۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
۲۰درصد نان تولیدی در شاهرود خوراک دام‌ها می‌‎شود | نانوا مقصر صف‌‎های طولانی نیست
در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح شد؛

۲۰درصد نان تولیدی در شاهرود خوراک دام‌ها می‌‎شود | نانوا مقصر صف‌‎های طولانی نیست

شاهرود- صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌های استان سمنان، مردم را کلافه کرده است، مسئولان می گویند گرانی برنج و روغن و ... مردم را به نان خوردن ترغیب کرده و نانوایان می‌گویند که مشکل جای دیگر است.

معصومه آموده؛ بازار: این روزها با عبور از نانوایی‌های شهرستان شاهرود متوجه صف‌های طولانی می‌شوید که برای خرید نان تشکیل شدند. علاوه بر صف‌های طولانی، کیفیت نان و دسترسی سخت به نان سبب بروز نارضایتی شده است.

مردم از صف‌های طولانی کلافه هستند و مسئولان می‌گویند که همین تعداد نانوایی که در شهرهایی مانند شاهرود وجود دارد، هم به نسبت جمعیت و توزیع آرد اضافه است! در روستاهای هم همینطور است. برای مثال مردم طرود سه الی چهار ساعت در روز نان دارند و مابقی روز نانوایی‌ها تعطیل هستند در حالی که فرماندار شاهرود چندی پیش اعلام کرد که سهمیه آرد مورد نیاز طرود ۱۵ تن است اما ۲۱ تن آرد توزیع می کنیم اما باز هم کم می آید!

مشخص نیست که این وضعیت چطور قرار است مدیریت شود. به وضوح از زمانی که طرح سهمیه نانوایی ها و کارت هوشمند آمده، مردم متضرر شده‌اند حال اگر قرار است نفعی به نانوایی‌ها برسد، موضوعی دیگر است. زیرا مردم این روزها با کاهش سهمیه نانوایی‌ها روبرو هستند و گرفتاری‌هایشان با صف‌های طولانی دو برابر شده است. از سوی دیگر نان‌ها هم بی‌کیفیت و کوچک شده‌اند.

حالا اما کسانی هم هستند که درست نظر متفاوتی دارند و اعتقاد دارند که اصلا نانواها گناهی در این بین داشته و بهترین نان را هم ارائه می کنند و مشکل را باید در جای دیگری گشت. در این خصوص با نقی رحیمی، رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان شاهرود، گفتگو کردیم که در ادامه آن را می خوانید.

* چه تعداد نانوایی در شاهرود مشغول به فعالیت هستند و ساعت‌های کاری آنان چگونه برنامه ریزی شده است؟

۳۰ واحد نانوایی در دو شیفت صبح از ساعت شش الی۱۰:۳۰و بعدازظهر از ساعت ۱۷:۰۰ الی ۲۰:۰۰ فعالیت کرده و ۲۲ واحد نانوایی در سه شیفت صبح از ساعت شش الی ۱۰:۳۰، ظهر از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲:۳۰و بعد از ظهر از ساعت ۱۷:۰۰الی ۲۱شب نان پخت می کنند و مشکلی در این زمینه نداریم.

۳۰ نانوایی دو شیفت در شاهرود وجود دارد

شهروندان برنامه‌های پخت نان را می‌دانند اما مسافر از وجود چنین برنامه‌ای بی اطلاع است. ساعت کاری نانوایی‌ها نیز طوری برنامه‌ریزی شده که مردم از نبود نان رنج نبرند. برای مثال زمانی که نانوایی در خیابان امام(ره) نان پخت نمی کند نانوایی دیگری در خیابان ایستگاه که مجاور خیابان امام(ره) است نان به دست مردم می دهد. در نتیجه نانوایی‌ها از ساعت شش الی ۱۲:۳۰ به صورت کامل نان عرضه می کنند.

* چرا نان دیگر در فروشگاه‌های موادغذایی توزیع نمی‌شود؟

تمایل مردم به علت افزایش قیمت مواد غذایی برای نان بیشتر شد و فروشندگان موادغذایی نان را برای فروش از نانوایی‌ها خریداری کرده و آن را با قیمت های زیاد می فروختند. در بازررسی‌های اتحادیه مشخص شد فروشگاه‌ها نان لواش با قیمت ۴۰۰ تومان از نانوایی خریده و با قیمت دو هزار تومان به فروش می‌رسانند که این خود باعث اجحاف در حق شهروندان می‌شد برای همین اجازه توزیع نان در مغازه ها صادر نشده است.

البته با بازرسی ها و نظارت های صورت گرفته قیمت نان در سوپرمارکت با قیمت نانوایی تفاوت چندانی ندارد و فروشندگان نیز نان را از نانوایی خریداری کرده و آن را در مغازه خود عرضه می کنند.مردم نیز می‌توانند نان را از فروشگاه ها تهیه کنند.

۲۰درصد نان تولیدی در شاهرود خوراک دام‌ها می‌‎شود | نانوا مقصر صف‌‎های طولانی نیست

* چه مشکلاتی برسر راه پخت و عرضه نان در شاهرود قرار دارد؟

هر ایرانی در ماه هفت کیلو و ۲۰۰ گرم سهمیه آرد دارد که با توجه جمعیت هر منطقه میزان عرضه آرد محاسبه می شود و با مقداری بیشتر، سهمیه‌های افراد بین شهرستان‌ها توزیع می شود. با افزایش قیمت برنج که به ازای هر کیلوگرم حتی قیمت ها از ۱۰۰ هزار تومان هم تجاوز کرد، یا ماکارانی که با قیمت ۲۵هزار تومان عرضه می شود، تقاضا برای نان افزایش یافته و برای همین میزان سهمیه آرد به ۱۰ کیلوگرم در ماه باید برسد.

هر ایرانی در ماه هفت کیلو و ۲۰۰ گرم سهمیه آرد دارد

مورد دیگر اینکه ۲۰ درصد از مصرف نان در شهری مانند شاهرود، صرف خوراک دام می‌شود. افراد بسیاری هستند که مثلاً چهار نان برای مصرف خود و دو نان دیگر را برای مرغ و خروس، سگ و برّه خود خریداری می کند دولت باید خوراک دام را از خوراک انسانی جداسازی کند.

* چه راه‌حلی برای اینکه نان فقط در راستای خوراک انسان مصرف شود، ارائه می‌دهید؟

درحال حاضر هر کیلو جو با قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود اما فرد می‌تواند با مبلغی اندکی، یک کیلو نان را برای دام خود تهیه نماید که این با ماجرا، هم‌خوانی ندارد.دولت می تواند با توازن قیمت جو و نان تقاضا را برای نان کاهش دهد، به این صورت که قیمت جو را پایین آورده و قیمت نان را افزایش دهد. با این کار ازتعداد صف های نان نیز کاسته می شود.

* صف‌های طولانی نان به چه علت تشکیل می شود؟

صف های نانوایی به زمان های مناسبتی و کاری در شاهرود شکل می گیرد. برای مثال زمان برداشت زردآلو و انگور که فرا می رسد که کارگران غیر بومی به شهرستان می آیند و مصرف نان افزایش می یابد. با شروع محرم خیلی از شاهرودی‌ها برای مراسم عزاداری به روستای خود می‌روند که این خود بر عرضه و تقاضای نان در شاهرود اثر می‌گذارند.

یک روستا در شاهرود با جمعیت پنج هزار نفر در محرم به ۲۰ هزار نفر می‌رسد، نانوایی که برای پنج هزار نفر نان پخت می‌کند، نمی تواند به سرعت برای ۲۰ هزار نفر نان بپزد. زمان که طی شود این مسئله کم رنگ می شود علاوه بر مشکل زمان و مقاطع زمانی و فصلی که بیان شد، دو مورد دیگر شامل «مصرف نان برای دام» و «افزایش قیمت مواد غذایی مانند برنج» از دیگر مواردی هستند که صف های طولانی نان را تشکیل می‌دهند. از طرف دیگر باید دقت داشت که در زمان جنگ مردم برای سه نان ۴۵ دقیقه معطل می شدند نانوایی که سوپر مارک نیست بالاخره شرایط خودش را هم دارد.

۲۰درصد نان تولیدی در شاهرود خوراک دام‌ها می‌‎شود | نانوا مقصر صف‌‎های طولانی نیست


* در برخی از نانوایی‌ها نان‌های بی‌کیفیتی مشاهده و شهروندان نیز نارضایتی خود را نسبت به کیفیت نان اعلام کردند، چه اقداماتی برای افزایش کیفیت انجام دادید؟

در زمینه کیفیت نان گزارشی به اعلام نشده و کیفیت نان نانوایی‌ها خوب است و نانوایی لواشی‌های شاهرود در نان خود جوش‌شیرین استفاده نمی‌کنند. کیفیت نان شهرستان شاهرود نسبت به شهرهای دیگر بهتر است چرا که نانوایان بومی در شهرستان شاهرود نان آماده می کنند یعنی می دانند که مردم چه نانی را بهتر می پسندند.

در زمان جنگ مردم برای سه نان ۴۵ دقیقه معطل می شدند نانوایی که سوپر مارک نیست بالاخره شرایط خودش را هم دارد

مردم نیز فرق بین نان بی کیفیت و نان با کیفیت را درک نمی‌کنند، چرا که فکر می‌کنند نان سفید با ارزش غذایی کم، نان با کیفیت است اما نان سبوسدار و خشک همراه با ارزش غذایی بالا را نان بی‌کیفیت می‌دانند.

* شکایات مطرح شده در اتحادیه نان چگونه بررسی می شود؟

اعضای اتحادیه مشکلات مطرح شده را بررسی و بازرسی می کنند، اگر گزارش شامل تخلف باشد با سازمان صنعت و معدن پیگیری کرده و برای فرد پرونده تشکیل می شود اما گزارش در حوزه کیفیت نان ثبت شود مشکلات فنی نانوا را بررسی کرده و به فرد آموزش می دهیم.

به گزارش بازار، این مصاحبه با رئیس اتحادیه نانوایان شاهرود در ارتباط با شرایط و کیفیت کمی و کیفی تولید نان در پی پیام های مکرر مردمی خطاب به خبرگزاری تحلیل بازار، انجام شد اما این پایان کار نیست و خبرگزاری بازار استان در گزارش های آتی به بررسی موارد مطروحه در این مصاحبه به صورت میدانی می پردازد. گفتنی است فهرست نانوایی هایی که در مصاحبه بالا ذکر شد، در اختیار خبرنگار بازار قرار گرفته و مشروح راستی آزمایی عملکرد نانوایی ها نیز به اطلاع مردم خواهد رسید.

کد خبر: ۱۷۳٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha