۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
تعطیلی ۴۵ روزه کارخانه پویا نخ ایلام؛ وعده مسئولان برای استارت دوباره
بازار گزارش می‌دهد؛

تعطیلی ۴۵ روزه کارخانه پویا نخ ایلام؛ وعده مسئولان برای استارت دوباره

ایلام - کارخانه پویا نخ ایلام که حدود ۴۵ روز است تعطیلی شده و علاوه بر بیکار شدن کارگران کارخانه، هنوز مطالبات پرسنل خود را هم پرداخت نکرده است.

رمضان نوری-خبرگزاری بازار؛ شرکت پویا نخ ایلام به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی فعال درزمینهٔ تولید نخ پلی‌استر ( نیمه کشیده و کشیده شده ) در شهرک صنعتی ایلام به‌صورت سه نوبته از سال ۱۳۸۸ پروانه بهره‌برداری دریافت کرده و سالانه ۲۶ هزار تن نخ پلی‌استر نیمه کشیده و کشیده شده تولید می‌کند.

نخ کشیده شده به‌عنوان ماده اولیه در کارخانه‌های بافندگی و نخ نیمه کشیده نیز به‌عنوان ماده اولیه در ریسندگی الیاف مصنوعی کاربرد داشته و نقش مهمی در جلوگیری از خروج ارز دارد.

شرکت پویا نخ ایلام با داشتن ۲۰۰ کارگر به‌صورت مستقیم سهم مهمی در اشتغال‌زایی جوانان تحصیل‌کرده استان ایفا می‌کند، اما گویا حدود ۴۵ روز است که کارخانه تعطیل‌شده است.

مشکلات کارگران و بیکاری

یکی از کارگران این کارخانه که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: هرساله مشکلات زیادی برای کارگران این واحد تولیدی به وجود می‌آید و انتظار داریم یک‌بار برای همیشه مشکلات حل شود.

وی عنوان کرد: سال‌های گذشته به دلیل مشکلات مالی کارگران این کارخانه چند ماه بیکار شدند و امسال هم به دلیل کرونا محدودیت‌های زیادی برای کارگران به وجود آمده است.

این کارگر واحد تولیدی تصریح کرد: کارگران شاغل در شرکت تولیدی پویا نخ ایلام که هرساله به‌عنوان نفرات pm (تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه) در کارخانه حاضر و انجام‌وظیفه می‌کنند، متأسفانه امسال برخلاف سال‌های گذشته، شرکت مدعی شده که هیچ حق‌وحقوقی برای این دسته از کارگرانی که در این ایام سخت کرونایی زحمت‌کشیده‌اند پرداخت نمی‌شود و باید به اداره کار برای دریافت بیمه بیکاری معرفی شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه سال جدید، سال جهش تولید است ولی اکنون به مدت ۴۳ روز کارخانه تعطیل و از طرفی کارگران بلاتکلیف و از کار بیکار شده‌اند.

وی افزود: ضمناً مواردی از قبیل عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و تحویل ندادن نسخه دوم قرارداد و فیش حقوقی ماهانه نزد کارگران، و ندادن لباس کار و ... وجود دارد که متأسفانه هنوز انجام نگرفته است.

این کارگر واحد تولیدی بیان کرد: تمامی چشم و امید خانواده‌های کارگران به این واحد تولیدی است ولی متأسفانه هرسال با چالش‌های زیادی مواجه هستیم و امسال هم به دلیل کرونا  حق‌وحقوق و بیمه فروردین‌ماه سال جاری پرداخت‌نشده است.

یکی دیگر از کارگران این واحد تولیدی نیز اظهار کرد:  از زمانی که سهامداران جدید این شرکت را خریداری کردند هرروز با وضع یک قانون جدید و به هر ترفندی متوسل می‌شوند تا تعدیل نیرو کنند.

وی گفت: کارگران این واحد تولیدی هرساله با چالش عدم پرداخت حقوق مواجه هستند و امیدواریم اداره کار به وضعیت ما رسیدگی کند.

متأسفانه تلاش خبرنگار بازار برای پاسخگویی مسئولان کارخانه پویا بی‌نتیجه ماند.

تعطیلی‌های چندباره

البته کارخانه پویا نخ ایلام هرساله سابقه تعطیلی دارد و سال گذشته به دلیل مشکلات عدیده مالی تعطیل‌شده بود.

با توجه به نام‌گذاری سال جاری به نام سال جهش تولید هنوز برنامه‌ای عینی و قابل‌اجرا برای حل مشکل اشتغال و رفع رکود اقتصادی در ایلام ارائه نشده است و صنایعی مانند شرکت تولیدی ذکرشده با افراد زیادی شاغل از کار بیکار شده‌اند.

یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متأسفانه یکی از واحدهای تولیدی مشکل‌دار در استان کارخانه پویا نخ است که مشکلات این واحد تولیدی به‌رغم اشتغال بیش از ۱۵۰ نفر نیروی بومی در آن به‌خوبی حل نمی‌شود.

علیرضا پوراحمد افزود: هرساله به بهانه‌های مختلف نیرو در این کارخانه تعدیل می‌شود و علاوه بر این به نیروهای کارگری موجود هم خوب رسیدگی نمی‌شود.

وی افزود: باید یک‌بار برای همیشه مشکلات ریشه‌ای کارخانه پویا نخ ایلام را رفع کرد تا زندگی کارگران این واحد تولیدی هرسال به مشکل نخورد.

استارت کار کارخانه از امروز زده می‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: پیرو جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و مدیران اجرایی و بررسی مسائل و مشکلات کارگری، کارگران پویا نخ ایلام که با حضور سهامدار کارخانه برگزار شد، موارد مهمی برای فعال کردن این واحد تولیدی تصویب‌شده است.

شکرالله شیرخان بیان کرد: قرار است از چهاردهم اردیبهشت‌ماه یعنی امروز با حضور تمامی کارگران استارت کارخانه زده شود.

وی عنوان کرد: در مورد مطالبات فروردین‌ماه کارگران، افرادی که فاقد کارکرد بودند در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کنند و مابقی کارگران  که کارکرد داشتند، برای پیگیری مطالبات در مراجع حل اختلاف مستقر در اداره کار اقامه دعوی کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام اظهار کرد: قرار شده تا طی دو ماه آتی، طرح طبقه‌بندی مشاغل توسط کارفرما در این کارخانه اجرایی شود.

شیرخانی با اشاره به اینکه باید احکام و قرارداد کار کارگران در اختیار اداره کار قرار گیرد، افزود: لباس کار متناسب با نوع کار باید در اختیار کارگران قرار گیرد.

وی اظهار کرد: همچنین مقررشده در چارچوب مقررات من‌بعد چنانچه تخلف و تمردی از جانب کارگران اتفاق افتد با کارگران خاطی برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

کارخانه پویا نخ ایلام با پنج‌خط تولید و ۱۵۰ کارگر، نیازمند توجه ویژه مسئولان ارشد استان برای جلوگیری از اتفاقات تلخ هرساله یعنی تعطیلی‌های مکرر و زیادشدن دغدغه کارگران است.

کد خبر: ۱۷٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha