۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مزرعه گردشگری بستری برای رونق اقتصاد گلستان| برخی قوانین نیاز به بازنگری و اصلاح دارند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مزرعه گردشگری بستری برای رونق اقتصاد گلستان| برخی قوانین نیاز به بازنگری و اصلاح دارند

آزادشهر- مسئولان اگر چه به دنبال حمایت از مجموعه های گردشگری هستند اما این همراهی چندان تاثیرگذار نیست و نیاز به بازنگری و اصلاح برخی قوانین دارد.

هنگامه خاندورزی؛ بازار: مزرعه های گردشگری به منظور توسعه روستا، ایجاد اشتغال و جذب گردشگر در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و گلستان در این میان به عنوان یکی از استان های پیشرو در زمینه ایجاد مزرعه گردشگری محسوب می شود تا جاییکه مجوز اولین مزرعه گردشگری کشور برای گلستان صادر شد.

در حال حاضر ۱۹ مزرعه گردشگری در سراسر استان وجود دارد که خدماتی مانند عرضه مستقیم محصولات کشاورزی، میوه باغات، صیفی جات، ماهی از استخرهای پرورش، غذاهای بومی و محلی، سایر محصولات ارگانیک به گردشگران ارائه می دهد.

یکی از این مزارع گردشگری در روستای فاضل آباد شهرستان آزادشهر قرار دارد که با همت و تلاش یک جوان روستایی ایجاد شده که دغدغه توسعه و پیشرفت روستای خود را دارد و در این مسیر توانست مزرعه گردشگری گیاهان دارویی سبزینه را به گفته خودش «با دستان خالی اما ایده های بزرگ ایجاد کند».

برهمین اساس گفتگویی با «مهدی کوهساری» مدیر مزرعه گردشگری سبزینه به منظور بررسی وضعیت مزارع گردشگری و چالش های این حوزه ترتیب دادیم.

* چه شد که به دنبال ایجاد مزرعه گردشگری رفتید؟

سال ۱۳۹۳ در یک قطعه زمین کوچک گیاهان دارویی کشت می کردم، همزمان به دنبال بازاری برای فروش اینمحصولات رفتم تا در زمان برداشت با مشکل مواجه نشوم. در آن سال توانستم با توجه به کوچک بودن مقیاس زمین به درآمد خوبی از کشت گیاهان دارویی برسم، به همین دلیل کم کم در روستا کشت گیاهان دارویی علاقمندان زیادی پیدا کرد و من به افراد علاقمند آموزش های لازم برای کشت، این محصولات را دادم.

به این ترتیب تقاضا برای آموزش کشت گیاهان دارویی زیاد شد و تصمیم به برگزاری کلاس های آموزشی کردیم که ابتدا از ۱۵ نفر شروع شد و تا امروز که به ۷۰ نفر رسیده است. در سال های بعد کشت گیاهان دارویی در روستا گسترش پیدا کرد و حدود ۱۸۰ نفر در زمین های کوچک خود این کار را انجام می دادند و از آنجایی که در حوزه بازاریابی گیاهان دارویی کار کرده بودم، محصول کشاورزان را به طور مستقیم خریداری می کردم.

کم کم اراضی کوچک خود را به قطعات بزرگتر تبدیل کردیم و گیاهانی مانند به لیمو، استاخدوس، گل‌ گاو زبان و مریم گلی را کشت کردیم و به دنبال تشویق مردم برای حضور در مزرعه بودیم تا از نزدیک با این گیاهان آشنا شوند. ابتدا با مدارس شروع کردیم و به عنوان یک روز در طبیعت پذیرای دانش آموزان شدیم و برای آنها آموزش های نیز در خصوص گیاهان دارویی برگزار می کردیم، که برای بسیاری از دانش آموزان جالب بود .

با مشاهده علاقمندی افراد، تصمیم به برگزاری این بازدیدها در سطح ادارات، حوزه های علمیه و سایر علاقمندان که در سطح استان گرفتیم و از آنجایی که استقبال خوبی از بازدید مزارع شکل گرفت کم کم به دنبال ایجاد مزرعه گردشگری رفتیم.

مزرعه گردشگری بستری برای رونق اقتصاد گلستان| برخی قوانین نیاز به بازنگری و اصلاح دارند

* چه خدماتی در این مزرعه گردشگری ارائه می دهید؟

آموزش پرورش گل، گیاهان دارویی از جمله خدمات این مزرعه گردشگری است. در حال حاضر یکی از این گلخانه های مزرعه به عنوان کارگاه آموزشی استفاده می شود و در کنار آن به دنبال بهره وری بیشتر از مزارع گیاهان دارویی رفتیم و بر این اساس برای افرادی که بیماری که امکان استفاده از گیاهان دارویی برای درمان داشتند را دعوت کردیم تا مستقیم از این مزارع بازدید کرده و آنها را با انواع دمنوش های گیاهی آشنا کنیم.

به این ترتیب کم کم استقبال به سمت فضای خانوادگی رفت ما هم برای رفاه بیشتر خانواده ها یک مجموعه شن بازی، مینی پارک برای کودکان ایجاد کردیم تا والدین بتوانند با فراغ بال به بازدید از مزرعه بپردازند.

در کنار فضای آموزشی و تفریحی با تبلیغ محصولات ارگانیک خانواده ها را به استفاده از مواد غذایی ارگانیک ترغیب کردیم. در حال حاضر محصولاتی نظیر بادمجان، گوجه، تخم مرغ، کدو و خیار در مزرعه به فروش می رسد و خانواده ها می توانند با استفاده از فضای دلنشین مزرعه یک روز به یادماندنی را برای تفریح پایان هفته در این مکان جذاب سپری کنند.

* میزان اشتغال مزرعه چه میزان است و برای جذب گردشگر چه اقداماتی انجام دادید؟

در این مزرعه پنج نفر نیروی کار ثابت و حدود هشت نفر به صورت روز مزد کار می کنند و ۱۵۰ خانواده در فصل برداشت گیاهان دارویی هم مشغول کار می شوند.

مرزعه گردشگری فضایی بسیار جذاب است درصورتی که تمام امکانات اولیه برای مردم در آن مهیا شود این محیط بیش از گذشته مورد استقبال گردشگران قرار خواهد گرفت. در حال حاضر این مزرعه از امکاناتی نظیر آب، برق و گاز برخوردار نیست که باید به مجموعه اضافه شود، همچنین نیازمند اخذ برخی مجوزها از بهداشت و دیگر ارگان های دولتی است که در حال حاضر برای دریافت آن، با چالش مواجه هستیم.

مرزعه گردشگری فضایی بسیار جذاب است درصورتی که تمام امکانات اولیه برای مردم در آن مهیا شود این محیط بیش از گذشته مورد استقبال گردشگران قرار خواهد گرفت

اگر ما بخواهیم مزرعه گردشگری را در هر شهرستان توسعه دهیم یک کار فوق العاده است اما درآمدزایی مزارع گردشگری یک موضوعی دارای اهمیت است چرا که اگر این مجموعه ها با درآمد همراه نباشد مسیر آنها عوض خواهد شد.

خوشبختانه در استانی قرار داریم که تمام جاذبه های گردشگری را دارد و اضافه شدن مزارع گردشگری می تواند کمک خوبی به حفظ منابع طبیعی باشد. زیرا هم اکنون کیلومترها بعد از هر نقطه ای که تفرجگاه است، کوبیدگی خاک، زباله و تخریب وجود دارد اما با توسعه مزارع گردشگری می توان این مشکل را به حداقل رسانید.

* حمایت مسئولان چگونه بوده؟

مسئولان همیشه در مجموعه های افتتاحی حضور می یابند و بیشتر به دنبال عکس گرفتن و مطرح کردن خودشان هستند و این آفتی است که متاسفانه در همه جای کشور وجود دارد.

نمی خواهم بگویم که حمایتی از سوی مسئولان وجود ندارد اما هر جا مراجعه کردیم، با روی خوش با ما برخورد کرده و قول مساعد می دهند اما آنچه مسلم است از سوی مسئولان نمی توانیم به خواسته های خود برسیم شاید آنها نیز چندان در این خصوص مقصر نباشند و قوانیی که وجود دارد مانع این حمایت می شود زیرا در بسیاری از مواقع نیاز است قانون را برای حمایت از واحدهای گردشگری مورد بررسی و بازنگری قرار داد که متاسفانه در اختیار مسئولان قرار ندارد.

کد خبر: ۱۷۳٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha