۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
پرورش طلای سبز در حاشیه کویر| زیتون خراسان جنوبی از نبود فراوری رنج می برد
گزارش بازار؛

پرورش طلای سبز در حاشیه کویر| زیتون خراسان جنوبی از نبود فراوری رنج می برد

بیرجند- شهرهایی چون نهبندان، طبس و سربیشه اقلیم مناسبی برای تولید زیتون دارند که در صورت توجه به حوزه فرآوری موجب رونق اقتصادی این شهرستان ها خواهد شد.

گروه استان‌ها- فائزه زیراچی: اگر بگوییم خراسان جنوبی خاک زرخیزی دارد که از آن طلاهای ارزشمندی چون زعفران و زرشک برداشت می شود، اغراق نکرده‌ایم. اما برکت خاک دیار خاوران محدود به چند محصول خاص کشاورزی نیست و در برخی از شهرستان های این استان محصولات گرانسنگی چون زیتون نیز تولید می شود.

شهرهایی چون نهبندان، طبس و سربیشه اقلیم مناسبی برای کشت و تولید زیتون دارند که در صورت احداث کارخانه های فراوری می‌تواند در رونق اقتصادی مردم این شهرستان ها و به تبع خراسان جنوبی تأثیر گذار باشد.

گفتنی است عمده ارقام زیتون شامل زرد، روغنی، استوایی، شنگه، آربیکن و کروناکی است.

امرالله هاشمزهی کارشناس مسئول باغ غدیر آستان قدس رضوی که در نهبندان واقع شده است در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در این مزرعه حدود ۷۰ هکتار زمین زیر کشت زیتون است.

اشتغال زایی برای ۶۰ نفر در یک باغ زیتون

وی با اشاره به اینکه در فصل برداشت در این مزرعه حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر مشغول به فعالیت هستند، بیان‌کرد: به نظر من آنگونه که شایسته است از فرصت تولید زیتون در نهبندان برای توسعه اقتصادی و اشتغال زایی به خوبی استفاده نشده است.

کارشناس مسئول باغ غدیر آستان قدس رضوی در نهبندان ادامه داد: یکی از مسائل بسیار مهم بحث فرآوری زیتون است در حالی که در حال حاضر در این شهرستان تنها چند دستگاه استحصال روغن وجود دارد.

زیتون نهبندان یک فرصت بسیار خوب برای اشتغال‌زایی و محرومیت زدایی در نهبندان است و می‌توان بر روی تکمیل زنجیره تولید و فرآوری آن بیش از این برنامه‌ریزی کرد

هاشمزهی با بیان اینکه بر روی تبدیل زیتون به زیتون شور و زیتون پرورده نیز در نهبندان کار نشده است، بیان کرد: زیتون نهبندان یک فرصت بسیار خوب برای اشتغال‌زایی و محرومیت زدایی در نهبندان است و می‌توان بر روی تکمیل زنجیره تولید و فرآوری آن بیش از این برنامه‌ریزی کرد.

پرورش طلای سبز در حاشیه کویر| زیتون خراسان جنوبی از نبود فراوری رنج می برد

محروم از کارخانه فرآوری

وی با تأکید بر اینکه برنامه ریزی و طراحی برای تبدیل زیتون تولیدی در نهبندان به کنسرو و زیتون پرورده نشده است، اظهار کرد: اولویت اول فروش زیتون در خود شهرستان نهبندان و بعد خراسان جنوبی و در ادامه سایر استان‌ها است.

کارشناس مسئول باغ غدیر آستان قدس رضوی بیان کرد: آستان قدس رضوی برای رفع محرومیت زدایی در شهرستان نهنبدان به بحث تولید زیتون در این شهرستان ورود پیدا کرده و موفقیت هایی نیز در این حوزه به دست آورد.

درختی که در کم آبی نیز سرسبز می ماند

علی مروتی از زیتون کاران شهرستان سربیشه در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در سطح ۸۰ هکتار زیتون کشت کرده است، اظهار کرد: از این سطح زیر کشت حدود ۴۰ تا ۵۰ تن زیتون برداشت می شود.

وی با اشاره به اینکه درختان خود را حدود ۱۵ سال قبل به پیشنهاد جهاد کشاورزی کشت کرده است، بیان کرد: زیتون برای باروری نیاز به آب فراوان دارد ولی در خشکسالی و کم آبی نیز سر سبز باقی می ماند.

زیتون کار خراسان جنوبی گفت: برای آنکه کشت و تولید زیتون در خراسان جنوبی سودآور شود در وهله اول باید نسبت به ایجاد صنایع فرآوری در کنار باغات اقدام شود.

ارقام پربازده زیتون وارد خراسان جنوبی شود

مروتی افزود:در وهله دوم ارقام پربازده زیتون وارد خراسان جنوبی شده و با ارقام ضعیف پیوند داده شود.

وی یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر در سربیشه برای فرآوری زیتون اقدام خاصی صورت نگرفته است و خود ما برای استحصال روغن و روغن کشی اقدام کردیم.

علاوه بر نهبندان و سربیشه شهرستان طبس از جمله شهرستان هایی است که در آن زیتون کشت و تولید می شود و می توان در حوزه اشغال زایی و رونق اقتصاد کشاورزی بر روی آن برنامه ریزی کرد.

پرورش طلای سبز در حاشیه کویر| زیتون خراسان جنوبی از نبود فراوری رنج می برد

داوود بخشایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس در این زمینه با اشاره به اینکه برای سال جاری پیش بینی برداشت ۷۰ تن زیتون در طبس از ۱۶۸ هکتار داریم، گفت: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب افزایش برداشت محصول را نسبتت به سال گذشته خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تعداد بهره برداران محصول زیتون در طبس ۱۱۰ نفر است، افزود: درخت زیتون یکی از منابع تأمین کننده مواد غذایی به شمار رفته و به دلیل مقاومت به کم آبی و سازگاری با خاک‌های کم بازده و فقیر، تولید محصول با ارزش و کم هزینه از نظر اقتصادی دارای اهمیت است.

رشد ۸۰ درصدی برداشت زیتون در خراسان جنوبی

مجید شایسته مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این زمینه به بازار گفت: پیش بینی می شود در سال جاری ۳۲۰ تن زیتون از سطح باغات خراسان جنوبی برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زیتون در خراسان جنوبی ۶۵۳ هکتار است، بیان کرد: از این میزان سطح زیر کشت زیتون در استان ۴۶۵ هکتار بارور و بقیه غیر بارور است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به رشد ۸۰ درصدی محصول زیتون امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ادامه داد: شرایط آب و هوایی و بارندگی های بهاره موحب افزایش تولید زیتون در خراسان جنوبی شده است.

پرورش طلای سبز در حاشیه کویر| زیتون خراسان جنوبی از نبود فراوری رنج می برد

ارزش هشت میلیاردی زیتون تولیدی در خراسان جنوبی

شایسته با بیان اینکه ارزش زیتون امسال هشت میلیارد تومان ارزیابی می شود، گفت: در خراسان جنوبی از باغات شهرهای نهبندان، طبس و سربیشه زیتون برداشت می شود.

وی افزود: شهرستان نهبندان با برداشت ۱۸۰ تن زیتون از سطح ۳۰۴ هکتار بیشترین میزان تولید زیتون در خراسان جنوبی را دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تعداد بهره برداران زیتون در استان ۲۸۵ نفر است.

وی افزود: برداشت زیتون در خراسان جنوبی تا اواخر پاییز (تا حدود آذرماه) ادامه دارد.

براساس آنچه گفته شد یکی از خلاء‌های موجود در حوزه پرورش زیتون در خراسان جنوبی بحث برند سازی و فرآوری این محصول برای تولید زیتون شور و زیتون پرورده است.

اگر نسبت به ایجاد کارخانه های فرآوری در شهرهای نهبندان، سربیشه و طبس اقدام شود هم سود بیشتری نصیب کشاورزان شده و هم فرصت‌های اشتغال‌زایی بیشتری در بخش کشاورزی به وجود خواهد آمد.

اما زیتون نیز مانند بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی و حتی معدنی و صنعتی خراسان جنوبی از خلاء های موجود در بحث فرآوری رنج می کشد که این مشکل باید با جذب سرمایه گذار در این بخش و همکاری بخش دولتی رفع شود.

کد خبر: ۱۷۳٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha