۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶
سیاست سکوت در قبال نان مردم؛ مدیرانی که مجوز نانوایی دارند
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

سیاست سکوت در قبال نان مردم؛ مدیرانی که مجوز نانوایی دارند

اردبیل- چندی رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل از صدور مجوزهای نانوایی بی ضابطه به آقازاده ها و مدیران کل استان اردبیل خبر داده بود که هنوز مسئولان و متولیان امر نسبت به موضوع هیچ واکنشی نشان نداده اند.

مصطفی محمدی؛ بازار: قصه نان و صف های طولانی اش در اردبیل همچنان ادامه دارد و مردم همچنان ساعات زیادی از زمان خود را برای خرید نان اختصاص می دهند.

این همه در حالی است که دیگر وجود صف های طویل و جریان سازی های رسانه ای و مجازی، حداقل برای مدیران مسئول و متولیان امر، به موضوعی عادی تبدیل شده که مردم هم با آن انس گرفته اند.

گفتنی است صف های طولانی نان نه تنها در مرکز اردبیل بلکه در سایر شهرستان ها از جمله پارس آباد، بیله سوار، گرمی و...، نیز گلایه و ناراحتی شهروندان را به همراه داشته است.

مدیران استان هر روز از بهتر شدن وضعیت نان می گویند!

علی صادقی یکی از شهروندان اردبیلی در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به صف های طولانی نان در اردبیل اظهار کرد: متاسفانه تهیه نان به یک معضل تبدیل شده است. از ساعات اولیه صبح برای خرید نان از خانه بیرن می آییم و بعد از ساعاتی شاید بتوانیم نانی تهیه کنیم.

سیاست سکوت در قبال نان مردم؛ مدیرانی که مجوز نانوایی دارند

وی اظهار کرد: جالب است که مدیران استان هم هر روز از بهتر شدن وضعیت نان می گویند؛ ولی نمی دانیم که آیا واقعا مدنظرشان اردبیل هست یا استان های دیگر!

صادقی افزود: شرایط خرید نان برای کارمندان اتفاقا وخیم تر از افراد عادی است. چراکه این افراد برای تهیه نان باید از ادرات خود مرخصی بگیرند تا شاید بتوانند قرص نانی تهیه کنند.

این شهروند اردبیلی اظهار کرد: البته خرید فطیر و نان های فانتزی کمی راحت تر از لواش و بربری و سنگگ است؛ که آن هم باتوجه به قیمت و البته نوع خوراک مردم اصلا به صرفه نیست.

سهمیه گردشگری آرد هم به داد استان نرسید!

در این میان اگرچه علی نیکزاد نائب رئیس مجلس از اضافه شدن سهمیه گردشگری آرد به استان اردبیل خبر داد اما انگار اضافه شدن سهمیه ها هم برای کم کردن صف نانوایی ها، چاره ساز نشد!

سیاست سکوت در قبال نان مردم؛ مدیرانی که مجوز نانوایی دارند

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه سهیمه مخصوص تابستانی و گردشگری آرد استان حذف شده بود اظهار داشت: با توجه به وجود مشکلاتی در خرید نان و تشکیل صف‌های طولانی که به‌علت حذف سهمیه گردشگری آرد بود، مطابق گفت‌وگو با وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد ۵۰۰ تن سهمیه آرد تیرماه و حداکثر تا سقف ۲۰۰۰ تن نیز سهمیه ماه‌های مرداد و شهریور افزایش یافته و سهمیه گردشگری آرد مجددا برقرار شود که از مسئولان استانی انتظار داریم در این زمینه نظارت‌های لازم را داشته باشند.

اما موضوع قابل تامل در این میان اظهارات بهنام اسمعیل‌زاده رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل بود که همه را به شوک فرو برد.

فرصت‌طلبی عجیب در صدور مجوز نانوایی‌ به آقازاده‌ها؛ برخی مدیران کل استان ده‌ها مجوز دارند

چندی پیش بهنام اسمعیل‌زاده در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ارزان‌ترین نان را در سطح دنیا، در استان اردبیل داریم به طوری که قیمت هر بربری یک‌هزار تومان است که برخی از افراد با خرید پنج نان به وزن ۲ کیلوگرم آن را به عنوان غذای دام‌ها با نرخ ۲ تا سه برابری به فروش می‌رسانند به طوری که هر کیلو قیمت نان خشک ۱۲ هزار تومان است که با خرید پنج بربری می‌توانند ۲۴ هزار تومان سود به جیب بزنند.
وی تصریح کرد: مسئولان به جای بازرسی‌های روزانه از نانوایی‌ها بهتر است از همین مسیر و همچنین خروج آرد از معبر کارخانه‌های آرد تخلفات را پیگیری کنند تا به نتایج قابل تأملی برسند.

سیاست سکوت در قبال نان مردم؛ مدیرانی که مجوز نانوایی دارند

رئیس اتحادیه نانوایان استان اردبیل گفت: چگونه یک نانوا با تهیه نان از یک بسته آرد ۱۲۰ هزار تومان درآمد کسب می‌کند در حالی که اگر فروش آزاد آرد را خارج از شبکه داشته باشد، درآمد حاصله به ۲۸۰ هزار تومان می‌رسد.

اسمعیل‌زاده افزود: در چنین شرایطی کمتر نانوایی حاضر می‌شود با در نظر گرفتن هزینه‌های آب، برق، گاز، کارگر و خمیر مایه و صدها زحمت دیگر تولید نان داشته باشد که از همین رو نانوایان فروش آرد را به صرفه‌تر از تولید نان می‌دانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته در یک فرصت‌طلبی عجیب مجوز نانوایی‌ها به آقازاده‌ها داده شده و برخی از مدیران کل همین استان ده‌ها مجوز نانوایی دارند که هیچ ارگان نظارتی به این امر نظارت نمی‌کند.

اسمعیل‌پور اضافه کرد: در تعزیرات نیز به پرونده‌های بیشتر از ۱۰ بسته آرد رسیدگی نمی‌شود و عمده رسیدگی‌ها مربوط به نانوایی‌های خرده پا است که مجبور هستند به خاطر برخی ایرادات جریمه‌های سنگینی را نیز پرداخت کنند.
وی بیان کرد: در همین شهر اردبیل در سایه تخلفات گسترده در حوزه آرد و نان و مجوز نانوایی، افرادی به نان و نوایی رسیدند در حالی که نانوایان اصلی و خبازان زحمتکش این شهر همچنان در تأمین درآمد و هزینه‌های سنگین زندگی و کار خود با هزاران مشکل و گرفتاری روبه‌رو هستند.

سیاست سکوت در قبال نان مردم؛ مدیرانی که مجوز نانوایی دارند

اسمعیل‌پور ادامه داد: بنده بارها به مسئولان امر اعلام کردم که در رده‌های بالاتر جلوی تخلفات را بگیرند و اجازه ندهند تا در نان مردم به عنوان قوت قالب عده‌ای به دنبال منفعت‌طلبی و سودجویی باشند.
البته اظهارات اسمعیل پور عملا با سکوت مسئولان و متولیان امر روبه رو شده و تاکنون هیچ یک از مسئولان نسبت به موضوع اظهار نظری نکرده اند. اتفاقی که چندان خوشایند نیست.

در همین خصوص مردم انتظار دارند مراجع قضایی استان که در طول سال های گذشته در راستای برقرای عدالت و مبارزه با فسادهای گسترده در ادارات و ...، اقدامات قابل توجهی داشته اند نسبت به بحث نان و البته مجوزهایی که براساس اظهارات رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل به صورت فله ای به مدیران کل استان و آقازاده ها داده شده است، نیز ورود پیدا کنند.

کد خبر: ۱۷۳٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 0
      آقا منم نزدیک یه ماهی هست اقدام به احداث نانوایی چند منظوره کردم تا بلکه هم گره هی از کار مردم و هم اشتغال زایی برای چهار پنج نفر از بی کاران این استان بشه ولی متأسفانه هنور به نتیجه نرسیدم هی امروز برو فردا بیا
    • 0043281869 IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 1
      تفاوت ۱۸و۲۴ هزارتن ارد را در کارخانه های ارد جستجو کنید نه درنانوایی
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      درشهرستان کوثر اردبیل مجوز نانوایی به خانمی داده اند که همان خانم نشته خانه ولی طرف خودش توفرمانداری
    • علیرضا IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      0 0
      آرد را با قیمت آزاد بدهند تا جلوی این همه دزدی ها گرفته بشه