۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
تولیدکنندگان «پیچ و مهره» در پیچ مشکلات مانده‌اند| بی‌ثباتی قیمت‌ها سد راه تولید
در گفت‌وگو با بازار واکاوی شد؛

تولیدکنندگان «پیچ و مهره» در پیچ مشکلات مانده‌اند| بی‌ثباتی قیمت‌ها سد راه تولید

مشهد- صنعت پیچ و مهره که بسیاری از صنایع را به خود متصل کرده است این روزها به دلیل گرانی و کمبود مواد اولیه در خط تولید و در پیچ مشکلات مانده است!

بازار؛ گروه استان‌ها: تأمین نشدن مواد اولیه موجب شده است تولیدکنندگان پیچ و مهره برای تأمین نیاز داخل حتی برای بخش خودرو نیز با مشکل روبرو شوند.

بنا بر گفته کارشناسان اکنون فقط ۳۰ درصد مواد اولیه کارخانه‌ها تولید پیچ و مهره تأمین می‌شود و نیمی از ظرفیت کارخانه‌ها تولید پیچ و مهره به علت نبود مواد اولیه غیرفعال شده است.

پیچ و مهره از تجهیزات پرکاربرد در صنایع مختلف است، زیرا این تجهیزات به‌منظور ایجاد اتصالات در موارد مختلف به‌کاربرده می‌شوند. با توجه به نقش اتصالات در زندگی، می‌توان به اهمیت طراحی و ساخت دقیق این محصولات پی برد اما متأسفانه در حال حاضر مشکلات موجود بر سر راه تولیدکنندگان موجب شده تا این صنعت با چالش‌های فراوان روبرو شود.

به‌منظور بررسی مشکلات تولیدکنندگان این صنعت با «مرضیه ژیانی» مدیرعامل واحد صنعتی پیچ سازان شرق ساعتی را به بحث و گفت و نشستیم.

* لطفاً خودتان را برای خوانندگان معرفی بفرمایید

«مرضیه ژیان» متولد ١٣۴٠ در مشهد، لیسانس مدیریت و در حال حاضر مدیرعامل واحد صنعتی پیچ سازان شرق هستم.

* از چه زمانی وارد این صنعت شدید؟

از ١۵ سال پیش با تحقیق در این زمینه و نیازی که در صنعت به انواع پیچ داشت به همراه پسرم کار را شروع کردم و در سال ١٣٩٠ در شهرک صنعتی کاویان مستقر شدیم.

تولیدکنندگان «پیچ و مهره» در پیچ مشکلات مانده‌اند| بی‌ثباتی قیمت‌ها سد راه تولید

* واحد تولیدی شما چه محصولی را تولید می‌کند؟

واحد تولیدی ما انواع پیچ را تولید می‌کند که می‌توان به انواع پیچ‌های خودرو ، پیچ آهنی ، پیچ‌های ساختمانی، پیچ سر مته، پیچ متری و سایر محصولات اشاره کرد.

* برای شروع این کار چقدر سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

من در ١۵ سال پیش با مبلغ بسیار کمی شروع کردم. به‌طور مثال در سال ١٣٩٠ ساخت هر دهنه از سوله در شهرک صنعتی کاویان حدود ٢٠ میلیون تومان هزینه تمام شده داشت اما در حال حاضر این رقم به حدود ٢٠٠ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که آن زمان راه اندازی هر خط تولید با ١۵ میلیون تومان امکان پذیر بود اما اکنون به سرمایه ای بیش از ١٠٠ میلیون تومان نیاز دارد.

* برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟

در ابتدای کار تا قبل از شیوع بیماری کرونا به طور مستقیم بیش از ١٠ نفر مشغول به کار بودند اما متاسفانه اکنون با توجه به شرایط نا مساعد، تولیدمان کاهش یافته است و به همین دلیل نیز مجبور به کاهش نیرو شدیم.

* تا چه میزان دولت از محصولات تولیدی شما حمایت کرده است؟

ما در زمان شیوع کرونا تسهیلات بسیار اندکی اخذ کرده ایم که مبلغ آن حدود ١٠٠ میلیون تومان بوداما متأسفانه حمایت‌های بیشتری انجام نپذیرفت چرا که تسهیلات با مبالغ بالاتر شرایط بسیار سختی دارد و وام‌هایی با مبلغ‌های ۵٠ یا ١٠٠ میلیون تومان برای واحدهای صنعتی بسیار ناچیز است.

* آیا واحد تولیدی شما درزمینهٔ صادرات نیز فعالیت دارد؟

خیر، صادرات نداشته‌ایم اما کیفیت محصولات ما بسیار مطلوب است و مشابه جنس‌های خارجی است و اگر مشکلاتی که بر سر راهمان قرار گرفته رفع شود محصولات ما قابلیت صادرات را دارند.

* به عنوان بک تولید کننده با چه مشکلاتی در مسیر تولید مواجه هستید؟

متاسفانه از شروع کار مان در این زمینه هرچه زمان می‌گذرد، شرایط دشوار تر می شود و یکی از مشکلات اساسی کمبود نقدینگی در بازار می باشد .

تولیدکنندگان «پیچ و مهره» در پیچ مشکلات مانده‌اند| بی‌ثباتی قیمت‌ها سد راه تولید

اگرچه من شرایط امروز را با ١۵ سال پیش که کار را شروع کردم مقایسه نمی کنم اما به طور مثال در سال ١٣٩٧ با ۵٠ میلیون تومان یک بار ٢٠ تنی را می توانستیم،خریداری نماییم‌اما در حال حاضر با ۵٠ میلیون تومان ٢ تن بار می توانیم، تهیه کنیم.

* در حوزه فروش آیا مشکلی دارید؟

بیشترین میزان فروش ما در این ١۵ سال به ۴٠ تن در ماه نیز رسیده است اما با توجه به مشکلاتی که بر سر راه ما وجود دارد این رقم در حال حاضر به دو تن در ماه رسیده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد اینست که با توجه به اینکه قیمت تمام شده اجناس با کیفیت، بالا می باشد در این زمینه کارگاه هایی وجود دارد که شرکتی نیستند و محصولات را با کیفیت پایین ترو قیمت کمتر وارد بازار می کنند که این اتفاق باعث می شود ثبات بازار فروش واحد های صنعتی مانند ما کم شود.

* تحریم ها چه اثری بر روی کار و فعالیت شما داشته است؟

این شرایط متاسفانه بر روی کار همه تولید کنندگان تاثیر منفی داشته است و اصلی ترین تاثیر آن عدم ثبات قیمت مواد اولیه بوده است.

* برای تهیه مواد اولیه چه مشکلاتی دارید و افزایش قیمت ها برای شما چه مشکلاتی را ایجاد کرده است؟

مواد اولیه واحد تولیدی ما مفتول می باشد که از شرکت های موجود در برخی از شهر های ایران مانند تهران و اصفهان آن راتهیه می کنیم.

تا دو سال پیش مواد اولیه مانند «مفتول» را کیلویی ٨ هزار تومان تهیه می کردیم اما در حال حاضر باید برای تهیه هرکیلو مفتول مبلغ ٢١ هزار تومان پرداخت کنیم

هنگامی که حتی قیمت دلار زیر ١٣ هزار تومان بود، شرایط تولید باز هم عالی بود اما زمانی که به ١٣ هزار تومان رسید باز هم با افزایش اندک قیمت مواد اولیه از شرایط راضی بودیم اما پس از آن در مدت زمانی کوتاه دلار به ٢۵ الی ٣٠ هزار تومان جهش داشت و متاسفانه شرایط را خیلی دشوار کرد که این افزایش قیمت باعث شد پیشرفت تولید در کار ما از بین برود.

به عنوان مثال در دو سال پیش اگر مواد اولیه (مفتول) را کیلویی هشت هزار تومان تهیه می کردیم در حال حاضر باید برای تهیه هرکیلو مفتول مبلغ ٢١ هزار تومان بپردازیم.

مفتول ماده اولیه مورد نیاز ما است ضمن این که ماده ای گران است، مستقیم به دست مصرف کننده نمی رسد و با توجه به وجود واسطه ها با قیمت خیلی بیشتر به دست مصرف کننده ها می رسد! اگرچه مفتول در داخل ایران تولید می شود اما علاوه بر آن از کشور های روسیه و چین نیز واردات مفتول را داریم.

* مشتری های واحد تولیدی شما چه افرادی هستند؟

هر قسمتی از بازار که برای انجام کار نیاز به پیچ داشته باشد، تولید آن پیچ را ما می توانیم انجام دهیم .حجم زیادی از محصولات تولیدی ما به تهران فرستاده می شود و واحد هایی که به محصولات ما نیاز دارند از تهران نیز آن راتهیه می کنند اما با توجه به سفارشات به شهر های دیگر هم محصولات فرستاده می شود.

کد خبر: ۱۷۳٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha