآمد نداشته و با چک های برگشتی و اقساط وام و پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی و مالیات مواجه هستند بنابراین اگر از آنها حمایت کافی به عمل نیاید آنها ناچار به تعدیل نیروی انسانی خواهند شد.

رئیس اتحادیه قنادان تهران تصریح می کند: بدون تردید تعدیل نیروی انسانی از سوی اصناف علاوه بر تبعات اقتصادی می تواند تبعات اجتماعی بزرگی را به کشور تحمیل کند بنابراین برای نرسیدن به چنین شرایطی لازم است از اصناف حمایت های لازم به عمل بیاید تا تعداد کمتری به نیروی بیکار جامعه افزوده شود.

مانند مقامات سایر کشورها عمل کنید

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز بر این باور است که صاحبان صنوف برای تاب آوری بیشتر در شرایط اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا همانند مسئولان سایر کشورها عمل کنند.

سید مرتضی میری در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: صاحبان صنوف برای رعایت دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا حدود دو ماه فعالیت نکرده اند و در روزهای پایانی سال که بیشترین حجم فروش کالا در بازار صورت می گیرد نتوانستند اجناس خود را فروخته و نقدینگی تامین کنند بنابراین نباید به اصناف بیش از این با عدم حمایت فشار مالی وارد کرد.

وی خاطرنشان می کند: از مسئولان تقاضا داریم تا برای حمایت از اصناف همانند سران سایر کشورها عمل کنند.

کد خبر: ۱۷٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha