۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
قیچی اصلاح زیر بار هزینه‌ها شکست| تعطیلی یک سوم آرایشگاه های مردانه
گزارش بازار از خراسان جنوبی؛

قیچی اصلاح زیر بار هزینه‌ها شکست| تعطیلی یک سوم آرایشگاه های مردانه

بیرجند- آرایشگاه‌های مردانه خراسان جنوبی به دلیل افزایش هزینه‌ها زیربار مشکلات در حال ورشکستگی هستند و تا کنون یک سوم آرایشگاه های بیرجند تعطیل شده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: آرایشگاه‌های کشور با تورم به وجود آمده دیگر توان فعالیت ندارند؛ این مشکلات برای استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجد نیز حاکم است. از جمله این مشکلات می‌توان به افزایش اجاره‌ها که آرایشگران توان پرداخت آن را ندارند و افزایش قیمت مواد مصرفی اشاره کرد.

همچنین عدم پرداخت کمک معیشتی به افرادی که در این صنف فعالیت دارند که پیش از این وعده داده شده بود نیز از مشکلاتی دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد.

در همین راستا با چند آرایشگر و مسئولان این حوزه از مناطق مختلف شهرستان بیرجند گفت‌وگو کردیم تا مشکلات به صورت شفاف بیان شود.

افزایش حداقل سه برابری اجاره بها

جواد رضایی از آرایشگران جوان بیرجند که چهار سال است حرفه‌ای وارد این حوزه شده و آرایشگاه خود را در منطقه شعبانیه راه‌اندازی کرده است، گفت: متناسب با منطقه‌ای که آرایشگر در آن فعالیت می‌کند، مشکلات متفاوت است.

وی افزود: زمانی‌که آرایشگاه در منطقه‌ای با اجاره بالاتر و حضور چندین آرایشگاه در نزدیکی هم باشد محکوم به شکست خواهد بود ولی اگر در منطقه‌ای با اجاره کمتر و آرایشگاه‌های محدود باشد امکان رشد آن وجود دارد.

به گفتۀ وی اجاره‌ها تا سه برابر افزایش داشته که باتوجه به هزینه‌ها مشکلات فراوانی را بر دوش آرایشگران قرار داده است.

رضایی با بیان اینکه سال گذشته نرخ اصلاح درجه یک حدود ۲۷ تومان و درجه دو ۲۳ هزار تومان بود، عنوان کرد: این مبالغ در سال جاری به ۳۷ و ۳۰ هزار تومان تغییر کرده است که با تورم هیچ گونه برابری ندارد.

این آرایشگر جوان با اشاره به اینکه این صنعت در بیرجند که شهرستان کوچکی است در حال اشباع است، اظهار کرد: آرایشگران با مشکلات جسمی مانند دیسک گردن و کمر درگیر می‌شوند ولی این شغل جزو مشاغل سخت به حساب نمی‌آید.

قیچی اصلاح زیر بار هزینه‌ها شکست| تعطیلی یک سوم آرایشگاه های مردانه

افزایش چندین برابری قیمت مواد مصرفی

صادق درویشی از دیگر فعالان این حوزه که ۲۱ سال سابقه دارد و آرایشگاه او در معلم است، نیز به خبرنگار بازار گفت: قیمت مواد مصرفی آرایشگاه‌ها به شدت بالا رفته که همین موضوع هزینه‌های سرسام‌آوری برای آرایشگاه به همراه داشته است.

به گفتۀ وی قیمت یک تافت که حالت دهنده مو است و در گذشته اصلا به چشم نمی‌آمد ۷۵ هزار تومان شده که اگر در روز فقط یک عدد هم استفاده شود در ماه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع برای دیگر وسایل مصرفی آرایشگران از تیغ، پیشبند یکبار مصرف، حوله سرشور و موارد دیگر نیز صدق می‌کند و علاوه بر این موارد هزینه‌های آب، برق و اجاره بها را نیز اضافه کنید که همواره در حال افزایش است.

درویشی با بیان اینکه آرایشگری شغلی است که ۱۰۰ درصد آن سود است، تأکید کرد: اما از این ۱۰۰ درصد سود بیش از ۷۰ درصد آن برای هزینه‌های گفته شده صرف می‌شود و سودی برای آرایشگر ندارد.

این آرایشگر بیرجندی بیان کرد: از سال ۹۶ تاکنون مواد مصرفی مردم در تمام موارد بین ۱۰ تا ۱۵ برابر شده، ولی درآمد افرادی مانند ما در طی این سال‌ها از ۱۰ هزار تومان در سال ۹۶، امسال به حدود ۴۰ هزار تومان رسیده که یعنی ۴ برابر شده است.

وی اضافه کرد: مشکل اینجا است که درآمد ما ریالی ولی هزینه‌ها دلاری است و ما چه مقدار می‌توانیم کار کنیم تا فاصله درآمد تا مواد مصرفی را کاهش دهیم و لازم است که مسئولان سریع‌تر کاری انجام دهند که این فاصله کمتر شود.

دولت در بخش اجاره، مالیات، بیمه و هزینه‌های آب و برق کنار ما باشد

محمد امیرآبادی که از سال ۷۴ به صورت حرفه‌ای وارد این حوزه شده و در منطقه سجادشهر بیرجند فعالیت دارد نیز اظهار کرد: افزایش سرسام آور اجاره‌ها یکی از مشکلات اساسی است چرا که اجاره ما ۵۰۰ هزار تومان بود ولی امسال صاحب ملک آن را به ۲ میلیون تومان آن هم برای شش ماه افزایش داد و در کل نسبت به دیگر مناطق شهر قیمت بهتری است.

بسیاری از آرایشگاه‌ها به دلیل افزایش اجاره و هزینه‌های جاری مجبور به تعطیلی شده و خود من نیز با چنین سابقه‌ای در این شغل اگر اجاره ملک و هزینه‌های مصرفی بیشتر شود، مجبور به تغییر شغل هستم

وی تأکید کرد: بسیاری از آرایشگاه‌ها به دلیل افزایش اجاره و هزینه‌های جاری مجبور به تعطیلی شده و خود من نیز با چنین سابقه‌ای در این شغل اگر اجاره ملک و هزینه‌های مصرفی بیشتر شود، مجبور به تغییر شغل هستم.

قیچی اصلاح زیر بار هزینه‌ها شکست| تعطیلی یک سوم آرایشگاه های مردانه

به گفتۀ وی مردم نیز با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند و نمی‌توان نرخ را از این بیشتر افزایش داد چرا که برای مردم اولویت با تأمین مایحتاج خوراکی خانواده است.

امیرآبادی درخواست کرد: برای بهبود شرایط مسئولان می‌توانند نظارت بر افزایش قیمت اجاره بها توسط صاحبین ملک داشته باشند، همچنین در بخش مالیات و بیمه، هزینه‌های آب و برق نیز در کنار ما قرار گیرند و کمک کنند، نه اینکه سنگ و بار بیشتری بر دوش ما قرار می‌دهند.

ایجاد تعادل بین هزینه و درآمد توسط دولت

مهدی کفاش از آرایشگران شهرستان بیرجند با ۲۶ سال سابقه کار در منطقه توحید این شهرستان هم عنوان کرد: با افزایش هزینه‌ها چند سالی است که آرایشگاه خود را به زیرزمین خانه پدری انتقال داده‌ام چرا که اجاره‌ها اکنون در این منطقه به ۴ میلیون هم رسیده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این اگر یک وسیله آرایشگاه مانند سشوار که مصرف بالایی دارد بسوزد حداقل قیمت متوسط آن ۲ میلیون تومان است، که شاهد افزایش بالای مواد مصرفی آرایشگاه‌ها هستیم.

به گفتۀ وی متأسفانه تا زمانی‌که افراد سودجو در رأس این موارد باشند کاری نمی‌توان انجام داد و فقط دولت لازم است که بین هزینه و درآمد تعادلی ایجاد کند و دستورات بالادستی حاکم شود.

کفاش اعلام کرد: شاهد کاهش آرایشگاه‌ها در سطح شهر هستیم و همان‌هایی که هستند به داخل کوچه‌ها نقل مکان کرده‌اند.

آزادسازی نرخ‌نامه‌ها

سیدابوالفضل حسینی از فعالان آرایشگری در شهرستان بیرجند که سابقه ۲۴ ساله دارد و در مهرشهر فعالت می‌کند نیز اظهار کرد: نرخ آرایشگاه‌های مردانه نسبت به تورم بسیار پایین است و به دلیل این هزینه‌ها فردی با سابقه من مجبور به فعالیت در چنین مناطقی است.

به گفتۀ وی آرایشگاه‌ها به دلیل ارتباط مستقیم با مردم در دوران کرونا مجبور به تعطیلی شد ولی دندان پزشکان هم که همین ارتباط را داشتند تعطیل نشدند ولی هیچ حمایتی هم از صنف آرایشگران در این دوران نشد.

وی بیان کرد: حتی ما بیمه تکمیلی هم نیستیم و زمانی که همسر و فرزندان ما بیمار می‌شوند، هزینه‌ها کاملا ً آزاد است و نیاز به توجه ویژه داریم، همچنین مالیات‌های سرسام آور و هزینه‌های آب و برق که روزنه روبه افزایش است.

حسینی تأکید کرد: نیاز است که قیمت دستوری برداشته شود و نرخ‌ها آزاد باشد تا بتوان از آن مدیر، مسئول و دکتری که درآمدهای بالایی دارند یک قیمت دریافت کرد و از آن کارگر و کارمند هم یک قیمت دیگر دریافت کرد تا از این مشکلات عبور کنیم.

قیچی اصلاح زیر بار هزینه‌ها شکست| تعطیلی یک سوم آرایشگاه های مردانه

تعطیلی یک سوم آرایشگاه‌های مردانه

محمد براتی، رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران مردانه شهرستان بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: وضعیت آرایشگران مردانه اصلاً خوب نیست و تمام مشکلات بیان شده را قبول داریم.

وی با بیان اینکه ۳۲۰ آرایشگاه در سطح شهرستان بیرجند قرار دارد، اعلام کرد: در سه سال گذشته یک سوم این آرایشگاه‌ها تعطیل کرده‌اند و هر چند با جوانان پر می‌شود ولی بعد از چند ماه از دریافت وام و بازگشایی و دیدن هزینه‌ها، باری دیگر تعطیل می‌کنند.

به گفتۀ وی نرخ آرایشگاه‌های مردانه پایین‌تر از تورم است ولی از آن سوی قیمت اجاره بها تا چهار برابر در شهرستان افزایش داشته است.

براتی اضافه کرد: در دوران کرونا مردم خود آرایشگر شدند و بخشی از افراد دیگر به آرایشگاه‌ها بازنگشتند و اگر افزایش قیمت داشته باشیم، به دلیل مشکلات اقتصادی این بخش ریزش زیاد مشتری را خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران مردانه شهرستان بیرجند با بیان اینکه با وجود این مشکلات افق روشنی برای آرایشگاه‌های مردانه نمی‌بینم، اظهار کرد: کارهای خدماتی همیشه با مشکلات زیادی مواجه بوده و نیاز به حمایت و تدابیر دولت وجود دارد.

وی مشکلات نبود بیمه تکمیلی برای آرایشگران را از دیگر مشکلات دانست و عنوان کرد: مالیات هم باری اضافی بر دوش ما شده است چرا که در گذشته حدود ۹۵ درصد آرایشگران با ارائه اضهارنامه مالیاتی معاف بودند ولی با مالیات بر دستگاه کارت خوان اکنون همه مشمول شده‌اند.

به گفتۀ وی مشکل این طرح در نبود شفافیت آن است چرا که با کارت‌خوان‎‌ها، پرداختی‌های مختلف دیگری هم انجام می‌شود که هیچ ربطی به درآمد آرایشگر ندارد.

این مقام مسئول بیان کرد: از مسئولان دیگر توقعی نداریم چرا که حتی قول بسته معیشتی دادند ولی هیچ خبری از آن نشده است.

براتی از مردم هم درخواست کرد: وضعیت آرایشگران را درک کنند و اگر کسی توانایی مالی دارد بیشتر از نرخ‌نامه پرداخت کند چرا که قیمت نرخ با هزینه‌ها اصلا برابری ندارد.

و اما...

نکته مهم این موضوع که لازم است مورد توجه قرار گیرد، تعطیلی و بیکاری این رده شغلی است که اگر روند افزایش هزینه‌ها و اجاره بها را شاهد باشیم، روز به روز بر تعطیلی آرایشگاه‌ها نیز افزوده خواهد شد. مسئولن حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند نظارت بر نرخ اجاره بها و تعادل و نظارت بر هزینه‌های آب و برق و مالیات است تا شاید بتوان از این بحران ورشکستگی جلوگیری کرد.

کد خبر: ۱۷۳٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha